Netthandelen 60 l

Det står mye på dette forumet om netthandelen bryggerne. De fungerer helt greit, men ikke forvent at bryggeapparatet styrer temperaturer for deg. Det må du gjøre selv med eget termometer og regulering av pådrag. Mange river ut innmaten og setter inn en Sestos PID, PT100 temp sensor og en form for sirkulasjon.
 
Ser at det er den billigste 60l å få tak i Jeg er ikke kyndig nok til å endre innmaten. På 30l så hadde jeg sitteundelag rundt maskinen for mesking og laget sirkulasjonspumpe og det fungerte greit.
Alternativet er å kjøpe basic BB60 men da trenger jeg silkar og kjøler så det blir dyrere.
 
Det er jo ingen umulighet å styre temperaturen selv da, men da må du være tilstede under bryggingen, og det er vel en liten investering. BB med olbrygging.no har bedre respons ved kundehenvendelser men utover det tror jeg at alternativene er likeverdige.
 
Jeg har bygd om flere. Er ingen heksekunst, men billig blir det ikke om du går for pid, efekt styring, pumpe osv samt eget styreskap (det vil jeg sterkt anbefale, før eller siden får du en batch som svir i bunnen og da blir det fort voldsomt varme under kjelen. tro meg jeg har prøvt noen ganger)
Vil tro prisen på en ombygd maskin vil ligge på ca 6000 om du får tønna for 3000 inkl frakt, altså ca 2600

IMG_20170705_125234.jpg IMG_20170704_162724.jpg
Noe i dene gaten er det jeg vil anbefale
 
Jeg svarte ikke på spørsmålet ditt ser jeg nå. Om netthandelen ølbrygger er noe å satse på? Jeg brygget vell en 4-5 brygg før jeg bygde om, Den fungerte forsåvidt ok, men temp går i steg på 5 grader og er ikke akurat noe å stolepå. Vil si att en pumpe er ett must. Men foralldel, det ble øl og alt er drukket forlengst. Men maskinen ble noe helt annet etter ombygningen. Jeg kommer nok til å kjøpe meg en 30 liter og for å bygge den om, jeg brygger ofte 30liter batcher og da er det enklere å brygge på en maskin som er tilpassa det volumet. Ikke minst når det gjelder skylling, renner jo rett gjennom på 60literen med halv batch
 
Tilbake
Topp