6 timer jobb og masse ingredienser rett i dass.
Dette forde jjeg skulle spare 70 kr på gjær
Det blir siste gang jeg vasker tidligere brukt gjær >. :cheeky:
Det er det ingen grunn til, sett deg heller litt bedre inn i hvordan det bør gjøres.
Ølet blir helst bare bedre av vasket gjær, dog må det gjøres riktig.
https://www.youtube.com/watch?v=PrGOdJFsxwk
Jeg har ikke mye erfaring med dette selv, men fulgt denne metoden på to brygg. Ingen infeksjon å merke på disse enda *bank i bordet*.
Begge bryggene har kun stått på flaske i litt over en uke, men smakte godt for et par dager siden
Vi har vasks gjær mange ganger etter Gustav metoden. Er nøgne med å vaske krukker og glass med Star San. Er ganske greit når ein skal sette laget / pils då ein treng mykje gjær
Hva spesifikt får deg til å konkludere med infeksjon? Øl kan endres mye gjennom lagring. Og kan smake tilfredsstillende selv om man mistenker infeksjon. Å perfeksjonere "sin" metode for gjærvask bør så absolutt inspirere en. Her ligger det mye penger og spare og bedre sluttresultat og venter på deg
Jeg har sett og lest meg opp på Gustavs metode.
Brukt den på 3-4 brygg med godt resultat.
Når jeg nå følger samme prosedyre og ølet etter 3 dager lukter og smaker surt så mister jeg ganske enkelt motet.
Mulig jeg prøver igjen senere men å lage en starter med frisk gjør koster under 2 kr halvliteren.
Det er en rimelig for å være sikker på at vørteren får et bra utgangspunkt.
Det kan være nær sakt hva som helst. Jeg har fått ødelagt et sv 17 brygg. Det var fersk gjær. Var like nøye med renhold i det brygget som dem andre, så aner ikke hva det var. Har bare konkludert med at "shit happends"
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.