Mitt første juleøl. Tilbakemelding ønskes

eirikk

Norbrygg-medlem
Hei!
Først av alt vil jeg si takk for et fantastisk forum. har brygget øl et års tid nå, og hadde aldri turt meg utpå det hadde det ikke vært for alle gode tips jeg har funnet her. Nå har jeg tatt steget og registrert meg selv, og lurer på om noen har noen gode tips til mitt planlagte juleøl.

Jeg er fremdeles på ekstrakt-nivå, men har blitt flink med beercalc og har fått til (i egen oppfatning) svært gode resultat med å konvertere all-grain oppskrifter så langt. så nå har jeg prøvd meg på en juleøloppskrift som er en blanding av flere av oppskriftene under "prisbelønte juleøl" her på forument.

her er data fra beercalc:

Statistics
Volume: 22 liters
OG: 1072
FG:
Alcohol: 7.1 % by vol.
Colour: 39 EBC (Brown)
Bitterness: 27 IBU
BU/GU: 0.37

Fermentables
Dry Light Extract 3500 grammes
Cara Pils 37 EBC 300 grammes
Crystal Malt 135 300 grammes
Chocolate Malt 80 grammes
Cara Munich 100 EBC 800 grammes

Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops
Saaz 2.8% alpha 20 grammes 60 minutes
Northern Brewer 7.8% alpha 40 grammes 60 minutes
Saaz 2.8% alpha 10 grammes 15 minutes
Saaz 2.8% alpha 25 grammes 5 minutes

Fermentation
Yeast: 2278 Czech Pils

mest av alt lurer jeg på om saaz er ålreit som bitterhumle? jeg fant f.eks denne: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,587.0.html der saaz blir kokt i 90 min.

ellers: på beercalc står cara pils oppført med 37 ebc, mens vinogbar skriver at carapils har 5ebc og blir brukt i lyst og alkoholsvakt øl. Er det flere carapils som heter det samme?

Tilbakemelding på oppskrift mottas med dype bukk og takk, og igjen: tusen takk for inspirasjon til mine første brygg, med håp om at framtiden min på dette forumet skal bringe like mye inspirasjon.
 
Hoi,
bra å høre du har bruk for forumet.
Vi har begynt å treffes mer lokalt her i regionen også, se gjerne innom her og eventuelt sett deg opp på mailinglisten om du vil ha (eller spre) info om relaterte aktiviteter i Trøndelag.

Synes det ser ut som et godt utgangspunkt for juleøl, mulig litt i overkant med Cara Münich siden du også har flere krystallmalt (carapils og crystal), kan risikere å bli litt søtlig og baktung. :)

Saaz kan godt brukes som bitterhumle, men siden den har lav alfasyreinnhold, må du bruke ganske mye.
Siden du ansett kombinerer dette med en med vesentlig høyere alfasyreinnhold, vil det ikke få like store følger som om du brukte Saaz alene til bitterheten.
Bruker man et større kvanta humle for å få ønsket bitterhet, vil man få mer humlerester, men også sannsynligvis ekstrahere mer smak fra humla enn ved mindre kvanta av en høyalfatype. Uansett, ingen stor sak, bare kjør på.

CaraPils er et registrert varemerke av Weyermann og har oppgitt EBC mellom 3-5, så det kan du justere ned i BeerCalc.

Husk juleølkonkurransen 19.november på Tautra! :)
 
Lars skrev:
Hoi,
bra å høre du har bruk for forumet.
Vi har begynt å treffes mer lokalt her i regionen også, se gjerne innom her og eventuelt sett deg opp på mailinglisten om du vil ha (eller spre) info om relaterte aktiviteter i Trøndelag.
Yes. har sett det. akkurat nå lever jeg en nomadetilværelse og er ikke så mye i Trondheim, men det kan fort endres i løpet av høsten som det ser ut nå. men det er definitivt notert!
Synes det ser ut som et godt utgangspunkt for juleøl, mulig litt i overkant med Cara Münich siden du også har flere krystallmalt (carapils og crystal), kan risikere å bli litt søtlig og baktung. :)
...
CaraPils er et registrert varemerke av Weyermann og har oppgitt EBC mellom 3-5, så det kan du justere ned i BeerCalc.
Hm. gode poeng. jeg tenkte carapils kunne bidra med litt farge også, men det kan den altså ikke. er det da noe vits å ha med? kan ikke se for meg at den utgjør store forskjeller på body'n? vurderer heller å justere opp crystal (og litt ned på cara munich som anbefalt) slik at jeg ender på noe sånt:

