Når skal jeg vanne ut ølet?

Hei.

jeg har brygget en kopi av vestkyst, men bommet litt med kokingen. Det forsvant mye mer vann en beregnet. For å få det så likt originalen som mulig så tror jeg det er lurt å vanne det litt ut. Det står nå til gjæring på 2. dagen så å tilsette det rett etter kok, som kanskje er det beste, er for sent.

Når bør jeg tilsette dette vannet for best resultat? Skal tør humle litt etter at storm gjæringen er over, om det har noe å si?

Alternativene slik jeg ser det er:
Nå, midt i storm gjæringen.
Om 3 dager når jeg skal ha i tørr humlen eller
Når jeg skal tappe på flaske (blander ut sukkeret med mye mer vann enn nødvendig).

Noen andre alternativer som jeg ikke har tenkte på?

Endre

Jeg ville tilsatt det så tidlig som mulig, dvs nå. Om du gjør det senere vil du (potensielt) ende opp med litt høyere FG enn om du gjør det nå.

Fortel litt om OG, liter og ønsket liter, ellers er det ikke noe å stresse med, utvanning sammen med sukkerlaken synes jeg hørtaes lurt ut, blir sikker godt blandet da.

Oddvar Demmo skrev:
Fortel litt om OG, liter og ønsket liter, ellers er det ikke noe å stresse med, utvanning sammen med sukkerlaken synes jeg hørtaes lurt ut, blir sikker godt blandet da.
jeg er enig i at det er enklest å vanne ut ved hjelp av tynn sukkerlake hvis du bruker naturlig karbonering.
Sparer en del jobb, og minimerer risikoen for infeksjon... siden du skal tørrhumle, må du da kompensere litt der ;)

Brygget er som sagt en vestkyst klone.
OG var på 1090, 10 over oppskriften som sa 1080.
Mengden etter kok ble 17 mot de planlagte 22 litrene.
Om jeg tilsetter 3 liter skulle OG bli ca 1080.

Hadde det ikke vært en klone ville jeg kanskje ikke brydd meg, men vil jo prøve i få det likt.

jepp 1072 er oppskrifta til bryggselv på vestkyst. Min så skal flaskes/fates mandag/tirsdag var på OG 1070. Men skitt la gå  :biersmile: BB30 var hard og få høgare OG ut av  ;)

har 25 liter i gjæringsbøtta. Glømte og skrive det  :yes:

Beklager, jeg bommet med 10 der.  Min OG var 1080 og oppskriften sier 1070.
Skal ha oppi litt vann i løpet av helgen.

Takk for tips.

EndreS skrev:
Brygget er som sagt en vestkyst klone.
OG var på 1090, 10 over oppskriften som sa 1080.
Mengden etter kok ble 17 mot de planlagte 22 litrene.
Om jeg tilsetter 3 liter skulle OG bli ca 1080.

Hadde det ikke vært en klone ville jeg kanskje ikke brydd meg, men vil jo prøve i få det likt.

(10)90x17(liter)=1530/20 liter 76. OG blir 1076 med 3 liter tilsatt.

EndreS skrev:
Beklager, jeg bommet med 10 der.  Min OG var 1080 og oppskriften sier 1070.
Skal ha oppi litt vann i løpet av helgen.

Takk for tips.

17 liter x 80 = 1360
1360 / 70= 19,43 liter

Du må tilsette 2,43 liter vann hvis du starter med 17 liter med OG på 1,080.

Noen som har erfaring med å vanne ut ølet etter gjæring? Leser på et utenlandsk bryggeforum at det var mange som hadde gjort det med hell. Her er det vel viktig å koke vannet og avkjøle for å få minst mulig oksygen i ølet. Grunnen til at jeg spør er at jeg var uheldig med volum når jeg brygga pils, og mistenker at ølet kan bli litt for bittert for min mors gane som kommer i påska på besøk, så da vil en jo servere best mulig øl. Jeg venter selvfølgelig til jeg har fått smakt og lagret ølet litt før jeg foretar meg noe.

Jeg har nedbrygget i alle faser.
Karbonerer du med sukker er det bare å bruke manglende vann mengde til å koke sukkerlaken.

Oddvar Demmo skrev:
Jeg har nedbrygget i alle faser.
Karbonerer du med sukker er det bare å bruke manglende vann mengde til å koke sukkerlaken.
Takk for svar. Usikker enda på om jeg skal karbonere med sukker eller kunstig. Hvis det blir kunstig karbonering så satser jeg på at det går bra å koke opp vann og ha det forsiktig i ølet.

Tror jeg bare brukte kaldvann en gang, gikk bra det men ølet varte ikke lenge så kansje derfor,
men koker du og får bort oksygen er det ikke mere å tenke på, det er jo tross alt bryggeri praksis å brygge ned.

Tilbake
Topp