Mitt første weissbier

Tenkte å skrive en liten tekst om hvordan jeg gikk frem med mitt første weissbier. Jeg er nybegynner og har sikkert gjort noen dumme ting, men here goes.

Ingredienser:

  • Thomas Coopers Wheat Malt Extact (http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=920)
  • Hallertau hersbrucker pellets (http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1038)
  • Weihenstephan Weizen Yeast (http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1445)

Først av alt slo jeg litt på gjærposen slik at næringsposen inni sprakk. Jeg var veldig usikker her siden jeg ikke var sikker på om jeg hadde fått ødelagt posen inni slik at næringen ble blandet med gjæren. Mer om dette senere. Så desinfiserte jeg dunken med et par korker klorin og vann til toppen (30 liters dunk fra europris) og lot dette stå i 3-4 timer. Jeg kokte opp en 5-6 liter vann etterpå og skylte vekk så godt jeg kunne. Leste her på forumet at det ikke var noen vits i å skylle ut, men jeg synes det lukta for mye klor av dunken, så jeg gjorde det uansett.

Etter å ha fått ut klorlukt satt jeg igang med å koke vann. Jeg kokte en stor kjele med vann (ca 10 liter) for seg selv, og så hadde jeg 4 liter vann i en mindre kjele. Når den på 4 liter kokte hadde jeg i 1,5kg malt og 50g humle og lot dette koke i 60 minutter mens jeg rørte flittig. Når det var 5 minutter igjen av koketiden hadde jeg i appelsinskall fra 1 stor appelsin. Når dette var ferdigkokt tok jeg ut skallet og hadde det over i duken der det allerede var 10 liter vann som da var ferdigkokt.

Så satt jeg igang en kjele med 4 liter vann igjen, og når den kokte hadde jeg igjen 1,5kg malt. Når det hadde gått 30 minutter hadde jeg i 30g humle, og igjen hadde jeg i appelsinskall fra en stor appelsin når det var 5 minutter igjen av koketiden. Når det var ferdigkokt tok jeg ut skallet og hadde innholdet i kjelen over i dunken.