Statistics
Volume: 22 liters
OG: 1068
FG:
Alcohol: 6.7 % by vol.
Colour: 39 EBC (Brown)
Bitterness: 28 IBU
BU/GU: 0.41

Fermentables
Dry Light Extract 3500 grammes
Crystal Malt 135 500 grammes
Chocolate Malt 100 grammes
Cara Munich 100 EBC 500 grammes

...eller er det andre spesialmalt som er bra til juleøl? (tror ikke jeg våger meg på krydderier på min første versjon)
Husk juleølkonkurransen 19.november på Tautra! :)
Ai! det er i hvertfall notert!

Ellers takk for raskt, hyggelig og informativt svar!
 
Den er god!

Personlig ville jeg nok ha byttet ut halvparten av krystallmalten med lys spraymalt, nå har du rundt 22% krystallmalt, som jeg tror vil dominere mer enn ønskelig. :)
Du kan eventuelt bruke svartmalt eller Carafa Special istedet for sjokolademalt for å beholde fargen uten å tilføre for mye ekstra smak.
 
hm. jeg spør sikkert dumt nå, men dette er den første ølen jeg brygger som skal ha såpass maltsmak:

betyr det at caramunich og krystall er relativt like på smak?
har gjort litt mer research og jeg ser at de fleste opererer med 75-90% basismalt, så du har kanskje rett i at jeg kunne redusert litt. men jeg vil jo også ha det "heavy" nok, så vi får se. kanskje en mellomting?

Uansett takk for veldig god input, og så er det jo selvsagt en smakssak (og mine ferdigheter) som avgjør her.

Må virkelig se om jeg får til (og får lov til av fruen ;)) å komme meg til tautra.
 
eirikk skrev:
hm. jeg spør sikkert dumt nå, men dette er den første ølen jeg brygger som skal ha såpass maltsmak:

betyr det at caramunich og krystall er relativt like på smak?
har gjort litt mer research og jeg ser at de fleste opererer med 75-90% basismalt, så du har kanskje rett i at jeg kunne redusert litt. men jeg vil jo også ha det "heavy" nok, så vi får se. kanskje en mellomting?

Uansett takk for veldig god input, og så er det jo selvsagt en smakssak (og mine ferdigheter) som avgjør her.

Må virkelig se om jeg får til (og får lov til av fruen ;)) å komme meg til tautra.

En eller annen luring sa noe slikt som at "Den som spør, er dum i et øyeblikk. Den som lar være, forblir dum." ;D

Det jeg sikter til, er at selv om de har ulike karakterer, tilhører begge de nevnte malttypene båsen for krystall-/karamellmalt, og i store mengder kan du risikere at de oppleves litt vel tungt/kvalmende søtlig. Tror ikke det er noen fare for at du ikke får tydelig karakter fra disse med en halvvering av mengden, men det er jo du som må ta avgjørelsene som bryggemester, og det vil helt sikkert gi nyttige erfaringer uansett valg og resultat. :)
Hører gjerne hvordan det går, og stiller meg også til rådighet for en smaksprøve. :biersmile:

Lykke til med grubling mot Tautra, og ikke glem muligheten for å dra begge to, det kan risikere å bli trivelig, lærerikt og smakfullt. :)
 
Slett ikke verst oppskrift du har satt sammen!

Dom sier likevel at for mange malt-typer blir gjørme. Ville kanskje valgt kun 1 type crystal-malt. Med en juleøl ville jeg personlig satset på cara-munich fremfor vanlig crystal. Hvis du øker Dried malt-extract andelen littegrann, eliminererer vanlig crystal, beholder sjokolademalten, og holder på 500g cara-munich blir dette sikkert en prima juleøl.

Hvilken gjær bruker du? Munich-lager fra Wyeast er forøvrig en god "malty" undergjær som muligens passer til juleøl.

