Misfarging av gjæringskar

Reinhard10

Norbrygg-medlem
Jeg kjøpte nylig 4 gjæringskar fra Europris i Sandvika. Jeg brygger normalt 50 liter så 2 gjæringskar blir brukt til hvert øl. Jeg brukte disse 4 gjæringskarene til å brygge en Pilsner og Engelsk bitter. For hvert av ølene fikk det ene gjæringskaret en lett rødlig misfarge etter første brygg. Det andre fikk det ikke.

Jeg har vasket karene med PBW og fyllt et av karene med Klorin/vann uten at misfargingen forsvinner.

Er det noen som har hatt lignende erfaringer?

Jeg har snakket med LK Haaland som produserer disse karene og de sier at de ikke kjenner til problemet, men mener det ikke er noen fare å bruke dem.
 
Har fått misfarging i de jeg har brukt til mjød, spesielt den med blåbær i. Men har ikke vært ute for det ved gjæring av øl.
 
Blåbær har jo veldig sterk farge, så det er ikke rart, men når en lys pilsner setter farge da må det være andre årsaker. Det er også merkelig at det kun satte farge i et av to gjæringskar som hadde samme øl til gjæring. Nå lurer jeg på om jeg må kassere disse gjæringskarene for å være på den sikre siden.
 
Jeg har brukt mange av de der, og de har ikke blitt misfarga når jeg har drevet normalt reinhold av dem. Har ei sånn bøtte som jeg bruker til å tappe vørter i, og den får litt farge etter hvert om jeg bare skyller den. Men det du beskriver, virker veldig rart. Hvorfor bare den ene av to???

Men når klorin ikke tar det, betyr det kanskje at det er stabilt, altså at det ikke bør være noe problem? Men dette er langt utafor mitt kompetanseområde. Jeg veit ikke hva jeg ville gjort i ditt sted.
 
Tilbake
Topp