Modifisere ferdig sett/oppskrift?

Hei. Mitt siste brygg var et såkalt nosparge. Resultatet var etter min mening meget positivt og jeg kommer til å fortsette med dette inntil videre. Liker at bryggselv og div selger ferdige sett som sannsynligvis er ferdig utprøvd og gode. Ved nosparge trengs det ca 1/3 mere malt pga lavere utbytte. Spørsmålet mitt er egentlig: hvis jeg kjøper et ferdig sett, kan/bør jeg da bare bestille litt ekstra av basismalten i settet, evt spraymalt, eller bør alle ingredienser økes med 1/3? Bestilte nettopp et apa sett der jeg la til 3kg pale malt for å kompansere.

På side 125 i boka Brewing Classic Beer Styles:

"Many new brewers mistakenly think it is necessary to increase the level of specialty malts when making a higher-alcohol beer. That is incorrect, and doing so will make an over-the-top version of the beer. The increased base malt will add the additional body, alcohol, and some malty flavors and aromas, so there is no need to change the specialty grain amounts, unless you are making a larger or smaller volume of beer."

Hmm.. jeg vet ikke om dette gjelder i ditt tilfelle, though, med no-sparge-metoden. Du skal jeg jo ha samme volumet som ved sparging, eller hva? Skal ikke dette gjelde, da?  :jaha:
Kanskje noen mer drevne i faget kan hjelpe?

1/3 høres mye ut. Hør med bryggekurs hvor høyt utbytte de regner med for sine sett, og

Skalér hele oppskriften (altså både basismalt og spesialmalt) for å kompensere for utbytte. Hvis du skal gjøre ølet større derimot, skal bare basismaltmengden økes.

OyvindEG skrev:
1/3 høres mye ut. Hør med bryggekurs hvor høyt utbytte de regner med for sine sett, og

Skalér hele oppskriften (altså både basismalt og spesialmalt) for å kompensere for utbytte. Hvis du skal gjøre ølet større derimot, skal bare basismaltmengden økes.

Bryggselv.no, ikke bryggekurs.

Tilbake
Topp