motor till Monster Mill

Har bestämt mig för att köra på en motoriserad lösning till min MM2. Har läst MYCKET på internet nu, och blir galen! Jag vet att det är en lågRPM elmotor som är grejen, 150-250. och min 40in/lb torque. Är det någon som har en motoriseradlösning till sin maltkross. Jag är inte intresserad av att använda drill. Inte heller så sugen på att använda pulleys...

Någon idé där ute? Och om ja, var får man köpt sådana motorer (helst lokalt)?
 
Ser ikke problemet med å benytte drill. Har en hilti med to hastigheter og benytter den sakteste. Det tar 2-3min å knuse malten, og ser ikke grunnen til å investere i noe annet. Veldig enkelt med drill. Det har vært rykter om vindusvisker motorer til biler på forum, men vet ikke om de er sterke nok.
 
Du kan evt. modifisere en gammel batteridrill og koble deg rett på motoren med en justerbar strømforsyning. Da har du mye kraft på lavt turtall og full kontoll på turtallet som du kan justere som du vil. Men du trenger nok 10+ amper for å dra en kvern. Du kan selvsagt også kjøre på batteri og styre med knappen.
 
hur pass trygga är ni på att ni klarar hålla drillen inom önskad rpm? Har provat, men tycker att malten bara kastas igenom. Skalet blir slitet och mer mel än vad jag önskar
 
Avtrekkeren har trinnløs regulering. Holder den litt inne, og blir ok. Jeg sliter med å stille inn større åpning, og har den på max åpning, men kunne vært 1mm større. Blir litt mel, men mesken blir ren den. Har en biab bag oppi maltrøret. Fin som snus, og maltet er lett å tømme.
 
Hva med en 220V trefasemotor og en frekvensomformer med potmeterstyring ? (ja jeg har det  :) )
Høy styrke og med en vippebryter kan du og få den i revers...  Ikke at det er nødvendig så ofter, om du ikke har satt fast slipset da!
Til kobling bruker jeg en liten bit "gubbeslange" som er en trykkluftslange med god armering. + to slangeklemmer. Unngår dermed vibrasjon og trenger ikke en heeeelt rett overgang til møllen.
 
6apy6e8y.jpg


Her er også en løsning. Motoren var gratis (1930 modell), resten 3-400 nkr på ebay.
 
Rune Alm skrev:
Her har du løsningen: http://www.youtube.com/watch?v=bDjr9oHDzxo Denne motoren kan du jo også bruke til mye annet også da det er flatreimsdrift.
Jeg har en slik motor, men har litt problemer med magneten så får den ikke i drift før om en måneds tid.

Jeg har nå også tro på at ølet blir betraktelig bedre når malten blir malt med en slik bensin/parafinmotor. Gleder meg til jeg får min i drift så jeg får sjekket dette...
Forresten noen som har tips til hvordan en skal magnetisere en permanentmagnet i U-form?
 
Tilbake
Topp