Mitt første weissbier

Tenkte å skrive en liten tekst om hvordan jeg gikk frem med mitt første weissbier. Jeg er nybegynner og har sikkert gjort noen dumme ting, men here goes.

Ingredienser:

  • Thomas Coopers Wheat Malt Extact (http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=920)
  • Hallertau hersbrucker pellets (http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1038)
  • Weihenstephan Weizen Yeast (http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1445)

Først av alt slo jeg litt på gjærposen slik at næringsposen inni sprakk. Jeg var veldig usikker her siden jeg ikke var sikker på om jeg hadde fått ødelagt posen inni slik at næringen ble blandet med gjæren. Mer om dette senere. Så desinfiserte jeg dunken med et par korker klorin og vann til toppen (30 liters dunk fra europris) og lot dette stå i 3-4 timer. Jeg kokte opp en 5-6 liter vann etterpå og skylte vekk så godt jeg kunne. Leste her på forumet at det ikke var noen vits i å skylle ut, men jeg synes det lukta for mye klor av dunken, så jeg gjorde det uansett.

Etter å ha fått ut klorlukt satt jeg igang med å koke vann. Jeg kokte en stor kjele med vann (ca 10 liter) for seg selv, og så hadde jeg 4 liter vann i en mindre kjele. Når den på 4 liter kokte hadde jeg i 1,5kg malt og 50g humle og lot dette koke i 60 minutter mens jeg rørte flittig. Når det var 5 minutter igjen av koketiden hadde jeg i appelsinskall fra 1 stor appelsin. Når dette var ferdigkokt tok jeg ut skallet og hadde det over i duken der det allerede var 10 liter vann som da var ferdigkokt.

Så satt jeg igang en kjele med 4 liter vann igjen, og når den kokte hadde jeg igjen 1,5kg malt. Når det hadde gått 30 minutter hadde jeg i 30g humle, og igjen hadde jeg i appelsinskall fra en stor appelsin når det var 5 minutter igjen av koketiden. Når det var ferdigkokt tok jeg ut skallet og hadde innholdet i kjelen over i dunken.

Dette stod over natta og kjølte seg ned til romtemperatur. Jeg målte med hydrometeret mitt og vørteren hadde en OG på 1046. Jeg åpnet forsiktig gjærposen og helte dette i dunken. Da så jeg til min forskrekkelse at det faktisk var 2 poser med næring i gjærposen, og jeg hadde bare klart å sprekke den ene. Dette forklarer kanskje hvorfor gjærposen ikke var så oppblåst som den ser ut på diverse videoer på youtube osv. Jeg tok da sjansen og åpnet den andre posen med næring og hadde dette rett i vørteren. Hadde jeg sett på forhånd kunne jeg ødelagt næringsposen og blandet dette før jeg hadde det i vørteren, men det gikk ikke siden jeg ikke sjekket næringsposene før jeg hadde gjæret i vørteren.

Når dette var gjort satt jeg på gjærlåsen og tok en tur på kino. Nå, 6-7 timer etter jeg hadde i gjæren er det allerede full fres i dunken. Det skummer som bare det gjærlåsen bobler og har seg. Gleder meg til jeg skal smake på herligheten om noen uker.

Jeg har lest mange steder at det faktisk ikke er appelsinen som vanligvis gir den syrlige smaken til weissbier, men koriander. Jeg hadde ikke noe koriander her, så satser på det blir bra uansett.

Til "veteranene" her ... er det noen ting jeg har gjort som virker katastrofalt teit? Er det noe jeg kunne gjort annerledes? Ang. dette med å koke i 2 omganger .. Det var mest for at jeg ikke hadde store nok kjeler. Kan dette ha en negativ effekt?

I følge kalkulatoren på http://beercalculus.hopville.com/ så vil dette gi meg et øl med ~30 IBU på ca 4,9%. Vet ikke hvor bra dette stemmer, men uansett er jeg spent på hvordan det kommer til å smake.
 
Dette ser ikke håpløst ut - faktisk ganske bra  :ilike:
Husker min egen start og alle spørsmål som dukket opp, det går som regel bra - og alt man gjør gir erfaring.
Hvis du ikke har "Moderne hjemmebrygging" (for øl) så anbefaler jeg at du kjøper den.
Det som er i smack pack posene er gjærnæring, så det utgjør ikke all verden om den ble aktivisert i gjærsuppa eller i vørteren. Etter noen brygg er der å anbefale at du lager gjærstarter, men dette er ikke nødvendig å tenke på nå.

