Nelson Sauvin lys Ale - Tips ønskes!

Det er mulig jeg reagerer litt vel mye på krystall-smaken. Vi hadde et brygg der vi slo på stortromma og hadde i ca 10% om jeg ikke husker feil. Syntes ikke det var drikkende før etter ca 6 mnd lagring. Var en kvalmende søtlig smak... Etter dette har vi holdt oss på 5% og nedover.

He he. Når jeg skrev det så tenkte jeg faktisk tanken... Men det er det eneste av våre øl jeg kan huske å ha smakt dette, så skylda ble lagt på krystallmalten.

Er det noen som reagerer mere på Diacetyl enn andre? De andre som smakte ølet syntes det var godt, jeg fikk det nesten ikke ned. Etter å ha vært glemt bort et halvt år var det blitt godt.

Ja, det sies at noen er langt mer følsomme for diacetyl enn andre. Jeg har aldri kjent det i mine øl, så jeg antar at jeg ikke hører til blant dem. Men krystallmalt har jeg en del erfaring med, og selv om jeg synes det til dels blir misbrukt i hjemmebryggeroppskrifter (det virker som om mange tror det er obligatorisk), mener jeg det heller ikke er noe å være redd for. Bare sørg for at mesketemperaturen og gjæren passer til oppskriften.

Jeg så på SN Pale Ale oppskriften jeg linket til så var mesketemp 67 °C. Hørtes høyt ut, men hva vet jeg :)

Tilbake
Topp