Nelson Sauvin lys Ale - Tips ønskes!

AudunWS

Dommer
Har planer om å brygge en lys, lett og fin sommer-ale med Nelson. Hvis det passer seg? Har ikke testet denne før så jeg er litt usikker om jeg kanskje burde safe med Cascade. Men la oss si jeg går for Nelson, har noen gode tips til en oppskrift jeg kan ta utgangspunkt i?

Nelson passer fint i en single hop, amerikanskinspirert pale ale eller IPA. Det blir merkbart forskjellig fra cascade, men jeg ville absolutt anbefale nelson sauvin. Nelson sauvin i kombinasjon med cascade blir også bra.

Nelson fungerer ypperlig som single hop. Kjør på mye mot slutten og få masse humlearoma med tropiske frukter og sitrus.

Kommer nok til å lage en Singel Hop IPA etter hvert, det er helt klart. Men nå i førsteomgang så har jeg lyst til å prøve noe lettere som flere enn meg kan like (Les 40-års fest) Hvor mye humle bør en dra på med da? Og malt, er det bare å ta utgangspunkt i en Pale Ale man har "tro" på?

Odland skrev:
Nelson fungerer ypperlig som single hop. Kjør på mye mot slutten og få masse humlearoma med tropiske frukter og sitrus.

Tiltredes.  Og du trenger ikke annet enn en god palemalt heller.  Lagde en med 100% Maris Otter, og 3*250 gram NS ved hhv 60,15 og 0 min. (til 125 liter, OG 1052 ) Snadder!

Trygve skrev:
Odland skrev:

Tiltredes.  Og du trenger ikke annet enn en god palemalt heller.  Lagde en med 100% Maris Otter, og 3*250 gram NS ved hhv 60,15 og 0 min. (til 125 liter, OG 1052 ) Snadder!

Kanskje jeg skulle prøvd meg på en SMASH, det har jeg ikke gjort før :ilike:

Noe sånn som det her?

8,00 kg Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett) (5,9 EBC) Grain 1 100,0 %
20,00 g Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 60,0 min Hop 2 16,0 IBUs
55,00 g Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 15,0 min Hop 3 21,9 IBUs
55,00 g Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 0,0 min Hop 4 0,0 IBUs
2,0 pkg California Ale (White Labs #WLP001) [35,49 ml] Yeast 5 -

Jeg ville gitt den litt mer bitterhumle. Nelson Sauvin har lav cohumulone, og er veldig snill per IBU.

Du kan gjerne uppe bitterhumla, evt. legge til litt FWH.

Samt masse tørrhumle. Kanskje i to omganger.

Odland skrev:
Du kan gjerne uppe bitterhumla, evt. legge til litt FWH.

Samt masse tørrhumle. Kanskje i to omganger.

Tørrhhumling tror jeg får vente til det blir en IPA, envt en liten mengde eller i det ene gjæringskaret. Siden batchene nå har vokst til 36 liter så er det jo gode muligheter til å leke med halvparten. Vet ikke helt hva som har skjedd, men de to siste jeg har tørrhumla har fått litt sølevannpreg. Kan ikke skjønne annet enn at det er humla som lager fargen.

Øke slik at IBU havner på ca 45-50?

Funker det etter karbonering også? Da skal jeg jaggu prøve i så fall. Har en rimelig god sølevannsIPA på et Cornelius-fat

Ingenting i veien for å tørrhumle en pale ale. Bare stas det. Gir en feiende flott aroma.

Tørrhumle til folket!!

AudunWS skrev:
Funker det etter karbonering også? Da skal jeg jaggu prøve i så fall. Har en rimelig god sølevannsIPA på et Cornelius-fat

Det tror jeg ikke. Det spørs om det ikke bare blir skum. Men sett fatet varmt, og slipp ut CO₂ over noen dager, så er det vel flatt nok til å filterere.

Utfordringen blir å finne en god overgangsløsning fra 1" til din ølslangediameter, men biltemajulaclas har dem helt sikkert.  :)

edit: mener at det filterhuset passer til andre filtersatser også. Lurer på om RawRoffe hadde filtersatser på 5 micron(?) fra internettet et sted (petit??) og filterhuset hans likner veldig på dette..

dobbeledit:
petit agentur. Varenummer: 7182 Med slangekoblinger og det hele er dette egentlig en fifin pris

Odland skrev:
Ingenting i veien for å tørrhumle en pale ale. Bare stas det. Gir en feiende flott aroma.

Tørrhumle til folket!!
:ilike:  :ilike:  :ilike:  :ilike:  :ilike:

Tar opp denne igjen med et nytt forsøk på en Nelson Summer Pale Ale
Ser det greit ut?

Vedlegg

• Summer Ale.JPG
    66,7 KB · Sett: 309
For min del så er jeg litt allergisk mot "mye" krystallmalt. Tror jeg vill ha halvert mengden.

Beant skrev:
For min del så er jeg litt allergisk mot "mye" krystallmalt. Tror jeg vill ha halvert mengden.

Takk for det! Setter den et for mye søtpreg? 

Edit: Vil bare legge til at det er en 37liters batch

Ja, synes det kan bli vel søtt. På våre APA-er har vi brukt 3-4%, noe jeg i alle fall synes blir bra.

Tilbake
Topp