No sparge / meske med alt vannet / kontinuerlig skylling

Har sittet for lenge på youtube igjen, og kommet over en idè jeg kunne tenke meg å prøve ut i bryggeriet.
Jeg har søkt litt rundt i forum osv men finner ikke svar på akkurat det jeg søker etter.

Pr. idag har jeg HLT , meskekjele og kokekjele. Dette skal oppgraderes noe da HLT er for liten og kokekjelen er ikke bygget mtp effektivitet. Planen var opprinnelig å fortsette med samme oppsett men har da kommet over en annen metode jeg finner interessant og trenger i den forbindelse litt input på fordeler/ulemper .

Slik jeg tenker å sette opp bryggeriet nå, er å løfte meskekjele slik den er høyere enn kokekjelen. Ut i bunn under falskbunn skal det renne til kokekjelen. I bunn av kokekjelen går vørter ut, via pumpe og tilbake i toppen av mesk. I kokekjelen er der varmeelementer, styrt av pid som måler der den blir tilbakeført i meskekjele. Det blir med andre ord ett slags RIMS oppsett.

Alt virker greit hittil, men det jeg tenker er å bruke alt bryggevannet på en gang. Da kan jeg droppe HLT siden jeg ikke trenger å varme skyllevann. Vørteren vil renne klart og jeg kan stegmeske/meske ut på 77 grader ved å justere temperatur på pid. I tillegg kan jeg bruke pumpen under kjøling og få whirlpool effekt, bare ved å flytte slangen fra mesk til kokekjel. Tror også utbyttet vil være bra, da jeg skyller gjennom malten hele tiden.

Så til det jeg lurer på: Er det noen vesentlige ulemper ved å gjøre det på denne måten?
 
Har sittet for lenge på youtube igjen, og kommet over en idè jeg kunne tenke meg å prøve ut i bryggeriet.
Jeg har søkt litt rundt i forum osv men finner ikke svar på akkurat det jeg søker etter.

Pr. idag har jeg HLT , meskekjele og kokekjele. Dette skal oppgraderes noe da HLT er for liten og kokekjelen er ikke bygget mtp effektivitet. Planen var opprinnelig å fortsette med samme oppsett men har da kommet over en annen metode jeg finner interessant og trenger i den forbindelse litt input på fordeler/ulemper .

Slik jeg tenker å sette opp bryggeriet nå, er å løfte meskekjele slik den er høyere enn kokekjelen. Ut i bunn under falskbunn skal det renne til kokekjelen. I bunn av kokekjelen går vørter ut, via pumpe og tilbake i toppen av mesk. I kokekjelen er der varmeelementer, styrt av pid som måler der den blir tilbakeført i meskekjele. Det blir med andre ord ett slags RIMS oppsett.

Alt virker greit hittil, men det jeg tenker er å bruke alt bryggevannet på en gang. Da kan jeg droppe HLT siden jeg ikke trenger å varme skyllevann. Vørteren vil renne klart og jeg kan stegmeske/meske ut på 77 grader ved å justere temperatur på pid. I tillegg kan jeg bruke pumpen under kjøling og få whirlpool effekt, bare ved å flytte slangen fra mesk til kokekjel. Tror også utbyttet vil være bra, da jeg skyller gjennom malten hele tiden.
Så til det jeg lurer på: Er det noen vesentlige ulemper ved å gjøre det på denne måten?
Søk på bryggeglede på YouTube, der finner du en med samme oppsett som du refererer til, kanskje dette kan være løsningen.
 
Det er ingen tvil om at dette vil fungere. Spørsmålet blir - hva er gevinsten.
Hvordan skal du varme opp vannet i meskekjelen, og kan du ikke bare bruke den samme varmekilden til å holde mesketemperaturen?
Alternativet er å isolere kjelen så mye at du ikke trenger tilføre varme.
Da kan du la pumpen gå direkte fra bunn av meskekjelen til toppen av meskekjelen...
Ser ikke helt fordelen, men det vil fungere...
 
Enig med msevland. Det vil fungere, men er det verdt det? Det er artig, men gevisten? Høres ut som mer jobb enn det er verdt for å prøve å optimere kun ett stadie i bryggingen, altså tempkontroll under mesk.

Msevland stiller et veldig enkelt men godt spørsmål, kan du ikke bruke den samme varmekilden til å varme under MT?

Annet: Du kommer til å tape noe temperatur i en slik sløyfe. Du bør dessuten måle både i meskekjele og rett etter utløpet av en varmekilde i et RIMS/HERMS oppsett. For å ha kontroll. Hvis du har stort tap mellom varmekilde og meskekjele, og måler ved meskekjelen, kan det hende du må overskyte varmekilden, og ut fra hvor stort temperatur-tap du har og hvor for du sirkulerer kan det hende at du må overskyte så mye at du denaturerer enzymer prematurt.
 
