Mulig øldommerkurs i Stavanger

Owe

Norbrygg-medlem
Dommerkomiteen vurderer om det er mulig å holde øldommerkurs i Stavangerområdet på nyåret (før øldommereksamen avholdes). Vi har registrert at det er en del som etterlyser dette. For å få det til er vi helt avhengig av hjelp og at det er nok interesse til at vi får samlet en liten gjeng (helst over 5 stykker) som vil på kurs. Kurset er åpent for alle Norbryggs medlemmer som har lyst til å være med å bedømme øl.

Vi trenger en (eller flere) som kan ordne et lokal kurset kan holdes i og hjelpe til med det praktiske (les: kjøpe inn øl, glass og andre småting) og hjelpe til under kurset (les: servere øl). Er det ingen som kan hjelpe oss med dette blir det trolig ikke kurs i denne omgangen.

For å få en formening av hvor mange som vil delta på øldommerkurs er det fint om de som vil bli med svarer på tråden. Dato for kurset er ikke bestemt, men helgene 10-11 januar, 24-25 januar og 7-8 februar er de aktuelle. Si gjerne hvilke helger passer.

Jeg vil beklage at det er litt kort varsel.

Lars-Erik
på veiene av øldommerkomiteen
 
Vil gjerne være med å lære, men er litt usikker på om jeg kan stille som dommer i fremtiden, kan eventuellt være med å servere, kun første og siste helg som passer...
 
Vi trenger en (eller flere) som kan ordne et lokal kurset kan holdes i og hjelpe til med det praktiske (les: kjøpe inn øl, glass og andre småting) og hjelpe til under kurset (les: servere øl). Er det ingen som kan hjelpe oss med dette blir det trolig ikke kurs i denne omgangen.

Vi er helt avhengig av at noen kan ta på seg den tekniske arrangeringa av kurset. Uten lokaler, øl til smaking, glass, kulepenner og ryddehjelp er det ikke mulig å arrangere kurs. Så selv om det er mange som vil være med på kurset, er det vktig at noen kan ta på seg litt organisering.
 
Hva er budsjettet på lokal. Er det på dagtid eller kveldstid?

Hvor mye øl og glass? Kan det være engangsglass? Jeg kan sikkert fikse "fredagsbokser" med Lervig-pils og engangsglass
 
Hva er budsjettet på lokal. Er det på dagtid eller kveldstid?

Vi prøver å holde budsjettet så lavt som mulig, uten at det er sagt noe spesifikt beløp. Kursene går vanligvis på dagtid over to dager, en lørdag og en søndag.

Hvor mye øl og glass? Kan det være engangsglass? Jeg kan sikkert fikse "fredagsbokser" med Lervig-pils og engangsglass

Det er ei handleliste på 6-7 øl, som brukes i litt ulike volum. Lett fordelt på butikk og polet. Glass er vanligvis engangsglass, for det går rundt 20 glass per deltager.

Den som skal være medhjelper, blander smaksprøver osv og får vanligvis ikke vært deltager på kurset.

(Har Odland meldt seg inn i Norbrygg igjen?)
 
Om det hadde vært mulig med kurs i usmaker i forkant hadde det vært fordel tror jeg. Ev i kombinasjon med dommerkurset, men det kan vel være vanskelig å klare få til det...?
 
Om det hadde vært mulig med kurs i usmaker i forkant hadde det vært fordel tror jeg. Ev i kombinasjon med dommerkurset, men det kan vel være vanskelig å klare få til det...?

Usmakene gås gjennom på dommerkurset, så er det er ikke noe absolutt krav. For de som kun er interessert i usmakene, er dommerkurset ikke spesielt relevant. Dommerkurset handler mye mer om å lære seg å fylle ut dommerskjema, forstå hvordan man reagere i blindsmakinger, gi gode tilbakemeldinger til bryggerne og bruke karakterskalaen riktig.
 
Jeg er med. Alle helger passer #tommelopp

Noen spesielle krav til lokale ift. skjenkebevilling ? Jeg fikser lett plastglass hvis jeg får oppgaven med å skaffe slike.
 
Her var det veldig bra respons!

Skal sjekke opp muligens jeg har lokale i sandnes som ikke koster noe.

Flott om du gjør det og gir besked om det går.

Vi klarer, som Gustav sier, ikke å arrangere kurs uten hjelp. Lokale er et viktig første steg, men handle, rydde og serveringshjelp er også nødvendig. Personen som hjelper til med servering kan selvfølgelig følge med på mye av kurset, men noe vil man gå glipp av når man blander usmaker, skjenker øl o.l. De som handler inn på forhånd og hjelper til med rydding etterpå kan selvfølgelig delta på kurset også. Så, om dere klare å organisere dere og fordele oppgavene dere imellom trenger det ikke bli mye arbeid på hver. Er det noen som kan ta på seg koordineringsoppgaven?
 
Er det noen krav til lokalet? lokalet jeg kan skaffet er en gammel løe gjort om til galleri og kurs lokale.
Regner med så lenge det er et lukket arrangement stilles det ikke krav om skjenkebevilgning.
 
Sist redigert:
Noen spesielle krav til lokale ift. skjenkebevilling ?

Det letteste er nok et lokale hvor vi selv kan ordne øl og serverings selv. Det betyr vel et i praksis et lukket lokal uten skjenkebevilling. Det er vel nærmest ett krav at det er tilgang på en vask og vann siden det er en del øl som skal skjenkes, blandes og, ofte, helles ut. Utover det må vi kunne vise en presentasjon og deltakerne må ha bord de kan sitte rundt (de skal tross alt ha mange glass med øl foran seg og notere flittig). Noe ølsøl har det en tendens til å bli.

Vi bruker en del tid på å beømme øl og fylle ut dommerskjema. Til dette trenger vi øl. En blanding av vellykkede brygg, helt greie og øl med "problemer" er fint. Så, dersom du har øl du tror kan passe er det bare å spare på dem til kurset.
 
Er det noen krav til lokalet? lokalet jeg kan skaffet er en gammel løe gjort om til galleri og kurs lokale.

Det må være sitteplass til alle ved bord, og mulighet for å følge med på en presentasjon. Dessuten må det være mulighet til å helle opp øl og blande smaksprøver i et annet rom, for å gjennomføre blindsmakinger. Vi må også ha tilgang til en prosjektor.
 
Tilbake
Topp