NM i hjemmebrygging lørdag 27 april 2013

Synes diskusjonen som dreier seg om kjøp av bjørnunger av "fienden" osv er helt urimelig. Det er ikke det det dreier seg om. Poenget er at de av oss som brygger litt større enn 10-20L gjerne kjøper flasker fra brygge-sjappa da det er snakk om (for vår del) 70-120 flasker pr batch.

Jeg ønsker at NM komiteen vurderer alternative flasketyper til 2014.

Kom heller med flere tips på hvordan man best mulig tapper om fra longneck til bjørnunger!
 
2bra skrev:
Synes diskusjonen som dreier seg om kjøp av bjørnunger av "fienden" osv er helt urimelig. Det er ikke det det dreier seg om. Poenget er at de av oss som brygger litt større enn 10-20L gjerne kjøper flasker fra brygge-sjappa da det er snakk om (for vår del) 70-120 flasker pr batch.

Jeg ønsker at NM komiteen vurderer alternative flasketyper til 2014.

Kom heller med flere tips på hvordan man best mulig tapper om fra longneck til bjørnunger!

Hei,

Da har jeg et kjempetips. Det er ingen som har sagt at du må flaske hele batchen din på samme type flaske? Hva med å flaske 4-5 "bjørnunger" og så resten på de flaskene du helst vil bruke. Så setter du bort "bjørnungene" til ett eventuelt NM. Hvorfor du velger å kjøpe 70-120 longneck flasker hos brygge-sjappa når du kan få "bjørnungene" fulle av øl til halve prisen på butikken forstår ikke jeg. F.eks i jula kostet det 2,- for en flaske munkholm hvis du kjøpte en sixpack.

:)
 
mikslen skrev:
2bra skrev:
Synes diskusjonen som dreier seg om kjøp av bjørnunger av "fienden" osv er helt urimelig. Det er ikke det det dreier seg om. Poenget er at de av oss som brygger litt større enn 10-20L gjerne kjøper flasker fra brygge-sjappa da det er snakk om (for vår del) 70-120 flasker pr batch.

Jeg ønsker at NM komiteen vurderer alternative flasketyper til 2014.

Kom heller med flere tips på hvordan man best mulig tapper om fra longneck til bjørnunger!

Hei,

Da har jeg et kjempetips. Det er ingen som har sagt at du må flaske hele batchen din på samme type flaske? Hva med å flaske 4-5 "bjørnunger" og så resten på de flaskene du helst vil bruke. Så setter du bort "bjørnungene" til ett eventuelt NM. Hvorfor du velger å kjøpe 70-120 longneck flasker hos brygge-sjappa når du kan få "bjørnungene" fulle av øl til halve prisen på butikken forstår ikke jeg. F.eks i jula kostet det 2,- for en flaske munkholm hvis du kjøpte en sixpack.

:)

Det gjør jeg. Fyller altid noen små bjørnunger :)
 
mikslen skrev:
2bra skrev:
Synes diskusjonen som dreier seg om kjøp av bjørnunger av "fienden" osv er helt urimelig. Det er ikke det det dreier seg om. Poenget er at de av oss som brygger litt større enn 10-20L gjerne kjøper flasker fra brygge-sjappa da det er snakk om (for vår del) 70-120 flasker pr batch.

Jeg ønsker at NM komiteen vurderer alternative flasketyper til 2014.

Kom heller med flere tips på hvordan man best mulig tapper om fra longneck til bjørnunger!

Hei,

Da har jeg et kjempetips. Det er ingen som har sagt at du må flaske hele batchen din på samme type flaske? Hva med å flaske 4-5 "bjørnunger" og så resten på de flaskene du helst vil bruke. Så setter du bort "bjørnungene" til ett eventuelt NM. Hvorfor du velger å kjøpe 70-120 longneck flasker hos brygge-sjappa når du kan få "bjørnungene" fulle av øl til halve prisen på butikken forstår ikke jeg. F.eks i jula kostet det 2,- for en flaske munkholm hvis du kjøpte en sixpack.

:)

Joda vi vil selvfølgelig tappe nye batcher også på bjørnunger slik at vi har til NM.
Problemet er at vi har brygget ganske mange batcher som vi potensielt kan delta med i NM.

Tipset med å kjøpe munkholm flasker er forsåvidt ikke så dumt, men å helle ut dette, vaske og fjerne etiketter blir en ganske stor jobb når man brygger flere batcher på 30-50L i måneden.

Men nå har vi lært! Hver batch får nå dedikert et visst antall bjørnunger!
 
En fordel med vørterølflaskene er at de er temmelig rengjort fra før. Såvidt jeg vet er det kun vørterølet som alltid pasteuriseres fra Ringnes, da det er godsaker for bakterier. Så teknisk sett er det bare å kjøre vørterøl, helle ut eller drikke opp, skylle og fylle på ditt eget øl.

Alternativt kan du kjøpe nok flasker og helle det i et gjæringsfat og tilsette gjær. Om jeg husker rett, skulle det bli et bayeraktig øl på rundt 3-4%, og fdet høres ut som et brukbart drikkeøl.
 
Når det gjelder billettsalg , så blir linken til billettene lagt ut onsdag-torsdag, og salget starter kl 20:00 på mandag.
 
Brastad skrev:
Hadde vært kjekt å vite hvor og når man kan levere bjørnungene sine.

I og med at bedømmingen blir distribuert, så blir det nok flere adresser, avhengig av hvor det skal leveres/bedømmes. Jeg vil tro det er informasjon som blir tilgjengelig når Arrangementskomiteen åpner for påmeldinger 4 februar. Rett adresse får du oppgitt under påmelding på web.

Jeg håper at også i år tar noen aktører (ja, nå titter jeg bort på bryggebutikkene!) initiativ til å ta imot flasker og besørge felles videresending til rett adresse.
 
Apropos bjørnunger...
Må personlig si at flasking og tilhørende herligheter går uendelig mye lettere med like flasker som passer i kasser som i tillegg kan spyles. Noen av oss - les undertegnede - liker dog ikke at en del av flaskene er preget av noe ytre slitasje, som ytterligere kan forsterkes av vask med kaustisk soda.
Mulig dette er et kjent triks, men en omgang med en godt oppvridd klut dynket med glansemiddel til oppvaskmaskin, kjapp polering og spyling med lunkent vann på korkede flasker uten etikett gjorde underverker for estetikken.
I tillegg har jeg fortsatt til gode å møte annet enn velvilje og smil på butikken med mine sikkert rimelig sære forespørsler om å kjøpe tomme ølflasker.
 
Rettelse følger:

Reglene komiteen hadde fått inneholdt en feil; Det er ingen begrensning på antall bidrag i flaskekonkeransen.
 
Har allerede en kandidat klar, men er det for seint å brygge noe nytt nå med tanke på innleveringsfrist? Vet mer info kommer, men sånn ca hvor tett på arangementet har det gått an å levere tidligere?
 
Du bør brygge ølet med tanke på at det skal være på topp ei drøy uke før arrangementet, da de fleste klassefinalene vanligvis bedømmes. Regn med innleveringsfrist en gang rundt påske.
 
Spennandes med NM igjen! Jeg  har desverrre ingen medlemskort, jeg registrerte aldri noen klistrelapp på fakturaen og slikt. Er det mulig å få tilsendt et medlemskort, eller er det eventuelt en eller annen måte å bevise at jeg er medlem på?
 
Jeg anbefaler deg å kontakte banken for å få kvittering. Eventuelt sjekk i nettbanken.
 
Tilbake
Topp