Det aller viktigste er likevel renhold og gjær-behandling. Invester i et bra desinfeksjonsmiddel, lag en gigantisk starter, og oksygener vørteren godt før gjærtilsetning. Da blir det nok bra! :)
 
Jeg hadde tenkt wyeast czech pils egentlig, men først nå som du smetter inn ordet undergjæret går det jo omsider opp for meg at juleøl sikkert bør gjæres ganske kaldt med lagergjær. dæven. det har jeg jo ikke utstyr til. så da starta jeg med en gang å se etter alternativer.

sånn som jeg ser det står det altså mellom 2 alternativ:
- gjære på litt for varm temp (tipper det kan være 17c i kjellern) med enten danish lager eller czech pils (evt. Munich-lager)
- bruke denne gjæren (bohemian lager), som står oppgitt at den går an med varmere temp.

Noen synspunkt/erfaringer her? Eller er det helt håpløst å brygge juleøl på over 10-12C?

Takk nok en gang forresten for innspill på malt, både Erlendso og Lars
 
Jeg har brygget alle mine juleøl med alegjær, og kan godt anbefale det.
Wyeast 1056 American ale hvis du vil ha et litt nøytralt gjærpreg, en engelsk alegjær om du ønsker noe mer fruktighet og karakter.
 
Lars skrev:
Jeg har brygget alle mine juleøl med alegjær, og kan godt anbefale det.
Wyeast 1056 American ale hvis du vil ha et litt nøytralt gjærpreg, en engelsk alegjær om du ønsker noe mer fruktighet og karakter.

Eg kan også varmt anbefale den tørka varianten, US-05. Den gjærar godt ut og er enkel å dosere rett mengde av. Har også brygga JuleAle fleire ganger, og det er ingenting i vegen med det...
 
Godt å høre. Jeg går nok for en engelsk alegjær. enten 1098 british ale eller 1318 london ale III. Us-05 har jeg forsåvidt liggende, men den har jeg brukt flere ganger (til braksuksess riktignok) så jeg er litt hypp på å gjøre nye erfaringer på gjærfronten også.

Og det med å kutte ut crystal og kjøre bare caramunich har jo selvsagt også den fordelen at jeg slipper å kjøpe så mange ingredienser (og risikere å ikke brygge opp restene i tide). etter alle gode tips fra dere hyggelige forumdeltakere ser nå oppskrifta mi sånn ut (for the record, kokevolumet er 15 liter, vørtern skal bli 21):

Statistics
Volume: 21 liters
OG: 1067
FG:
Alcohol: 6.7 % by vol.
Colour: 33 EBC (Copper / reddish brown)
Bitterness: 31 IBU
BU/GU: 0.46

Fermentables
Dry Light Extract 3500 grammes
Chocolate Malt 100 grammes
Cara Munich 100 EBC 600 grammes


Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Saaz 2.8% alpha 20 grammes 90 minutes
Northern Brewer 7.8% alpha 40 grammes 90 minutes
Saaz 2.8% alpha 10 grammes 15 minutes
Saaz 2.8% alpha 25 grammes 5 minutes


Fermentation
Yeast: 1318 London Ale III
 
Hei!

Av ulike (flytterelaterte) årsaker kommer jeg nok ikke i gang med dette brygget før månedsskiftet september/oktober. Ser forresten nå at på siste versjon av oppskrifta mi står det 90 min koking. men jeg tror ikke jeg gidder mer enn 60 for å være helt ærlig.

Men jeg har jo som alltid trua på oppskrifta mi, og kan godt oppdatere tråden med resultater. Ellers, om du står klar til å brygge juleøl på ekstrakt, er jeg svært interessert i tips/erfaringer du får eller har med det! Og spesielt om du går for samme oppskrift.
 
