Monin smakstilsetnings-sirup?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei!

Fikk en aldri så liten ide i dag.

Går det an å bruke monin-siruper i ølbrygging? Det jeg tenker, er at sirupen består jo stort sett av sukker og naturlig smak. Monin har jo ett ganske stort utvalg av siruper som kunne passe seg i øl: Hvit sjokolade, Hasselnøtt, karamell, sjokolade osv. Jeg tenkte mest på hasselnøttsirupen. Kunne ikke denne med hell brukes i belgiske øl, som uansett vanligvis tilsettes sukker eller en engelsk mild/brown ale e.l.? Disse sirupene er jo ganske heftig smakssatt, så man trenger kanskje ikke så mye? Kanskje det hadde gått an å prime ølet med sirupen?

Mulig det går, men problemet er muligens at det er konserveringsmiddel iblandet. Som regel putter de det i alt :)
Jeg hadde tenkt for en tid siden å prøve karamellsaus :) men den er så full av konserveringsmiddel, at jeg tviler på at det hadde blitt noe særlig vellykket....
Hadde vært morro om det fungerte, for ikke å nevne essenser av forskjellig type. Det hadde vært enkelt.

Ja, faen, det var det helsikes konserveringsmidlet, ja!... hmmm, blir vanskeligere da, kanskje...

runarstock skrev:
Det står at Moninsirupene ikke inneholder konserveringsmidler :)
Burde gå da. Spørsmålet er hvor mye av smaken som blir igjen, men det er jo bare å prøve seg frem.
Det er foresten ikke alle konserveringsmiddler som er uegnet i brygging :)
http://no.wikipedia.org/wiki/E-nummer

Eg har en flaske Monin Vanilje sirup, den inneholder E202.

E 202 Kaliumsorbat
Type: Konserveringsmiddel. Forbindelse mellom E 200 og kalium. Veldig vanlig
Allergi/skadelighet: Er noenlunde trygg i bruk.
Bruksområde: ost, margarin, majones, syltetøy, juice, konsentrater, bakervarer
Tillatt: Lovlig i Norge og EU

SvErD skrev:
Eg har en flaske Monin Vanilje sirup, den inneholder E202.

E 202 Kaliumsorbat
Type: Konserveringsmiddel. Forbindelse mellom E 200 og kalium. Veldig vanlig
Allergi/skadelighet: Er noenlunde trygg i bruk.
Bruksområde: ost, margarin, majones, syltetøy, juice, konsentrater, bakervarer
Tillatt: Lovlig i Norge og EU
Sakset fra en svensk infoside om E202.
Kaliumsorbat förekommer även i vin eftersom det förhindrar efterjäsning.

Tilbake
Topp