Igjen har man brygget og igjen har det dukket opp litt spørsmål jeg ikke helt har kommet til bunns med ved å søke og lese. Vet det er mye tekst og mange spørsmål, men fant ut at det var bedre med en tråd enn 4 ulike...
FOAM KONTROLL, ULIKE TYPER:
"Fermcap-5" eller "Defoamer / Foam controll" fra bryggselv. Begge virker være silikonbaserte.
Har hørt det skulle være en annen "typ" enn silikonbasert (fra en bryggebutikk her jeg bor, men han husket ikke hva det het...).
Har funnet litt om noe som kalles "canola oil based antifoam" som skal være bedre å bruke i ufiltrerte øl enn silikonbaserte (http://homebrew.stackexchange.com/questions/3661/what-is-fermcap-s-and-what-does-it-do).
Noen ide om hva dette "andre" kan ha vært (utenom om canola oil'en)? Evt produktnavn på canolaoil baserte skumkontrollere og hvor dette kan skaffes?
Har også funnet litt om Fermcap® AT som skal være "bedre" ut ifra ett helseperspektiv og også "bedre" for gjæren (?). Finner derimot ikke dette i svenske/norske nettbutikker. Tips?
Praktisk forskjell i bruk mellom ulike produkt? Er silikonbasert så "helseskadelig" at det betyr noe i praksis?
FOAM KONTROLL MED AKVARIEPUMPE I STARTER:
Jeg bruker akvariepumpe med messingstein i starter - boblet over totalt sist.
- Silikonbasert defoamer kan være med å koke, men vil da, om jeg forstår det rett, sedimentere etterpå.
- Jeg er primært ute etter skumkontroll ved oksygenering av starter i E-kolben, men hadde jo vært praktisk å ha i under kok av starter jag jeg koker direkte i E-kolben.
- Vil deskummifiserings-effekten da være borte når jeg legger i luftesteinen og kjører på med pumpa i 24 timer om jeg har kokt silikonbasert foam controll?
- Alternativet blir jo å ha i foam-controllen etter att DME har kokt i starteren, men hadde vært fint å ha det under kok også for å minske risk for at det bobler over i E-kolben jeg koker i...
Mtp hvordan det bobler og dannes "krausen" nå i gjærkaret kommer jeg trolig prøve ha foam controll i gjærkar også "neste gang".
Har lest noe om endring i bitterhet ved silikonbasert foam kontroll i gjærkar? Trolig rundt 10% bitrere ifølge flere hjemmesider.
Hva betyr dette rent praktisk? Justerer dere ned andelen bitterhumle i oppskriften eller merker man ikke 10%?
OKSYGENERING
Bruker akvariepumpe i gjærkar med messingstein for oksygenering.
Hvor lenge er lenge nok å ha på pumpa? Når vel ikke mer en 8ppm uansett, men ettersom gjæren bruker O2 må det jo være bra å føre til mer ettersom oksygenet blir brukt av gjæren under reproduksjonsfasen.
Leste i en annan tråd at Gahr sa: "Etter at den aktive gjæringen er i gang bør man ikke få inn oksygen i ølet."
I forhold til oksidering av vørteren er jo dette "velkjent" for meg, men, det jeg ikke helt har klart å finne svar på er når den aktive gjæringen er i gang?
Her på forumet har jeg etter litt søking funnet innlegg med alt ifra 12 timer til visse som sier betraktelig lavere...
I brygget fra igår ploppet det bra i gjærlåsen 1-2 timer etter pitching, betyr dette at "aktiv gjæring" er i gang?
Men, kan slutkontentan være at ca 30-40 min lufting med akvariepumpe er bra?
SEKUNDÆRKAR:
Brygget igår "Kinn Vestkyst IPA" fra boka "Øl fra hånd til munn". Ifølge oppskriften skal den over i sekundærkar før tørrhumling.
Både her på forumet og JJ Palmer HTB kan man få inntrykk av at dette med sekundærkar er unødvendig så lenge ølet ikke skal ligge på gjærtank mer enn 2-3 uker, da autolyse i praksis ikke er noe problem så "tidlig".
Er det andre fordeler med å stikke om til sekundærkar før man tørrhumler denne øllen eller kan jeg like så godt droppe det?
OG VED BIAB:
Bryggingen av "Kinn Vestkyst IPA" gikk bare nesten som planlagt. Ifølge oppskriften skulle malten og tenkt vannmengde gi vørter med OG på 1.079.
Etter litt matematikk og begrensninger i gryta (36 liter) begynte jeg med 27 liter vann til 8,5 kg malt.
Ifølge mine utregninger måtte jeg "skylle" med ca 11 liter for å nå litermålet etter kok av vørter med min avdampning (15% på 90 min).
Preboil OG etter å ha skyllt med 7 liter vann (infusjon av maltet en gang til i 7 liter vann ca 10 min og så skylt BIAB-posen med denne væsken igjen over gryta) lå på 1,060. Måler var 1,069.
Synes selv alt gikk så bra (spot on temperatur). Ratio vann/korn 3,1 var maks her i gryta under mesk.
Får jo ikke ut vørt med høyere OG under skylling, så må jo få ut "høy OG" ved første infusjonsmesken i BIABen.
Her endte jeg opp med 1,073 som OG men "bare" 20 liter i gjærkar der målet var 23 (og da har jeg gått ned to liter mot grunnoppskriften med samme mengde korn).
Tanker om hva som kan være begrensende faktor?
