Når flaske?

Finn Berger

Moderator
Jeg har en del øl som jeg gjerne skulle hatt på flaske slik at det er drikkbart til påske. Det har stått i to uker nå, og hovedgjæringen var klart over for minst en uke siden. Men det er fremdeles litt aktivitet; mindre enn ett minutt mellom hvert plopp i gjærlåsen.
Jeg tenker at så lenge det er spor av liv, så holder gjæren på med samfunnsnyttig virksomhet der nede, så det ville være synd å forstyrre den. Dessuten er jeg redd for at det skal være igjen såpass mye fermenterbart materiale at det lett blir for mye CO2 til slutt når jeg karbonerer.
Altså: Bør jeg ganske enkelt tvert ha som regel at jeg ikke tapper på flaske før det overhodet ikke er tegn til liv i gjærlåsen?

Sjekk SG over 2-3 dager, hvis ingen forandring så er det bare å tappe. Gjærlåsen sier egentlig ikke noe fornuftig om gjæringen.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Vi har alltid tappet etter 14 dager uten å måle SG først. Har aldri opplevd at den ikke er ferdig. Plopping på dette stadiet er vare co2 som unslipper vørteren. Om du vil være helt sikker måler du som forrige taler sier.

Vi har alltid tappet etter 14 dager uten å måle SG først. Har aldri opplevd at den ikke er ferdig. Plopping på dette stadiet er vare co2 som unslipper vørteren. Om du vil være helt sikker måler du som forrige taler sier.

Virker som en rimelig forklaring. Det ølet det er snakk om, er en Vestkyst som er gjæret med WLP013. OG var 1.070, når er den nede i 1.017. Den forrige jeg laget, endte lavere, men dette gir et øl på ca 7%, som originalen, så det blir jo "riktig". Og det smaker veldig godt, så da tapper jeg i vei til helga. Det gjør vel bare godt å la den stå noen ekstra dager?

Noen dager ekstra skader ikke nei. Og om du har mulighet til å senke temperaturen slik at ølet står kaldere disse dagene så bidrar dette til klarere øl også!

Det har jeg. Skjønt jeg vet ikke om jeg ønsker en klar Vestkyst:). Det andre ølet er en pale ale, og den kan godt få bli klar. (Og så har jeg en pils som har stått seks uker i kjøleskap, etter tre ukers primærgjæring. Den har i alle fall gjæret helt ut!)

Takk til begge:)!

Tilbake
Topp