Mjød

Jeg laget en mjød den 22/10-14, og den har gjæret fra 1092 til 998. Har lagret for å bli klar helt fram til nå. Men den smaker ekstremt alkohol. Er dette noe som går bort med lagring? Har stått i 7 måneder.
 
Har hørt at mjød kan stå inntill 3 år før den er drikkeklar, lagres mørkt osv. Vet ikke veldig mye videre om det, men virker som at GeirD her inne har litt interesse om vet kanskje noe mer om det :)
 
Hei!

Jeg må dessverre meddele at jeg ikke har kommet i gang med første batch enda en gang, men jeg kan gjette på at det kan ha med gjær og OG å gjøre.

Hvilken gjær brukte du?

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk
 
Har du mer detaljer angående oppskrift, gjærtype og hvordan fremgangsmåten var så er det kanskje enklere å svare på eventuelle u-smaker.

Som nevnt her så skal mjød lagres. Normen er 1-2 måneder på primærgjæring, så omstikking til 1-2 måneder på sekundergjæring (og da gjerne 6mnd + på flaske, men jeg starter å "smake" med en gang :p). Det er også da viktig at sekundergjæringen gjør seg ferdig, ta gjerne en SG sample med en ukes mellomrom for å se at aktivitet av gjær har stoppet. Skal du ettersøte så bør det gjøres etter at man har drept gjæraktiviteten her kan man og bruke vanlig gjærstopp til vin.

Jeg liker gjerne godt at mjøden ikke er så tørr og sur som hvitviner bruker å være så jeg har stoppet mine mjøder over 1.000 SG samt brukt litt humle for bitterhet i prosessen.

Hvis du ikke ønsker å vente på lagring så prøv en vinstopp også prøver du å ettersøte med litt mer honning.
 
Sist redigert:
Da lager du mjød på gamle måten, mine er fult drikkbare når jeg har de på flaske etter 2-3 mnder i karet. Stikker om en gang etter ca 1 mnd.

Anbefalt denne mange ganger tidligere og gjør det igjen :)

Trikset er å tilsette nok næring og over flere steg.
 
Sist redigert:
Da lager du mjød på gamle måten, mine er fult drikkbare når jeg har de på flaske etter 2-3 mnder i karet. Stikker om en gang etter ca 1 mnd.

Anbefalt denne mange ganger tidligere og gjør det igjen :)

Trikset er å tilsette nok næring og over flere steg.

Skal man ha ren mjød uten frukttilsetninger så er det tid som er nøkkelen. Jeg kan ikke innrømme at jeg har ventet 6 måneder på å smake, ofte er det drukket opp før det har gått så lang tid også :)

Har ikke laget så mange fruktmjøder (enda!) men har ofte krydret de med humle. Har brukt gjærnæringen fra WLP (WLN1000) med stor suksess.
 
Skal man ha ren mjød uten frukttilsetninger så er det tid som er nøkkelen. Jeg kan ikke innrømme at jeg har ventet 6 måneder på å smake, ofte er det drukket opp før det har gått så lang tid også :)

Har ikke laget så mange fruktmjøder (enda!) men har ofte krydret de med humle. Har brukt gjærnæringen fra WLP (WLN1000) med stor suksess.

Tilsetter du gjær og næring underveis i gjæringsforløpet og agiterer ut co2 på ren mjød?
 
Tilsetter du gjær og næring underveis i gjæringsforløpet og agiterer ut co2 på ren mjød?

Jeg har til nå bare tilsatt gjær ved starten av gjæringen. Ved omstikking (4 uker) har jeg ved flere anledninger tilsatt gjærnæring. Jeg har opplevd 1 mjød som har nekta å gjære langt ned innenfor rimelig tid. Den stod kanskje 13måneder før den gjæra seg ut. Dette var med flere forskjellige typer honning og da tror jeg kanskje det var mye voks i honningen som gjorde det. Litt usikker der.

Co2 - jeg agiterer ut Co2 med denne nå: http://bryggeland.no/the-whip.html
Jeg har brukt en malingsrører tidligere.

Jeg opplever at mjød ikke tar til seg så mye co2 som vin og øl gjør så trenger egentlig ikke bruke drill, men jeg er lat så da blir det drill.
 
