Nesten klart øl under gjæringsskummet i toppen?

Har satt en ale med nottingham overgjær. Den har stått i 9 dager nå, men det er ca 2 cm med skum i toppen fremdeles. som dekker hele toppen av øllet i karret. Tok en stikkprøve med rør i dag, og der er den nokså klar under skummet i toppen..
Min erfaring er at det ikke begynner å klarne før gjærskummen i toppen har lagt seg og sunket til bunns.. Men det skal sies at dette er første gang jeg har hatt gjæringskar i kjellern, på kaldt kjellergulv, rett på sementen. Kan det være grunnen tl at det ligger skum i toppen enda? Tidligere har jeg gjæret oppe i 2 etg. men pga mye varme i været, så har jeg flytta alt ned.

Kan også nevne at det er lite sødme igjen i smaken, så jeg regner med at den er ganske nær/ferdig med å gjære nå ( bryggert blei mesket på 66c), men jeg skal sjekke med manometer imorgen.

Nei, nå blei jeg for paranoid, så jeg har tappet øllet over på nytt fat til sekundergjæring/klarning. Dog, øllet er så og si helt klart, men den stygge kaka var i toppen enda når jeg stakk om. Den er ikke skumaktig, men en tjukk grå/brun grøt som ser ut som noe som har kommet ut av en dårlig mage.. Har aldri hatt noe slikt før  :jaha: Ellers så har 2 stikkprøver smakt fortreffelig, så det smaker ikke som andre brygg som har gått i vasken.. jeg er rett og slett meger fornøyd med både smak og aroma.

Lurer på om et par faktorer kan være grunnen til den fæle kaka:
-Jeg bomma litt med humletid, så da jeg hadde i Irish Moss, så skjønte jeg at jeg måtte kutte kokingen pga siste humlen som ikke skulle koke i 15min på slutten. Dermed fikk jeg ikke koke inn mossen skikkelig.
-Gjæringskaret har stått på et kaldt gulv som sikkert har en temperatur på 8-10c. Rommet ellers holder sikkert 14-15+ på grå dager, og 18 nå i dag, hvor det er ca25c ute.

Kan en av disse faktorene har spilt inn på kaka mi?

Brygget er all-grain. Gjær-> Nottingham.

Kristian L skrev:
Høres ut som krausen som ikke har falt sammen, her er en fyr som har hatt samme problem som deg med samme gjærprodusent:

http://www.homebrewtalk.com/f39/krausen-wont-fall-should-i-transfer-66854/
Krausen faller vanligvis sammen etter 9-10 dager, har jeg lest. Så jeg tror du kunne latt den stå i fred også noen dager til, om du hadde villet. Fikk du sjekket SG?

Takker for svar :) Jeg har desverre ikke sjekket o.vekten.. jeg er alltid for sløv med det! Jeg tar ofte smaksprøver, og regner med den er ferdig utgjæra når den har vært klar 6-7 dager  :bank2: Fint å se at andre har samme problem, men skulle visst om denne personen endte opp med et brygg som holdt godt videre.. Jeg holder mine håp oppe, for akkurat nå smaker stikkprøven *tommelen opp* :)

jeg bruker nottingham en del, og er meget tilfreds med den.
det er helt normalt med den "kaka" på toppen.
jeg gjærer i kjøleskap med temperaturkontroller, og etter 10-12 dager er "kaka" helt borte.
nottingham gir klart og fint resultat til ale, men ha litt tolmodighet med den. den starter sent, jobber normalt, men avsluttningen tar tid.
resultatet blir som oftest supert da...:)

Tilbake
Topp