Jeg laget en mjød den 22/10-14, og den har gjæret fra 1092 til 998. Har lagret for å bli klar helt fram til nå. Men den smaker ekstremt alkohol. Er dette noe som går bort med lagring? Har stått i 7 måneder.
Da lager du mjød på gamle måten, mine er fult drikkbare når jeg har de på flaske etter 2-3 mnder i karet. Stikker om en gang etter ca 1 mnd.
Anbefalt denne mange ganger tidligere og gjør det igjen
Trikset er å tilsette nok næring og over flere steg.
Skal man ha ren mjød uten frukttilsetninger så er det tid som er nøkkelen. Jeg kan ikke innrømme at jeg har ventet 6 måneder på å smake, ofte er det drukket opp før det har gått så lang tid også
Har ikke laget så mange fruktmjøder (enda!) men har ofte krydret de med humle. Har brukt gjærnæringen fra WLP (WLN1000) med stor suksess.
Tilsetter du gjær og næring underveis i gjæringsforløpet og agiterer ut co2 på ren mjød?
Morsom beskrivelse Bryggeland har av the-whip, vispe bort O2 i vin. Og ikke minst duger den visst for å vispe inn oksygen i en gjærstarter også, the magic whip kanskje
Ja ja, inngir ikke akkurat tillit til kompetansen i butikken. Tror det blir feil å kjøpe en slik til gjærstarter oksygenering og bortvisping av O2 var nytt fagområde for meg
For mjød hadde det vært artig å bygge en magnetrører fra he..te
Fikk lyst til å smake mjød.
Drikken forbindes gjerne med de norrønne gudene og vikingtiden der den ble regnet som festdrikk mens øl gjerne var hverdagsdrikken.
Vikingmiljøet? Er vikingane komen tilbake?
Hvilken gjær bruker dere?
Lager man starter av dme?
Gjærer dere i vanlige plastbøtter eller må man ha noe som stopper oksygen?
Jeg har wlp sweet mead og wlp champagnegjær.
Vil sweet mead levne litt restsødme selv om OG ikke er høy nok til å konke den ut på oppgitte 15% alkoholtoleranse?
Noen som kunne tenke seg p å dele en oppskrift på mjød? og noen som høster mjødurt selv og vil dele prossessen? tørkes den? etc.. Har mye mjød i området hvor jeg bor
Sent fra min LG-D855 via Tapatalk