Igjen, mange mange spørsmål - men lykkelig om jeg får svar på et par!
Mvh
Sven R
FOAM KONTROLL, ULIKE TYPER:
"Fermcap-5" eller "Defoamer / Foam controll" fra bryggselv. Begge virker være silikonbaserte.
Har hørt det skulle være en annen "typ" enn silikonbasert (fra en bryggebutikk her jeg bor, men han husket ikke hva det het...).
Har funnet litt om noe som kalles "canola oil based antifoam" som skal være bedre å bruke i ufiltrerte øl enn silikonbaserte (http://homebrew.stackexchange.com/questions/3661/what-is-fermcap-s-and-what-does-it-do).
Noen ide om hva dette "andre" kan ha vært (utenom om canola oil'en)? Evt produktnavn på canolaoil baserte skumkontrollere og hvor dette kan skaffes?
Har også funnet litt om Fermcap® AT som skal være "bedre" ut ifra ett helseperspektiv og også "bedre" for gjæren (?). Finner derimot ikke dette i svenske/norske nettbutikker. Tips?
Praktisk forskjell i bruk mellom ulike produkt? Er silikonbasert så "helseskadelig" at det betyr noe i praksis?
FOAM KONTROLL MED AKVARIEPUMPE I STARTER:
Jeg bruker akvariepumpe med messingstein i starter - boblet over totalt sist.
- Silikonbasert defoamer kan være med å koke, men vil da, om jeg forstår det rett, sedimentere etterpå.
- Jeg er primært ute etter skumkontroll ved oksygenering av starter i E-kolben, men hadde jo vært praktisk å ha i under kok av starter jag jeg koker direkte i E-kolben.
- Vil deskummifiserings-effekten da være borte når jeg legger i luftesteinen og kjører på med pumpa i 24 timer om jeg har kokt silikonbasert foam controll?
- Alternativet blir jo å ha i foam-controllen etter att DME har kokt i starteren, men hadde vært fint å ha det under kok også for å minske risk for at det bobler over i E-kolben jeg koker i...
Mtp hvordan det bobler og dannes "krausen" nå i gjærkaret kommer jeg trolig prøve ha foam controll i gjærkar også "neste gang".
Har lest noe om endring i bitterhet ved silikonbasert foam kontroll i gjærkar? Trolig rundt 10% bitrere ifølge flere hjemmesider.
Hva betyr dette rent praktisk? Justerer dere ned andelen bitterhumle i oppskriften eller merker man ikke 10%?
OKSYGENERING
Bruker akvariepumpe i gjærkar med messingstein for oksygenering.
Hvor lenge er lenge nok å ha på pumpa? Når vel ikke mer en 8ppm uansett, men ettersom gjæren bruker O2 må det jo være bra å føre til mer ettersom oksygenet blir brukt av gjæren under reproduksjonsfasen.
Leste i en annan tråd at Gahr sa: "Etter at den aktive gjæringen er i gang bør man ikke få inn oksygen i ølet."
I forhold til oksidering av vørteren er jo dette "velkjent" for meg, men, det jeg ikke helt har klart å finne svar på er når den aktive gjæringen er i gang?
Her på forumet har jeg etter litt søking funnet innlegg med alt ifra 12 timer til visse som sier betraktelig lavere...
I brygget fra igår ploppet det bra i gjærlåsen 1-2 timer etter pitching, betyr dette at "aktiv gjæring" er i gang?
Men, kan slutkontentan være at ca 30-40 min lufting med akvariepumpe er bra?
SEKUNDÆRKAR:
Brygget igår "Kinn Vestkyst IPA" fra boka "Øl fra hånd til munn". Ifølge oppskriften skal den over i sekundærkar før tørrhumling.
Både her på forumet og JJ Palmer HTB kan man få inntrykk av at dette med sekundærkar er unødvendig så lenge ølet ikke skal ligge på gjærtank mer enn 2-3 uker, da autolyse i praksis ikke er noe problem så "tidlig".
Er det andre fordeler med å stikke om til sekundærkar før man tørrhumler denne øllen eller kan jeg like så godt droppe det?
OG VED BIAB:
Bryggingen av "Kinn Vestkyst IPA" gikk bare nesten som planlagt. Ifølge oppskriften skulle malten og tenkt vannmengde gi vørter med OG på 1.079.
Etter litt matematikk og begrensninger i gryta (36 liter) begynte jeg med 27 liter vann til 8,5 kg malt.
Ifølge mine utregninger måtte jeg "skylle" med ca 11 liter for å nå litermålet etter kok av vørter med min avdampning (15% på 90 min).
Preboil OG etter å ha skyllt med 7 liter vann (infusjon av maltet en gang til i 7 liter vann ca 10 min og så skylt BIAB-posen med denne væsken igjen over gryta) lå på 1,060. Måler var 1,069.
Synes selv alt gikk så bra (spot on temperatur). Ratio vann/korn 3,1 var maks her i gryta under mesk.
Får jo ikke ut vørt med høyere OG under skylling, så må jo få ut "høy OG" ved første infusjonsmesken i BIABen.
Her endte jeg opp med 1,073 som OG men "bare" 20 liter i gjærkar der målet var 23 (og da har jeg gått ned to liter mot grunnoppskriften med samme mengde korn).
Tanker om hva som kan være begrensende faktor?
Igjen, mange mange spørsmål - men lykkelig om jeg får svar på et par!
Mvh
Sven R