Mye grums i fat etter tapping av Ink And Dagger

Hei alle hjelpsomme sjeler.

På søndag tappet jeg over Ink And Dagger på to fat. I går skulle jeg tappe noe for å se, fikk ikke ut noe. Måtte tømme trykket på fatene og rense de rørene som ølen kommer ut av. I dag skulle jeg på nytt teste. Ølet kommer men er svært grumsete. Kan ikke se gjennom glasset i det hele tatt. Jeg vet det bare har gått snaue to døgn men ikke opplevd dette tidligere.

Spørsmålet er deretter, er dette vanlig med denne ølen med tanke på mengden humle? Jeg fikk noe grums i fatet fra gjæringskaret men skal det gjøre såpass utslag? Har tappet 3 store kjøkkenglass og alle er like ille. Noen som har opplevd det samme?

På forhånd, takk.
 
Det skal ikke så mye til på fat, får du med grums vil dette legge seg i bunn, og du vil tappe gjennom dette når du tapper.

Det første du må unngå er å få med for mye grums over i gjæringskaret, så bør du vente til det har lagt seg. Når du fyller over på fat så er det en fordel å fylle fra topp. Cold Crash hvis du har mulighet det i tillegg til andre klarnings-metoder.

Du kan også bygge om fatene slik at du tapper fra topp, da er det den siste ølen du tapper som blir grumsete istedet for alle. Du gjør dette ved f.eks å ta ut stigrøret og bytte dette med gass-røret som bare er noen cm langt, monter en slange med et flyteelement i enden. (Et par forhandlere selger dette ferdig til rundt 150kr+ kost for røret). Du kan også kappe stigrøret.
 
Mange gode råd. Takk. I utgangspunktet har jeg mulighet til cc men ikke gjort dette før. Blir å gjøre det med den jeg skal brygge til uken. Har også vurdert å kappe stigerøret men tenkte å vente noen dager for å se om det legger seg ytterligere.
 
Det du kan gjøre er å kaldkrasje ølet noen dager, så setter du 2 bar trykk på, og en svart ballock på øl-posten med bare en tappeslange på. Du får et helt anna sug ut gjennom stigerøret, og du får med mye mer grums på en gang, enn å seigpine og tappe med lavt trykk. Ta av og på ballocken 3-4 ganger når du ser at grumset gir seg. Du må bare ofre en liter eller to på denne måten for å bli kvitt problemet.
 
Hei ble litt nyskjerrig her da jeg selv har kjøpt meg et Ink and Dagger sett som jeg har tenkt og brygge neste uke.

Er helt fersk på fat og gjæring under trykk, så lurte derfor på om du gjæret under trykk og hadde lukket overføring eller om du fylte fatene fra gjæringskar til fat med en slange som gikk ned i bunn?

Ink and dagger vil bli mitt første øl på fat så om du har hatt lukket overføring så vil jeg vurdere og kjøpe serveringslokk til Corneliusfatet da man på den måten tar ut øllet fra topp isteden for bunn.
 
Det du kan gjøre er å kaldkrasje ølet noen dager, så setter du 2 bar trykk på, og en svart ballock på øl-posten med bare en tappeslange på. Du får et helt anna sug ut gjennom stigerøret, og du får med mye mer grums på en gang, enn å seigpine og tappe med lavt trykk. Ta av og på ballocken 3-4 ganger når du ser at grumset gir seg. Du må bare ofre en liter eller to på denne måten for å bli kvitt problemet.

Har allerede fylt ett par glass. Ser ut til å hjelpe på nå. Skal brygge på nytt til uken, så blir cc da. Men har satt fatene på 3 grader og 1 bar så kan jo fint være at det er bra om noen dager. Takk uansett.
 
Hei ble litt nyskjerrig her da jeg selv har kjøpt meg et Ink and Dagger sett som jeg har tenkt og brygge neste uke.