Morsom beskrivelse Bryggeland har av the-whip, vispe bort O2 i vin. Og ikke minst duger den visst for å vispe inn oksygen i en gjærstarter også, the magic whip kanskje
Ja ja, inngir ikke akkurat tillit til kompetansen i butikken. Tror det blir feil å kjøpe en slik til gjærstarter oksygenering og bortvisping av O2 var nytt fagområde for meg
For mjød hadde det vært artig å bygge en magnetrører fra he..te;)

Fikk lyst til å smake mjød.
Drikken forbindes gjerne med de norrønne gudene og vikingtiden der den ble regnet som festdrikk mens øl gjerne var hverdagsdrikken.
 
Sist redigert:
Morsom beskrivelse Bryggeland har av the-whip, vispe bort O2 i vin. Og ikke minst duger den visst for å vispe inn oksygen i en gjærstarter også, the magic whip kanskje
Ja ja, inngir ikke akkurat tillit til kompetansen i butikken. Tror det blir feil å kjøpe en slik til gjærstarter oksygenering og bortvisping av O2 var nytt fagområde for meg
For mjød hadde det vært artig å bygge en magnetrører fra he..te;)

Fikk lyst til å smake mjød.
Drikken forbindes gjerne med de norrønne gudene og vikingtiden der den ble regnet som festdrikk mens øl gjerne var hverdagsdrikken.

Hehe, ja det gjelder sikkert bare nykokt gjær.
Jeg har også lyst til å smake mjød, tilnærmet slik den var for 1000 år siden (med unntak av gjær i denne omgang), så jeg har ordnet meg mjødurt og skal få ordnet meg noe honning fra en røkter i familien ved neste leilighet.
 
Nå er mjødlageret mitt desverre snart tomt har igjen en flaske til høstjevndøgn, jeg skal sette en mjød snart til vinters. Men det er veldig mange i vikingmiljøet som har ganske gode mjøder som er brygget så orginalt som mulig.

Mjød er veldig raskt å sette, så jeg anbefaler på det høyeste å sette igang (no pun intended). Om dere så bare prøver i 5 liters batcher for å teste.

Den neste mjøden jeg skal lage tenker jeg å sette på einerlåg og mjødurt, er litt fristet til å prøve spontangjæring ved å sette ut dunken med filt over på balkongen. Kanskje det blir at jeg splitter batchen for å eksperimentere.
 
Vikingmiljøet? Er vikingane komen tilbake?

Eg har hus på ei øy vest i havet og om det er risiko for at vikingar kjem roande eller seglande for så å gå i land for å robba meg der for både øl og andre eignelutar så er det fint å få litt orientering om dette slik at eg kan gjera meg klar til å yta motstand.

Eg gjer merksam på at eg heller ikkje har mjød - det har eg smakt ein gong og eg trur kanskje vikingane skal få ha den for seg sjølv så det er ingen grunn til å landa om dei ynskjer slik drikke.

Og eg reknar vel med at ølet eg har er såpass sterkt humla med amerikanske humler av citrus og grapefrukt-typen at dei nok trur det er parfyme eg har på flaskene slik at dei lar det vera....;)
 
Prøvde meg på en mjød variant i fjord sommer. Brygget med honning , rips ,bringebær, mjødurt og johannesurt. brygget den svak da den var bergenet på kona i huset. 6 % . Ble som en litt tørr muserende vin. ikke udrikkelig.
 
Hvilken gjær bruker dere?
Lager man starter av dme?
Gjærer dere i vanlige plastbøtter eller må man ha noe som stopper oksygen?

Jeg har wlp sweet mead og wlp champagnegjær.

Vil sweet mead levne litt restsødme selv om OG ikke er høy nok til å konke den ut på oppgitte 15% alkoholtoleranse?
 
Jeg har tenkt å bruke WLP720 Sweet Mead som jeg har tenkt å lage starter på med DME og gjære i plastbøtte.
Kan godt tenke meg å høre litt erfaringer om gjær på mjød selv. Har egentlig tatt sikte på å bruke mer gjærbart sukker enn gjæra greier for å slippe ettersøting.
 
