Neslebrygg

Er helt fersk på alt som har med brygging å gjøre, men kom over denne oppskriften på brenneslebrygg som jeg kan tenke meg å prøve.

Har kjøpt en Windsor ølgjær og en Nottingham ølgjær, i tillegg til en gjærlås jeg tenkte jeg skulle montere på en sånn fin ti-liters clas ohlson bøtte med lokk.

Det jeg er noe usikker på, er når jeg skal flaske brygget. I oppskriften så blir det flasket mens det ennå gjærer, men jeg har sett rapporter på at dette kan eksplodere.
Burde det være mulig å tilsette litt sukker i hver flaske før jeg korker igjen, og så vil det ettergjære nok til å få en frisk fizz på det hele? Det vil vel også bety at jeg må vente til brygget er ferdig-gjæret før jeg flasker det, hvordan tolker jeg tidsintervallene på gjærlåsen til at det er ferdig?

Vegard

Velkommen hit  :ilike:

Hadde vært greit om du delte oppskriften med oss.

Sånn generelt er det nesten umulig å beregne når du skal flaske. Det er ofte lang erfaring som tilsier dette. Det du kan forsøke er et triks som en av våre utenlandske forumsbrukere benytter. Ta ut et par liter av brygget og la dette gjære på en høyere temperatur enn hovedbrygget. Dette minibrygget skulle da teoretisk gjære ut før hovedbrygget. Mål FG på dette og tapp hovedbrygget når det er ca 1,5-2 Oechle over. Feks hvis hurtigprøven gjærer ned til 1010 så kan du flaske ved ca 1012 eller litt under. Dette skulle da gi en karboneringsgrad som tilsvarer pils eller litt over (vet ikke om dette er ønskelig mengde Co2). Det enkleste er nok uansett å la det gjære helt ut og tilsette litt sukker for ettergjæring.

MVH
Børge

Jeg har smakt sånt og det er litt 'spesielt'. Det går nok greit å la det gjære helt ut, ja, for sikkerhets skyld. Den gang jeg fikk smake slikt brygg var det overkarbonert.

Skjønner, det som jeg falt for her var enkelheten mtp. utstyr, og den begrensende mengden som passer veldig fint i en bitteliten leilighet i Oslo :)

Hvordan er det å brygge vanlige øltyper i små kvanta ala 20 litersdunker, og med forholdsvis rimelig utstyr? Har verken plass eller råd til et kjøkkenbryggeri atm. men har fryktelig lyst til å prøve å brygge :)

Du trenger jo i utgangspunkt ikke mye utstyr hvis du brygger på ekstrakt f eks. Noe å koke og noe å gjære i trenger du uansett, og da kommer det bare en kjølekveil i tillegg, stortsett. Hvis du kjøper litt heldig så kan du sørge for at alt passer i hverandre når det ikke er i bruk, slik at det tar kun lite plass.

Hugh Fearnley Whittingstall er en utrolig artig fyr. Han har bla. fått brygget et øl i samarbeid med bryggeriet Badger, hvor de bruker nestler som krydder. Det er ikke noe spesielt interessant øl, men absolutt drikkbart.

"Ølet" du viser til her er vel strengt tatt ikke noe egentlig øl (siden det ikke inneholder noe malt), men et brusende brygg med noe restsødmen fra sukkeret. Om du følger oppskriften og tapper det på flasker like etter at det er tydelig gjæring, vil det være svært viktig at du setter det kaldt slik at gjæringen stopper. Du bør også drikke det opp før sukkeret får gjæret ut i flaskene, ellers vil de kunne ekspolodere. Teknikken blir den samme som for tradisjonellt tomtebrygg. Om du lar det gjære helt ut og deretter tilsetter sukker for å få kullsyre, vil du ha langt bedre kontroll, men jeg vil tippe smaken blir relativt skral uten sødmen fra sukkeret. Jeg ville sett på drikken som en lavalkohol-tørstedrikk og ikke laget mer enn jeg kunne drukket opp i løpet av maks to uker.

En liten digresjon om Hugh Fearnley Whittingstall:

En kompis av meg var for et par år siden på et matkurs på gården til HFW, og jeg ba ham i den forbindelse å stille et spørsmål om ølbryggingen i en av River Cottage-episodene. Etter å ha funnet en stor humleplante i nærheten av gården brygget han øl på utstyr han hadde lånt av en lokal hjemmebryggbutikk, men ølet ble aldri nevnt i senere episoder. Det var tydelig på teknikken at han ikke kunne så voldsomt mye om brygging, og jeg mistenkte derfor at ølet ikke ble det helt store. Derfor ba jeg altså kompisen min om å komme med et litt humoristisk spark og spørre om ølet ble dårlig, siden han ikke nevnte det i noen av de følgende episodene. Han stilte spørsmålet i mitt navn. Etter kurset kjøpte kameraten min en av HFWs bøker til meg (den fra A Cook on the Wild Side) og fikk den signert. Hilsenen jeg fikk fra HFW var som følger: "To Gahr: You're right about my beer!" :)

Veldig fin kar ja, har sett mye av det han har laget. Gode holdninger også :)
Tror jeg må prøve dette, selv om det kanskje er i seneste laget for nesler.

Noen som ellers vet om fine nybegynnerressurser ang brygging av øl?
Jeg tenker teknikker, utstyr, råvarer, oppskrifter ol.

Jeg kjenner ikke til noen spesielle kurs, men om du tar kontakt med hjemmebryggere i nærheten av deg, pleier de å være en svært vennlig rase. De fleste er mer enn villige til å la deg "hospitere" under en bryggedag eller to. Hjemmebryggere har stort sett ingen hemmeligheter! Om du oppdaterer profilen din og legger inn bostedet ditt, blir det lettere å få kontakt med andre. Og så må man selvsagt rekalmere for medlemskap i Norbrygg. Da får du tilgang på en rekke artikler i medlemsseksjonen på forumet.

Tilbake
Topp