Mitt første brygg

Hei,

Jeg har da funnet ut at tiden er inne for å forsøke en ny hobby. Da jeg aldri har brygget øl før er jeg således helt fersk i faget, og tok derfor turen innom Vin og Bar for å kjøpe nødvendig utstyr for å gå igang med mitt første brygg. Jeg har lest litt i boken "How to Brew", og forsøkt å forstå selve prosessen om ikke annet. Etter å ha lest litt bestemte jeg at jeg ville forsøke brygging på maltekstrakt med "steeping av specialty grains" (beklager at jeg ikke har terminiologien inne...), og så lære litt etter hvert..

Det eneste jeg hadde av utstyr er en 15 liters kjele, og tok som nevnt turen til Vin og Bar for å kjøpe et nybegynnersett med to gjæringskar, øchselsvekt, flasketapper, termometer, rengjøringsmiddel og litt ymse. Jeg fortalte ekspeditøren at jeg ønsket å brygge ekstrakt med såkalt steeping, og om han kunne finne ingrediensene jeg trengte. Dette fikk jeg med:

1 kg CaraBohemian
2 x 1,5 kg Coopers light malt ekstrakt
Abbey Ale Yiest WLP 530 flytende (med utløpsdato 7. januar 2012)
100g Palisade 6,7% humle

Fremgangsmåten jeg har oppfattet at han foreslo var som følger:

- Varme opp 2,5 liter vann til 75 grader, for så å trekke 250 gram lett kunst CaraBohemian (i en humlebag) i 30 minutter.

- Øke vannmengden til totalt 11 liter vann, varme opp til det nesten koker og så røre inn en boks med Coopers light malt ekstrakt, og når den er ferdig utrørt så deler jeg humlen i tre deler på 30g hver som følger:

- 30g palisade 6,7% i 60 minutter
- 30g palisade 6,7% i 20 minutter
- 30g palisade 6,7% i 5-10 minutter

- Etter at kokingen er ferdig så tar jeg pannen av varmen og rører inn siste boksen med Coopers light malt ekstrakt (ekspeditøren på Vin og Bar foreslo vel riktignok å koke begge boksene, så dette er min vri basert på "How to Brew" boken.)

- Etter 10 minutter med røring for å løse opp maltekstrakten så kjøles vørteren ned til 21 grader ved at pannen settes i vannbad i vasken med mye isbiter.

- ca. 8 liter kokt (men avkjølt til ca. 21 grader) vann helles i gjæringskaret. Vørteren helles i gjæringskaret, og mer vann til det er totalt 20 liter i gjæringskaret.

- Den flytende gjæren ristes og helles i, vørteren "splashes" rundt i 5 minutter for å få oksygen nok til gjærprosessen.

- Dette er vel tidspunktet for å ta en prøve med øchselsvekten for å finne SG?

- Ølet gjærer i et rom med ca. 20 grader i en uke før jeg tar en prøve med øchselsvekten igjen. Om jeg får samme avlesning dagen etter så er det ferdig gjæret slik at flasker ikke eksploderer og lignende.

- Primingsukker lages til og helles i det andre gjæringskaret med tappekran. Ølet "siphoneres" til dette andre gjæringskaret slik at jeg blir kvitt slagg og ølet blir mest mulig klart, og tappes så på flaske ved hjelp av flasketapper.

- Ølet står i to uker og godgjør seg før første flaske åpnes.

Hvordan høres dette ut? Har jeg misforstått noe i prosessen? Har dere noen taker om ølet? Er det ille at gjæren har utløpsdato i januar 2012? Hvilke forventninger bør jeg ha?

Svar på disse spørsmålene og andre tips mottas med takk.

Vennlig hilsen,
Olav

Du har fått med deg mye...
Husk også viktigheten av rensligheten etter at vørteren er kokt.
Jeg mener også at du kan tilsette luft til gjæringen før gjæren tilsettes. (har du bare en pakke blir det kanskje lite gjær)
En enkel måte å belufte vørteren på, er å tappe den gjennom en dessinfisert sil (dørslag) fra kokekjelen over til gjærkarret.
Da vil du også få silt fra en del bunnfall.

Tilbake
Topp