Da fikk jeg endelig brygget denne. endte på en OG på 1072. smaker masse søt malt, så det burde jo kunne gå i rett retning. i ettertid kunne jeg ønske at jeg var litt mer var på fargen, for den ble jo kalkulert til 33EBC, og endte sikkert ca der. men jeg kunne tenkt meg juleøl svart som natta.

men smaken er jo viktigst, så vi får se. Kanskje er den ikke så skummel å prøve for andre i juleselskapet i det minste når den ikke ser så mørk og skummel ut.
 
eirikk skrev:
Da fikk jeg endelig brygget denne. endte på en OG på 1072. smaker masse søt malt, så det burde jo kunne gå i rett retning. i ettertid kunne jeg ønske at jeg var litt mer var på fargen, for den ble jo kalkulert til 33EBC, og endte sikkert ca der. men jeg kunne tenkt meg juleøl svart som natta.

men smaken er jo viktigst, så vi får se. Kanskje er den ikke så skummel å prøve for andre i juleselskapet i det minste når den ikke ser så mørk og skummel ut.

Høres bra ut. Fargen kan du faktisk korrigere om ønskelig, med for eksempel Clarimalt (svartmaltekstrakt, ligger blant annet inne hos Petit Agentur og Vin & Bar) eller sukkerkulør.
 
Lars skrev:
Høres bra ut. Fargen kan du faktisk korrigere om ønskelig, med for eksempel Clarimalt (svartmaltekstrakt, ligger blant annet inne hos Petit Agentur og Vin & Bar) eller sukkerkulør.

Hm. Kan jeg tilsette dette selv om den står og gjærer da? Søkte litt i forumet her og fant at flere tilsetter det før koking av vørter. Og koke det bør jeg jo helst gjøre. Kan jeg feks bruke sukkerkulør i stedet for (eller som en andel av) vanlig sukker til den sukkerlaken jeg bruker å lage for karbonering?
 
eirikk skrev:
Lars skrev:
Høres bra ut. Fargen kan du faktisk korrigere om ønskelig, med for eksempel Clarimalt (svartmaltekstrakt, ligger blant annet inne hos Petit Agentur og Vin & Bar) eller sukkerkulør.

Hm. Kan jeg tilsette dette selv om den står og gjærer da? Søkte litt i forumet her og fant at flere tilsetter det før koking av vørter. Og koke det bør jeg jo helst gjøre. Kan jeg feks bruke sukkerkulør i stedet for (eller som en andel av) vanlig sukker til den sukkerlaken jeg bruker å lage for karbonering?

Jeg har ikke brukt noen av delene selv, så jeg har ikke erfaringer å dele. I følge Clarimalt kan det om ønskelig tilsettes etter gjæring (og dermed også under), og det samme ville jeg anta om sukkerkulør. Jeg ville rengjort og desinfisert rundt åpningen av flasken uansett. Tror mengden sukkerkulør er så liten at du ikke trenger å ta den med inn i sukkerregnskapet.
 
takker nok en gang for gode tips. lurer på om jeg ender med å beholde fargen, men teste ut på noen flasker. kjekt å prøve, så vet man hvordan det funker (evt smaker).

fargen er jo tross alt kosmetiske greier, smaken har potensiale til å bli god uansett.
 
eirikk skrev:
takker nok en gang for gode tips. lurer på om jeg ender med å beholde fargen, men teste ut på noen flasker. kjekt å prøve, så vet man hvordan det funker (evt smaker).

fargen er jo tross alt kosmetiske greier, smaken har potensiale til å bli god uansett.

Jeg synes også det høres lurest ut. :)
Testet en dråpe sukkerkulør i en liten flaske akevitt i går (egen krydring), og det ble grumsete, samt at noe la seg på bunnen av flaska.
 
Siden jeg ofte irriterer meg over at folk ikke skriver noe om resultatet når jeg finner oppskriftene til folk, her er resultatet av denne:

Det ble en flott farge til slutt, rødlig mørkebrun. Perfekt skum. Smakte vel helt som planlagt vil jeg si, altså godt, norsk, tradisjonsjuleøl. Bedre enn alle variantene du får på butikken, men kanskje ikke bedre enn alle på polet. Noe som også vistes i årets juleøltest (blindtest), der denne havnet på delt 5. plass av 12 (hvorav 11 poløl og en alkoholfri - blindtest er blindtest). Vi brukte terningkast som skala, og der scoret den 4,2 blant både mer og mindre ølbevandrede.

Konklusjon: Vellykket vanlig juleøl.
 
Tilbake
Topp