Vikingmiljøet? Er vikingane komen tilbake?

Det jeg legger i vikingmiljøet er ildsjelene som er på vikingemarkedene i norden.
En uofisiell oversikt her: http://www.eikthyrnir.no/index.php?...ender-2015&catid=37:markedskalender&Itemid=54

Hvilken gjær bruker dere?
Lager man starter av dme?
Gjærer dere i vanlige plastbøtter eller må man ha noe som stopper oksygen?

Jeg har wlp sweet mead og wlp champagnegjær.

Vil sweet mead levne litt restsødme selv om OG ikke er høy nok til å konke den ut på oppgitte 15% alkoholtoleranse?

Det å lage en starter på maltekstrakt vil nok ikke være så optimalt for mjødgjær. Da er det nok lurere å sette en litt mildere must med mjød for starter.

Plastbøtte fungerer fint, man stikker om etter ca 4 uker på bøtta. Jeg tror nok jeg kommer til å kjøpe glass etterhvert men plast funker knall nå.

God gjær til mjød;
Egnet mjødgjær - WLP720 (Sweet Mead), 4184 Sweet Mead (WYEAST), 4632 Dry Mead (WYEAST).
Hetvinsgjær
Champagnegjær
Til nøds hvitvinsgjær

All gjær har da sin alkoholtoleranse, ikke lag musten sterkere enn denne toleransen. Da vil gjæringen ta latterlig lang tid og man får mange uønskede usmaker.

Restsødme - bruk gjærstopp og tilsett litt honning. At gjæren heter sweet mead vil ikke ha store utslaget på om mjøden stopper å gjære på 1.010 eller 0.990

Tørr mjød: 0.990 - 1.006
Mellomting søt/tørr: 1.006 - 1.015
Søt mjød: 1.012 - 1.020
Dessermjød: 1.020 +
 
Noen som kunne tenke seg p å dele en oppskrift på mjød? og noen som høster mjødurt selv og vil dele prossessen? tørkes den? etc.. Har mye mjød i området hvor jeg bor

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
 
Jeg sendte mail til moonlight meadery. De sa at jeg kan tilsette mer honning eller bær for å få den søtere. En dry mead har veldig sterk alkoholsmak. Skal prøve meg på en melomel med bringebær. Anbefaler dere å hære på mjød podcasten til beersmith. mye å lære
 
Noen som kunne tenke seg p å dele en oppskrift på mjød? og noen som høster mjødurt selv og vil dele prossessen? tørkes den? etc.. Har mye mjød i området hvor jeg bor

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Merk deg at jeg skal i gang med min første mjød selv, men det jeg har funnet ved research deler jeg gjerne. Mitt utgangspunkt er egentlig denne meget enkle oppskriften:

http://olportalen.no/2013/05/04/mjod/

Jeg plukket mjødurten og tørket den selv. Leste et sted at den er best å høste før den står i blomst (som den gjør her på østlandet nå), da den blir litt beskere i bladene da. Det er altså bladene i den overjordiske delen som er vanlig å bruke i mjød (blomstene kan du lage saft på). Jeg tørket mine ved å henge de opp-ned på en hyssingsnor i et mørkt rom med god gjennomlufting i en drøy uke. Eventuelle insekter vi da falle ned av seg selv. Så strippet jeg bladene fra stilken og vakuumpakket dem og frøs dem ned.

Tror jeg skal ta meg en tur å smake på fersk mjødurt nå for å sammenligne forskjellen.

Edit: For de som er interessert, her er andre anvendelser for mjødurt:

http://www.nrk.no/livsstil/mjodurtlikor-og-is-1.2950087
 
Sist redigert:
Oppdatering: Nå har jeg forsøkt å lage saft av blomstene på mjødurten, og det med et forbløffende godt resultat! Anbefales til alle som tåler vanlig farin, sitronsyre og mjødurt. Jeg brukte kanskje 75 klaser og det gjør at jeg får et blandingsforhold på 1 til 8 (saft / vann) og dermed halvparten av sukkermengden per glass ift oppskriften jeg linket til over.

Ut og plukk folkens, den står i full blomst på østlandet nå :)
 
Tilbake
Topp