modifisering av all grain kit

Heisann, skal til å sette i gang med BIAB i nytt system nå og tenkte å adde litt rug i ipa settet jeg fikk til jul. Har alltid vært glad i rug ipaer så tenkte why not. Er det så enklt som å kjøpe en kilo ferdig malt og tilsette sammen med resten, og evt kompensere med litt mer vann om jeg vil? Eller må jeg inn med utregninger og styr?

Hei. Ulempen med settene fra Brewolution, er at malten allerede er blandet (dårlig), siden alt blir blandet skikkelig under meskingen. Du vet derfor ikke hvor mye du har av hva, og dersom du tar ut en kilo, kan du være sikker på at du ikke tar like mye av hver malttype fra settet...
Dersom du har et sett hvor korn er malt hver for seg, ville jeg ha benyttet et bryggeprogram, som du trolig vil kjøpe før eller siden uansett. Jeg bruker BeerSmith2 på iPhone / iPad siden denne kan synkronisere via skyen mellom enheter. Du finner flere tråder på forumet som diskuterer dette.
Med en slik app kan du legge til og trekke fra forskjellige råvarer, og se 'hva som skjer'.
Alternativet er at du bare kjører på med ekstra rug og fortelle dine venner i etterkant at det var akkurat denne smaken du ville ha. Mange brygger på lykke og fromme - og det meste blir tilstrekkelig velsmakende :)
Dersom du bare tilsetter - husk at det fort blir mye malt og dårlig sirkulasjon dersom du ikke tar ut noe fra settet.

Brygg IPA settet nå og begynn å planlegge neste batch med rug fra grunnen av...det blir plenty med muligheter fro rug brygging fremover

Takk for tips! Har kun brygget all grain sett fra bryggselv på en bb30 før, så blir litt nytt med BIAB. Aldri modifisert noe særlig, bare litt humle og sånn, hele malt komposisjonen føles litt avansert. Det var derfor jeg tenkte å bare adde litt rug for å krydre opp ipaen litt

Er da null stress å tilsette en kg ekstra malt i et sett!? Da får du enten litt mer øl, eller litt sterkere øl. Hvor mye det vil endre ølet ditt kommer an på oppskriften - hvor mye og hvor sterkt ølet er planlagt i utgangspunktet. Det beste vil nok være å bruke litt mer vann til mesking og skylling, så du ender med *litt* høyere OG enn planlagt, og litt mer øl.

Jeg slang inn 1kg ekstra rug i en oppskrift på 22,7L, da gikk den opp fra 1.066 til 1.073, så da har du ihvertfall en ide om hvor mye endring det vil gi. For å finne ut litt mer kan du ta en typisk ipa-oppskrift og justere den så den gir samme volum og OG som det kitet du har kjøpt, og deretter tilsette rugen. Kan også være en ide å tilsette litt ekstra bitterhumle, ca tilsvarende økningen av malt

Er da null stress å tilsette en kg ekstra malt i et sett!? Da får du enten litt mer øl, eller litt sterkere øl. Hvor mye det vil endre ølet ditt kommer an på oppskriften - hvor mye og hvor sterkt ølet er planlagt i utgangspunktet. Det beste vil nok være å bruke litt mer vann til mesking og skylling, så du ender med *litt* høyere OG enn planlagt, og litt mer øl.

Jeg slang inn 1kg ekstra rug i en oppskrift på 22,7L, da gikk den opp fra 1.066 til 1.073, så da har du ihvertfall en ide om hvor mye endring det vil gi. For å finne ut litt mer kan du ta en typisk ipa-oppskrift og justere den så den gir samme volum og OG som det kitet du har kjøpt, og deretter tilsette rugen. Kan også være en ide å tilsette litt ekstra bitterhumle, ca tilsvarende økningen av malt
Takk Torstein, det var akkurat det jeg ville høre ;-) da gir jeg det et forsøk, mange takk

Man "krydrer" vel IPAer med humle :) Mer malt og vann og uforandret humle blir mer Pale Ale, men det blir sikkert godt øll lell...

Man "krydrer" vel IPAer med humle :) Mer malt og vann og uforandret humle blir mer Pale Ale, men det blir sikkert godt øll lell...
Strengt tatt "skal" er vel egentlig IPA en pale ale med litt høyere OG og dermed høyere ABV, og litt mer humle, så da måtte det bare ha vært mer vann, og uforandret malt og humle, for at det skulle bli en pale ale i stedet, men det er jo uansett ikke verre enn å legge til en liten dæsj humle også

Strengt tatt "skal" er vel egentlig IPA en pale ale med litt høyere OG og dermed høyere ABV, og litt mer humle, så da måtte det bare ha vært mer vann, og uforandret malt og humle, for at det skulle bli en pale ale i stedet, men det er jo uansett ikke verre enn å legge til en liten dæsj humle også

Hehe, sant nok. Jeg tenkte å pløye på med litt mer humle og, mest aromahumle for en litt fruktig karakter fremfor masse bitterhet.

Tilbake
Topp