No Sparge brygging

Ikke vet jeg, passer bare bra og gjøre det slik.
Sender minstemann på badet når jeg starter wourlouf, når den er overstått så startes avrenning mens jeg pusser tennene hans og får han i seng. Avrenning er ferdig rett etter jeg kommer tilbake til grytene.
Er heller et problem at jeg treffer for høyt i forhold til oppskriften siden jeg har ligget jevnt på 72-73 så lenge

Vorlauf? Som ivrig nybegynner lurer jeg fælt på hva det er og hvordan det gjennomføres... Kan noen forklare?

Vorlauf? Som ivrig nybegynner lurer jeg fælt på hva det er og hvordan det gjennomføres... Kan noen forklare?

Resirkulering av vørter etter endt mesking for å få klarere vørter og bedre utbytte. Hvis du har kran i bunn så tapper du av der og heller det tilbake på toppen. Har du pumpe gjør du jo gjerne det gjennom hele prosessen.

Tror mye av greia er det at man får drenert ut siste dråpe før heverten i dip-tuben dør, hvis man avrenner for raskt vil heverten dø og så har man masse vørter i bunn etterpå.

Jeg tror nok det er der det ligger. Jeg lar det renne av kvikt, og så, når jeg har spadd ut det aller meste av masken, tipper jeg på kjelen, og spar ut en liter eller halvannen ekstra. Blir helt fint.

BIAB har gitt meg høy meskeeffektivitet når jeg har prøvd det - men mye trub, også, så den høye effektiviteten er egentlig ikke helt reell.

Jeg tror nok det er der det ligger. Jeg lar det renne av kvikt, og så, når jeg har spadd ut det aller meste av masken, tipper jeg på kjelen, og spar ut en liter eller halvannen ekstra. Blir helt fint.

BIAB har gitt meg høy meskeeffektivitet når jeg har prøvd det - men mye trub, også, så den høye effektiviteten er egentlig ikke helt reell.

Jeg har biab pose i meskedunk pga enkel rengjøring. Jeg har 1,5 liter igjen når posen fjernes uansett om jeg renner av raskt eller sakte. Posen legges så i en stor sil og den siste 1,5 liter blir silt igjennom på ny for og ungå mye trub. Jeg sitter altså igjen med like mange liter vørter til kok uavhengig av fart på avrenning men allikevel gikk effektivitet opp.

Tilbake
Topp