• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Solgt/Kjøpt Motstrømskjøler Exchilerator Maxx

Hei !
Interessert i denne, men har aldri brukt motstrømskjøler før.
Overfører man direkte til gjæringskar mens man kjøler ?
Når man bruker kjølespiral så blir det jo tid til bunnfelling og det som overføres blir relativt klart.
Hvor klar blir vørteren med motstrømskjøler ?
 
Denne er helt rå, og kjøler glatt ned fra WP/Hopstand temp (80 grader) direkte til gjæringskar (<20 grader) med full flow på vørter. Ved lavere vørter flow (og høyere vannflow) bør den greit klare ned til lager-temp (10-12 grader) forutsatt at kjølevannet holder 10-12 grader.

Vørteren blir selvfølgelig ikke ren og klar med en motstrømskjøler, så man får med seg trub om man kjører rett i gjæringskaret. Har man konisk gjæringskar med dumpventil er det ikke noe større problem - bare å dumpe trub etter et døgn.
 
Kommer an på hva du brygger med? Har du mulighet for whirpool i bryggekaret ditt blir det mindre bunnfall som kommer med. Men som skrevet ovenfor, det er en rå kjøler og du må veie opp "infeksjonstiden" mot det du har i dag og hva denne kjøleren leverer, der er den største forskjellen og den største gevinsten. Om du for med deg noe mer i trub betyr mindre for klarheten av ølet når det er ferdig gjæret, det ligger igjen i gjæringskaret uansett.

Og ja du overfører rett i gjæringskaret, du setter bare ventilen/flowen til ønsket temperatur på vørter og rett i karet med det.
 
Har en motstrømskjøler som vurderes solgt, kun brukt to ganger så den er "ubrukt" - Her finner dere all informasjon om kjøleren.

Motstrømskjøler Maxx - Ølbrygging - Ølbrygging AS

Bud fra 1800,- blir vurdert. Budfrist 14.juni kl 21
Byr 1800kr.
Har en motstrømskjøler som vurderes solgt, kun brukt to ganger så den er "ubrukt" - Her finner dere all informasjon om kjøleren.

Motstrømskjøler Maxx - Ølbrygging - Ølbrygging AS

Bud fra 1800,- blir vurdert. Budfrist 14.juni kl 21
Byr 1800kr. Må sendes til 4325 Sandnes.
 
Hei.
Da har vi en avtale.
Min adresse er:

Knut Roger Kristoffersen
Seljeveien 10B
3151 Tolvsrød
Tlf 90139384

send meg totalbeløpet når du har sendt den, så vippser jeg over til deg på mandag.
God helg og kos deg på hytta.

mvh
Knut
 
Vist den ikke blir sendt er jeg intressert. Hvorfor ønsker du å selge den. Er ikke den kjempe god?

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
 
Tilbake
Topp