Er helt fersk på fat og gjæring under trykk, så lurte derfor på om du gjæret under trykk og hadde lukket overføring eller om du fylte fatene fra gjæringskar til fat med en slange som gikk ned i bunn?

Ink and dagger vil bli mitt første øl på fat så om du har hatt lukket overføring så vil jeg vurdere og kjøpe serveringslokk til Corneliusfatet da man på den måten tar ut øllet fra topp isteden for bunn.

Du trenger ikke eget lokk til dette, men det er en mulighet selvfølgelig. Man klarer seg med en sag og dette:
Fermentasaurus flyteball med silikonslange

Det virker som du blander gjæring under trykk og oksygenfri-overføring, eller har tatt som utgangspunkt at det ene er avhengig av det andre. Du kan ha lukket overføring fra vanlige gjæringskar også, også om du tapper fra bunn.

Med Cornelius-fat og flyteball kan man strengt tatt gjære direkte på fatet. Hvis du ikke brygger så ofte at du trenger å frigjøre gjæringskaret, så kan du drikke rett fra dette også.
 
Hei ble litt nyskjerrig her da jeg selv har kjøpt meg et Ink and Dagger sett som jeg har tenkt og brygge neste uke.

Er helt fersk på fat og gjæring under trykk, så lurte derfor på om du gjæret under trykk og hadde lukket overføring eller om du fylte fatene fra gjæringskar til fat med en slange som gikk ned i bunn?

Ink and dagger vil bli mitt første øl på fat så om du har hatt lukket overføring så vil jeg vurdere og kjøpe serveringslokk til Corneliusfatet da man på den måten tar ut øllet fra topp isteden for bunn.

Hei.

Jeg tappet på vanlig måte fra gjæringskaret og over på fat. Erfaringen min sier at man burde cold crashe for å unngå mye bunnfall før man fater. Men alle mine andre brygg har jeg gjort som nå, over på fat uten CC med stort hell. Jeg tjæret heller ikke under trykk.
 
Hei.

Jeg tappet på vanlig måte fra gjæringskaret og over på fat. Erfaringen min sier at man burde cold crashe for å unngå mye bunnfall før man fater. Men alle mine andre brygg har jeg gjort som nå, over på fat uten CC med stort hell. Jeg tjæret heller ikke under trykk.

Hva er vanlig måte? For noen er det hevert som gradvis senkes ned, for andre så er det tapping via tappekrana med påfølgende tilting for å få mest mulig over.
 
Du trenger ikke eget lokk til dette, men det er en mulighet selvfølgelig. Man klarer seg med en sag og dette:
Fermentasaurus flyteball med silikonslange

Det virker som du blander gjæring under trykk og oksygenfri-overføring, eller har tatt som utgangspunkt at det ene er avhengig av det andre. Du kan ha lukket overføring fra vanlige gjæringskar også, også om du tapper fra bunn.

Med Cornelius-fat og flyteball kan man strengt tatt gjære direkte på fatet. Hvis du ikke brygger så ofte at du trenger å frigjøre gjæringskaret, så kan du drikke rett fra dette også.

Ja den så kjekk ut, nei blandet ikke men formulerte meg nok litt dårlig og er litt nyskjerrig da jeg planlegger å sette en Ink & Dagger på fermzilla allrounder og overføre den til fat etterpå.
Jeg lurte på om han hadde lukket overføring og/eller overføring fra bunn slik du skrev.
Ville bare tro man muligens fikk med seg litt mer bunnfall om man tapper fra bunn av et gjæringskar kontra om man har en annen type hvor man henter ølen via en slange med flyteball som f.eks en fermzilla eller lignende.

Så The Next Batch hadde en video hvor han froklarte at han hadde brygget denne typen 4-5 ganger også den ene gangen hvor han cc mente han at den ikke ble like god som de hvor han bare tappet over på fat uten cc.
Så også at han hadde lukket overføring men fra bunn på sine speidel gjæringskar, så det burde jo funke fint.
Men mulig han har kappet stigrøret 1 cm det vet jeg ikke.
 
Tilbake
Topp