Brygg i vei og gjør det du føler er riktig - og spør på forumet når du er usikker.

Stå på  :skitbra:
 
Du har vel strengt tatt brygget et hybridøl. Weizenbier, eller Weißbier, er et sørtysk hveteøl som inneholder minst 50% hvetemalt, og opptil 50% byggmalt. Witbier er et belgisk hveteøl som inneholder byggmalt, umaltet hvete, appelsinskall og koriander.

Ølet ditt er hovedsaklig av den tyske typen (råvarene du bruker inneholder maltet hvete, og gjæren er av tysk type), mens du har tilsatt appelsinskall som ikke brukes i Tyskland (det er en Reinheitsgebotfyfy). Men jeg tipper nok at dette blir et godt øl uansett!  :brygging:
 
Da var brygget omsider på flasker. Jeg målte FG til 1010 som ser ut til å tilsvare en alkoholmengde på 4,8%. Brygget hadde et CO2 volum på ca 0,855 (etter tabell på http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html) så jeg tilsatte 8,58g sukker pr liter for å få et ønsket CO2 volum på 3. Burde kanskje ta enda mer da jeg liker at det er endel kullsyre i hveteøl. Spent på å se hvordan det smaker om et par uker. Har planer om å sette en Amerikansk IPA i morra; har handlet inn Amarillo, Chinook og Cascade som jeg skal lage en salig blanding av. :)
 
Har forøvrig smakt på hvetebrygget mitt nå og det var faktisk ikke så ille. Som i at jeg faktisk synes det var godt. Savner dog litt fruktigere smak som sikkert hadde vært til stede om jeg hadde brukt litt koriander i tillegg. APAen står å gjærer nå, og kommer nok til å sette nok et hvetebrygg når APAen er ferdig.

Noen som har tips til en bra oppskrift på hveteøl med maltekstrakt?
 
Hei Christer.

Jeg fikk en oppskrift fra en bekjent da jeg bodde i Australia. Jeg har ikke prøvd den enda, men jeg har tenkt å gjøre det på tirsdag neste uke. Hvis du vil vente, kan jeg fortelle deg hvordan det gikk. Hvis ikke kan du bare sette i gang å prøve med en gang selv. Her er oppskriften:

20L Belgisk Wit

MALT
1400g Lys maltekstrakt
1400g hvete malt ekstrakt
250g knust umaltet hvete
250g Flaket havre

HUMLE (pellets)
15g Saaz 60 min
20g E.K. Goldings for 60 min
15g Saaz for 15 min

GJÆR:
Wyeast 3944 Belgian Witbier
eller
White Labs Belgian Wit Ale Yeast (WLP400)

ANNET
1,5 ts grov knuste koriander frø i 15 minutes
2 ts Appelsinskall, knust bitter (curacao) i 15min

Før brygging:
Klem på gjærposten slik at den begynner å aktiveres. Når den er klar, lag en gjærstarter på 1L (100g maltekstrakt og 1L vann) og hell gjæren oppi når den er på ca 20c. Vent ca 24 timer. Vær sikker på at den gjærer før du heller den oppi vørteren til slutt.

På bryggedagen:
Trekk hvete og havre i 2l vann 30 min på 67c, hell vannet forsiktig i en annen kjele, "skyll" havren og hveten med 1,5l vann på ca 76c. Etter at det har stått litt og grumset har lagt seg, hell dette sammen med det andre. Kast hveten og havren.

-Tilsett all malt ekstrakten, Saaz og goldings humle og 5l vann, og kok i 60min. Tilsett koriander, appelsinskall og resten av Saaz humlen de siste 15 min.
-Ha vørteren i gjæringsbøtta. Fyll på med kaldt vann så det blir totalt 20L eller 18L hvis du ønsker et litt kraftigere øl. Avkjøl til 20c så fort som mulig, visp kraftig i vørteren etter at den er avkjølt og tilsett gjærstarteren.
-Følg vanlig prosedyre.

Jeg har som sagt ikke testet denne oppskriften selv. Så hvis noen av dere mer erfarne bryggere ser noen åpenbare feil, så håper jeg dere sier i fra.
 
Tilbake
Topp