Det finnes jo, som dere alle vet, hovedsakelig to typer motstrømskjøler: den ene består av et kobberrør i en gummislange, og den andre av et rør inne i et annet rør, enten av kobber eller rustfritt stål. Sistnevnte ligger som regel godt over førstnevnte i pris, men har noen av dere testet de to variantene mot hverandre og målt forskjellen i effektivitet, eller vet om noen andre som har gjort det?
Hvor stor forskjell i tidsbruk er det på de to typene om man skal kjøle f.eks. 20 liter vørter fra 100 til 15 grader med tilbakeføring?
(Jeg vet det finnes ekstra effektive varianter av rør-i-rør-typen hvor innerrøret er foldet og vridd i et spesielt mønster, men det er først og fremst den vanlige varianten jeg er interessert i.)
Hvor stor forskjell i tidsbruk er det på de to typene om man skal kjøle f.eks. 20 liter vørter fra 100 til 15 grader med tilbakeføring?
(Jeg vet det finnes ekstra effektive varianter av rør-i-rør-typen hvor innerrøret er foldet og vridd i et spesielt mønster, men det er først og fremst den vanlige varianten jeg er interessert i.)