Newbie på Corneliusfat

Hei!

Aller først: Beklager om dette emnet finnes fra før, men jeg finner ikke det jeg lurer på:(

Jeg har brygget en del fra Europris-settene, og også en PA fra Nøgne Ø. (Da fikk jeg litt problemer med tempen på mesken, og da jeg åpnet en flaske tidligere i kveld var det bare skum:/)

MEN: Jeg har jo skjønt at det å tappe på flaske er en dr***jobb. Så derfor forsøker jeg å komme under huden på Corneliusfatenes forunderlige verden. Jeg har sirklet meg inn mot LundTeknik i Danmark. Er i Stavern, og fergen over er 7 minutter unna.

Så er det sånn at jeg selvsagt trenger hjelp...

Jeg ønsker å få ølet over på fat, og tappe direkte fra fatene.

Men, og her er spørsmålet, hva trenger jeg?

Er det noen av dere mer erfarne som kan gi meg en kjøpsliste (komplett) for hva jeg trenger?

Fat, koblinger (hvilke?), slanger osv, osv...

DA hadde jeg blitt lykkelig, og kanskje kommet meg litt videre i denne vidunderlige verden.

Jeg føler meg litt som når jeg skal forklare folk forskjell mellom liten og stor ters, kvinter, sekster, diatoniske skalaer osv...

Så jeg legger meg flat og ber om hjelp!

Takk på forhånd!

se hvis du finner how to corneliufsat-tråden i utstyrsforumet. Jeg stilte akkurat samme spørsmål for kort tid siden. Den dekket iallefall de spørsmålene jeg hadde. Neste spørsmål blir om skum, som vi begge finner ved å søke litt her.

Jeg kjøpte også en pakkeløsning for ek ukes tid siden. Funker fett, men skummer helt villt så vi er nok fler som er interessert i en diskusjon med løsninger for å få ølen i glasset uten å få 70% skum (som i mitt tilfelle fosvant fullstendig etter få minutter)

Eller du kan reise til Danmark til Lund teknikk og si til betjeningen at du vil ha en startpakke til fat, så enkelt kan det gjøres:)

janvad skrev:
Eller du kan reise til Danmark til Lund teknikk og si til betjeningen at du vil ha en startpakke til fat, så enkelt kan det gjøres:)
Kan du det? Jeg sendte en Mail dit og ble ikke helt klok på svaret. Fikk inntrykk av at de helst ville sende.
De hadde oppe en eller annen tirsdag hvis jeg forsto det riktig. Men jeg har sikkert misforstått.

Jeg kjøpte 19 liter Corneliusfat som var brukt av borre brygg i horten. 2000 ,- for 4 stk. De er også behjelpelige m.ed alt annet du trenger  :skitbra:

De selger også ombyggde brann slukkere.

Jeg kjøpte brukte fat der, men de har alt du trenger for å bruke cornelius fat.
Fat
Gass
Koblinger
Slanger
Tappe hane og/eller tappe tårn.

Og de svarer og forklarer det du ellers lurer på.
God service.

Jeg kjøpte brukte fat der, men de har alt du trenger for å bruke cornelius fat.
Fat
Gass
Koblinger
Slanger
Tappe hane og/eller tappe tårn.

Og de svarer og forklarer det du ellers lurer på.
God service.

Angåande skum er det vel fordi det er for stort trykk på fatet, eller ein kjører på med for høgt trykk under tapping :p er iallefall mi erfaring :p Men slangediameter å lengde har vel også mykje å sei :p

Jeg begynte med en 1 meter 3 mm ID PET slange på min picnickran skummet so fy.
Etter jeg fikk 2.5 meter av samme slange er det perfekt ;)

Hvor mange bar lar dere fatet stå med etter at det er ferdig karbonert? Serveringstrykk er vel typisk 0.5 bar eller noe? Er det nok til å ikke miste karboneringen over tid? :attevar:

Serveringstrykket skal være det samme som karboneringstrykket. Karboneringstrykket regulerer du utifra ønsket CO2-innhold og temperatur. Rett slangelengde gjør at det ikke skummer.

Samme som karboneringstrykket dersom det står tilkoblet tappekran. Dersom det står for seg selv og venter på en ledig tappekran har jeg ikke tilkoblet CO2 etter det er ferdig karbonert. :)

kjetilG og alle andre,

Tok turen opp til Borrebrygg i dag og snakket med gutta. Og det kom en hel haug andre innom i løpet av den korte tiden de har oppe.

