Montere sekundærregulator utenpå kjøleskap

Klarer ikke helt å bestemme meg for hvor jeg skal montere sekundærregulatoren.

Hvis jeg setter den inni kjøleskapet så blir det at den henger i ståltråd inntil bakveggen, forsåvidt greit nok. Men de-frost funksjonen på kjøleskapet har jeg kastet på skogen idet jeg bygget det om med en STC, det blir jo litt inn og ut for å regulere trykk, så da blir det vel den isveggen i kjøleskapet etter en stund. Dessuten er det litt upraktisk å måtte gå inn i kjøleskapet hele tiden. Og skal jeg ha regulatoren der inne så blir det mindre plass til flasker da jeg må ha tilgang til å justere den.

Utenpå hadde sett fett ut, dessuten så lukter det at det kjøleskapet blir en kegerator. Men. Dvs at jeg må feste sekundærregulatoren i døra, og den er bare en tynn metallplate, regulatoren veier 3.7 kg. Videre så må jeg ha hull til fire, evt fem gass-slanger gjennom døra.

Spørsmålene: Hvordan feste den sikkert i døra?
Gjennomføringer til slanger. Hvordan blir dette best mulig mtp isolasjon? Klarer jo alltids å finne et bor som har samme dim som slangen, men er dette godt nok?

Det mest ryddige er kanskje å se hvis JG har gjennomføringer som passer til døra, og så bruke PU-innstikk-slange eller PET-slange mellom de forskjellige delene.

Edit: Ideene kommer visst ikke før jeg får det ned skriftlig. Er det noen som ser noe dumt med følgende kombinasjon?

Regulator på utsiden. Slange rett ned i denne, som blir stukket inn i denne. 8mm begge to. Samme albue på innsiden av kjøleskapet så slangene peker nedover, i steden for å ha lange slanger på utsiden som da kommer i veien for tappekranene. Nipplene på regulatoren er 8mm, men jeg vil da tro at jeg klarer å klemme en ganske stiv slange med 8mm OD innpå en 8mm nippel. 12mm blir for stort til ball-lock-ene, med mindre jeg bruker gjenger og setter på egen tapp, men det ser jeg ikke skal være nødvendig.

Edit igjen: Faen, ser at albuen ikke er brukbar til luft. da må det gå via imperial til metric greie.
 
Sist redigert:
Ble veldig rotete dette. Er det noen som ser noe feil med:

PI251208S, inn i PI221212S, som går videre inn i PI1212S? Da kan jeg faktisk bruke vanlige armerte slanger fra biltema, selv om dette er litt mindre sexy enn blå PU-slanger.
Johnguest.com
 
Sist redigert:
Snakker med meg selv her skjønner jeg. Men jeg har nå en plan for det som skal bli en kegerator. Jeg tror det blir sexy som eff. Tappelinjene kommer når jeg får råd, men gassfordelingen blir stilig, hvis JG holder helt tett, biter til dette er mer eller mindre allerede bestilt iallefall.

Uansett, jeg lurer fortsatt på montering av sekundærregulatoren. Holder det med noen skiver mellom skruehode og mutter på andre siden, så vil det sitte i døra på et kjøleskap? Tenker mest på det at den døra er veldig tynn. Lurt å bruke sånne "skeive" skiver, som strammer? Har veldig lite peiling på slike ting.
 
litt sein nå men, vil ikke bruke JG mere men heller armerte eller andre slanger med tykt gods, det blir for mye mikkmakk med JG med påfølgene lekasjer.
Har alt på utsiden men har da bare en slange gjennom veggen, den bør tettes mot kjøleskapet med Tec7 for og slippe ising.
Skrur du en plate med mange karosseriskuer på døra henger nok regulatoren der.
 
litt sein nå men, vil ikke bruke JG mere men heller armerte eller andre slanger med tykt gods, det blir for mye mikkmakk med JG med påfølgene lekasjer.
Har alt på utsiden men har da bare en slange gjennom veggen, den bør tettes mot kjøleskapet med Tec7 for og slippe ising.
Skrur du en plate med mange karosseriskuer på døra henger nok regulatoren der.

Men har du brukt innstikk-slanger, altså "rør"? Toleransen til JG er så og si null.

Har du bilde?
 
ingen bilder da jeg selv har det liggene og slenge på utsiden.
slangen går gjennom et hull som passer ganske akkurat uten noe rør, ser ingen grunn til det og uten tec7, aldri hatt ising i skapet.

Men du ville ha det perfekt og pent og holdbart, derfor mitt forslag.

Mine skap står i kellere og garager så der blir det ikke pent med det første, men øl er godt alikevel.
:)
 
Aha.

Min plan er:

Gass kommer innenfra. Bruker armert slange som går langs med døren på innsiden, og festes ved hengslene slik at man kan åpne/lukke døren uten noe pes med slange. Denne går inn i en JG slangenippel til stem, stem-delen går inn i gjennomføring i døra, 90graders vinkel, og tilsvarende stem-slangenippel på utsiden, og så ti cm armert slange igjen inn på regulatoren.

Gass ut fra reggis til fat: innstikk-PU-slange fra slangenippel på regulator til innstikk-JG med stem, stem går inn i samme type gjennomføring som over.

Da har jeg bare ca 10 cm armert slange på utsiden, og fire parallelle vertikale blå PU-slanger ned fra regulator til gjennomføring på ca 15-20 cm. Gass på innsiden blir samme løsning som tilførselsgassen, vinkel som gjør at slangenipplene og da slangene går paralellt med innsiden av døra bort til hengslene.

Skal bygge inn i plexiglass slik at bare ventilene og regulator-knotten er tilgjengelig, slik at det ikke er mulig å dulte borti eller røske ut slanger ved uhell.

Tenkte ikke å bruke noe tec7/silikon etc da jeg antar at gjennomføringene holder tett, evt sette på o-ring på gjennomføringene på innsiden, da blir det iallefall tett inni skapet.
 
litt sein nå men, vil ikke bruke JG mere men heller armerte eller andre slanger med tykt gods, det blir for mye mikkmakk med JG med påfølgene lekasjer.
Har alt på utsiden men har da bare en slange gjennom veggen, den bør tettes mot kjøleskapet med Tec7 for og slippe ising.
Skrur du en plate med mange karosseriskuer på døra henger nok regulatoren der.

Men, jeg må jo spørre iom at jeg går all inn på JG. Hvorfor føler du det ble mye mikkmakk og lekkasjer?
 
Det mest holdbare er jo slange rett på niplene, med JG blir det flere overganger og dermed flere punkter som kan lekke, det var det jeg var redd for.
 
Det mest holdbare er jo slange rett på niplene, med JG blir det flere overganger og dermed flere punkter som kan lekke, det var det jeg var redd for.

Ja, jeg har veid det opp.Har testet noe JG her og der, og det har holdt tett sålenge dimensjonene stemmer. Er de litt off så er det lekk. Men er enig i at hvert punkt er et punkt som kan lekke, men ja, jeg stoler på JG nå. Har også god dialog med importøren av disse bitene så der kanjeg alltids finne råd.
 
Sist redigert:
Glem heller ikke denne artige krabaten
http://tapcooler.no/no/tilbehor-c-2/rustfri-gjennomforing-med-3-16-jg-p-13
6ce0cfd3cc61612ad3ac1bb6ce8dafe8.jpg
 
Tilbake
Topp