Modne på gjæringkar

Jeg har hatt hell med å kald-kondisjonere/modne øl på flaske før, tenkte jeg skulle forsøke gjæringskaret denne gangen. Dvs hvis ingen har noen sterke invendinger, og det må man gjerne skrive her hvis man mener jeg kommer til å ødelegge brygget.

Det er en weissbier, OG 1052 (ble litt høyere enn tiltenkt), IBU 15, wlp 380, stått i 11 dager på 18 grader (men en del høyere ved pitching, dessverre, noen ganger blir ting som de blir) så det skal stå noen dager lenger til gjæring uansett. Det er ikke stukket om etter stormgjæringen, og tempen jeg tenker å sette det på er rundt 10.

Alternativet er å flaske i stedet, da slipper jeg at det står på gjærkaka (å, for et vakkert navn). Trub'en da.

Jeg har såvidt forsøkt dette, og et problem som oppstår er at når du kjøler ned ølen, vil løseligheten av CO2 øke, og dra inn luft gjennom gjærlåsen. Det er ikke bra. Prøvde også å skru på lokket på gjæringsdunken, men da lagde den vakuum i dunken slik at den bulket seg kraftig sammen. Heller ikke noen god ide.
Kanskje dette fungerer bedre på en glassdunk som har tett kork.

Tilbake
Topp