Nedkjøling av ekstraktbrygg

Vil bare legge til, ift. å bruke usterilisert springvann direkte i gjæringskaret, at det kan være lurt å skru av filteret på krana. Der kan det ofte samle seg diverse "grækk", deretter kan man spraye tuten med StarSan e.l. før det fylles fra den(uten å sette på filteret igjen). Da er iallefall det en kan kontrollere selv, tatt hånd om. Uten at jeg med sikkerhet kan si at det er 100% trygt å bruke vannet fra krana... Men hva med høsting av gjær/gjærstartere, vil de skille seg fra brygget ift. om de er mer utsatt for infeksjoner og at vannet derfor bør kokes?
 
jeg har til nå brukt ukokt springvann uten problemer. jeg har dog latt være med å kjøle ned vørteren med kaldt vann da jeg leste på howtobrew.com at dette kunne føre til uønsket oksidering. Det var noe med at den varme vørteren ikke akulle oksideres og at man derfor skulle kjøle den ned  før man har den i gjæringsbøtta.

varm vørter gjennom en PVC slange høres for mef litt skummelt ut.

leste også et sted om at man har vann man har rent vann og kan fruse dwtte ned i beskyttet emballasje (ispose?), så vil det funke fint å kjøle ned vørteren med dette. men klarer man å sette i kaldt vannbad så går jo kjølingen uansett kjapt
 
Tilbake
Topp