Jeg lærte mer på to timer av disse gutta enn jeg har funnet ut av Internett:)

Så: siden dette er en newbietråd/spørsmål er min anbefaling å lære av folk, bli her inne og stille spørsmål. :skitbra:

Hvordan det endte? Hallvard Eik kunne godt selge meg fat og alt annet, men mente at jeg kanskje burde brygge mer først. Putte cashen der. Korking og sterilisering var nemlig ikke noe problem om jeg bare byttet korkemaskin. Det ble en bordmodell, og har tørrtestet den i kveld. Funker F.

Så snakket vi om tapping, gjæring - og så snakket jeg med de fleste av de andre kundene. Et par andre var newbier, som meg. Et par andre var drevne.

Men for en herlig gjeng det var!

Så for min del er "skynd deg sakte" greit. Ta ting i riktig rekkefølge.

Som fjellmann vet jeg godt om fjellvettregel:Lytt til erfarne fjellfolk. Det samme gjelder bryggefolk.

Så nå blir det i første omgang trolig terrassebrygger, fortsatt korking - og flere turer opp til gutta på Borrebrygg før det blir fat.

Kort sagt: Takk for at dere alle hjelper oss nybegynnere!

Tok jo med et brygg også, da...

Er selv ny i hobbyen så vet hvor mye man lærer av andre som har holdt på med dette en stund. Jeg kjøpte meg keg med en gang for å slippe noe flaske vasking. Ser ikke noe ulemper med det. Får altids solgt det hvis ikke hobbyen er noe for meg. Er rinmelig sikker på at det ikke skjer. :biersmile:  flasking blir det litt av uansett.
:skitbra:
Lykke til med bryggingen videre. :biersmile:

Borrebrygg er veldig bra, handler det aller meste der jeg også og de tilbyr god hjelp! Når det gjelder fat vs flasking så merket jeg fort at flaskejobben ble ett herk. Jeg drikker rett og slett opp øllet for kjapt, og må hele tiden vaske og sterilisere flasker for å holde tritt. Jeg er veldig glad i slike patentflasker med flippkork så billig ble det heller ikke. Defor kjøpte jeg meg ett startsett med CO₂ og har handlet noen ekstra fat på Borrebrygg. Jeg brygger batcher på 25L og siden det går ca 19L på fatene kompanserer jeg med at det blir noen få flasker i tilegg etter at fatet er fyllt. For meg fungerer dette helt glimrende, men anbefaler alle å lese mye og sette seg inn i ting før man hopper over fra det ene til det andre. Hvis man ikke er pålest i forkant blir det fort dalende interesse pga dårlige resultater, det gjelde seg brygging eller tapping.

Hei.

Jeg kjøpte meg dette.
Litt usikker på prisen på trykkluftslangen på biltema.

Artikkel                                         Nettside         Pris
Co2 regulator m/overgang                 Lundteknik.dk 266
Hose connector                                 Lundteknik.dk 6
BALL LOCK CO2-KOBLING M. NIPPEL Bryggselv.no 99
TAPPEKRAN OG SLANGE KOMPLETT Bryggselv.no 299
Corneliusfat, 19 liter nytt. Kampanje Brygging.no 790
Trykkluftslange                                 Biltema         100
                                                          Total 1560
[tr][td]

Asparmus skrev:
Hei.

Jeg kjøpte meg dette.
Litt usikker på prisen på trykkluftslangen på Biltema.

Artikkel                                         Nettside         Pris
CO₂ regulator m/overgang                 Lundteknik.dk 266
Hose connector                                 Lundteknik.dk 6
BALL LOCK CO₂-KOBLING M. NIPPEL Bryggselv.no 99
TAPPEKRAN OG SLANGE KOMPLETT Bryggselv.no 299
Corneliusfat, 19 liter nytt. Kampanje Brygging.no 790
Trykkluftslange                                 Biltema         100
                                                          Total 1560
[tr][td]

Snill pris det, men du må også ha med utstyr for tapping, og frakten alt dette kommer på. Men når du ender opp rundt 2000.- komplett er det bra.

Tilbake
Topp