Hei!
Først av alt vil jeg si takk for et fantastisk forum. har brygget øl et års tid nå, og hadde aldri turt meg utpå det hadde det ikke vært for alle gode tips jeg har funnet her. Nå har jeg tatt steget og registrert meg selv, og lurer på om noen har noen gode tips til mitt planlagte juleøl.
Jeg er fremdeles på ekstrakt-nivå, men har blitt flink med beercalc og har fått til (i egen oppfatning) svært gode resultat med å konvertere all-grain oppskrifter så langt. så nå har jeg prøvd meg på en juleøloppskrift som er en blanding av flere av oppskriftene under "prisbelønte juleøl" her på forument.
her er data fra beercalc:
Statistics
Volume: 22 liters
OG: 1072
FG:
Alcohol: 7.1 % by vol.
Colour: 39 EBC (Brown)
Bitterness: 27 IBU
BU/GU: 0.37
Fermentables
Dry Light Extract 3500 grammes
Cara Pils 37 EBC 300 grammes
Crystal Malt 135 300 grammes
Chocolate Malt 80 grammes
Cara Munich 100 EBC 800 grammes
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Saaz 2.8% alpha 20 grammes 60 minutes
Northern Brewer 7.8% alpha 40 grammes 60 minutes
Saaz 2.8% alpha 10 grammes 15 minutes
Saaz 2.8% alpha 25 grammes 5 minutes
Fermentation
Yeast: 2278 Czech Pils
mest av alt lurer jeg på om saaz er ålreit som bitterhumle? jeg fant f.eks denne: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,587.0.html der saaz blir kokt i 90 min.
ellers: på beercalc står cara pils oppført med 37 ebc, mens vinogbar skriver at carapils har 5ebc og blir brukt i lyst og alkoholsvakt øl. Er det flere carapils som heter det samme?
Tilbakemelding på oppskrift mottas med dype bukk og takk, og igjen: tusen takk for inspirasjon til mine første brygg, med håp om at framtiden min på dette forumet skal bringe like mye inspirasjon.
Først av alt vil jeg si takk for et fantastisk forum. har brygget øl et års tid nå, og hadde aldri turt meg utpå det hadde det ikke vært for alle gode tips jeg har funnet her. Nå har jeg tatt steget og registrert meg selv, og lurer på om noen har noen gode tips til mitt planlagte juleøl.
Jeg er fremdeles på ekstrakt-nivå, men har blitt flink med beercalc og har fått til (i egen oppfatning) svært gode resultat med å konvertere all-grain oppskrifter så langt. så nå har jeg prøvd meg på en juleøloppskrift som er en blanding av flere av oppskriftene under "prisbelønte juleøl" her på forument.
her er data fra beercalc:
Statistics
Volume: 22 liters
OG: 1072
FG:
Alcohol: 7.1 % by vol.
Colour: 39 EBC (Brown)
Bitterness: 27 IBU
BU/GU: 0.37
Fermentables
Dry Light Extract 3500 grammes
Cara Pils 37 EBC 300 grammes
Crystal Malt 135 300 grammes
Chocolate Malt 80 grammes
Cara Munich 100 EBC 800 grammes
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Saaz 2.8% alpha 20 grammes 60 minutes
Northern Brewer 7.8% alpha 40 grammes 60 minutes
Saaz 2.8% alpha 10 grammes 15 minutes
Saaz 2.8% alpha 25 grammes 5 minutes
Fermentation
Yeast: 2278 Czech Pils
mest av alt lurer jeg på om saaz er ålreit som bitterhumle? jeg fant f.eks denne: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,587.0.html der saaz blir kokt i 90 min.
ellers: på beercalc står cara pils oppført med 37 ebc, mens vinogbar skriver at carapils har 5ebc og blir brukt i lyst og alkoholsvakt øl. Er det flere carapils som heter det samme?
Tilbakemelding på oppskrift mottas med dype bukk og takk, og igjen: tusen takk for inspirasjon til mine første brygg, med håp om at framtiden min på dette forumet skal bringe like mye inspirasjon.