Så gjennom videoen til Bryggeglede med to kjeles oppsettet.
Det jeg finner underholdende, er at alle har sitt drømmeoppsett - og ingen er like :)
Jeg har mitt, og det ser helt anderledes ut. Ingen har feil, men vi foretrekker forskjellige ting i våre oppsett.
Jeg har lenge brukt tre kjeler, men har nå gått over til to da jeg solgte mine alu kjeler (håper den brukes @erikraude :) )
a6e0bf3063dd7894b1d6061f6425809a.jpg

Bildet er hentet fra denne tråden hvor det står mer om selve oppsettet
Han forteller lite om prosessen, bare om sine kjeler. Jeg skal forsøke å beskrive min prosess på en enkel måte.
Jeg mesker i en 36L kjele med 'silbunn'/rist, og malt i en BIAB pose. Kjelen står på en Rommelsbacher analog plate og styres med en PID (Sestos D1S). Sensoren droppes oppi gryte, og flyttes rundt dersom jeg er bekymret for ujevn temperatur. Jeg liker heller ikke unødvendig mange hull i grytene mine...
Jeg har mange pumper i forskjellig størrelse, men har utelukkende brukt en av Kinapumpene de siste årene. De store blir aldri brukt. Siden den er liten, har jeg hurtigkobling på selve pumpen, og kan derfor klikke den direkte på kjelene. Ingen slange mellom kjele og pumpe som reduserer varmetap. På ut-siden av pumpen har jeg en meget kort slange som går inn i et bøyd rør med mange 'spikerhull' i. I enden er den en løs klemringskobling for rengjøring. Denne stikker jeg direkte ned i mesken, og kan flytte den rundt for en særdeles jevn varmefordeling som du aldri får ved å 'sile' vørter over toppen.
Under mesking setter jeg kokegryten (50L) med alt skyllevannet på oppvarming på en Caso3500. Jeg varmer skyllevannet til 75 grader, og løfter hele BIAB posen over i kokegryten for skylling. Rører rundt og lar det stå i 10-15 min. Straks posen er løftet ut av meskegryten, settes denne på 100% for oppvarming til kok. Etter skylling, pumpes resten fra meskekjelen over i kokekjelen og alt settes på 100% for kok. Vil jeg spare tid, koker jeg opp i begge kjelene før jeg pumper alt over i kokekjelen. Jeg lar BIAB posen renne av seg og heller også det siste i kokegryten. Under kok, rengjøres alt utstyr brukt til mesking.
Etter det er det standard nedkjøling med motstrømskjøler eller dyppkjøler alt etter hva jeg føler for.
Planlegger å lage en video av prosessen da jeg finner den tilstrekkelig effektiv (ikke mest effektiv), og særdeles enkel - men det får komme en annen gang.
 
Sist redigert:
Haha. Jeg tar det som et slags kompliment. Å løfte en finger krever energi. Ikke rart det er klimakrise :p

Det var ment som et kompliment, også:). Når man driver så systematisk med finpussing av ølet som du gjør, så skjønner jeg behovet for å ha stålkontroll på flest mulig faktorer. Men de fleste gjør jo ikke det. For min egen del er jeg helt lykkelig med å treffe innmesktemperatur, og så holde den der en stund. Om den så synker en grad eller to utover, bekymrer det meg lite.

Det som skjer er nok nokså likt fra gang til gang likevel, forresten:).
 
Det var ment som et kompliment, også:). Når man driver så systematisk med finpussing av ølet som du gjør, så skjønner jeg behovet for å ha stålkontroll på flest mulig faktorer. Men de fleste gjør jo ikke det. For min egen del er jeg helt lykkelig med å treffe innmesktemperatur, og så holde den der en stund. Om den så synker en grad eller to utover, bekymrer det meg lite.

Det som skjer er nok nokså likt fra gang til gang likevel, forresten:).

Mesketemperatur er egentlig underordnet. Jeg liker å bare gjøre det likt fordi jeg kan det, jeg justerer hvis jeg ser 0.2 grader off på målePID-en liksom, selv om jeg vet det ikke er vits. Men jeg kan det, og jeg liker det. Som oftest så treffer jeg ganske greit på alt av temperaturer og tider, men hvis jeg får lyst til å justere så gjør jeg det, og noterer det ned slik at jeg kan gjøre det samme neste gang. Mesken er det stedet man burde bruke minst penger på, sånn omtrent. Man burde heller bruke penger på brukervennlighet synes jeg, jo mindre strev/jobb, jo hyggeligere.
 
Mesketemperatur er egentlig underordnet. Jeg liker å bare gjøre det likt fordi jeg kan det, jeg justerer hvis jeg ser 0.2 grader off på målePID-en liksom, selv om jeg vet det ikke er vits. Men jeg kan det, og jeg liker det. Som oftest så treffer jeg ganske greit på alt av temperaturer og tider, men hvis jeg får lyst til å justere så gjør jeg det, og noterer det ned slik at jeg kan gjøre det samme neste gang. Mesken er det stedet man burde bruke minst penger på, sånn omtrent. Man burde heller bruke penger på brukervennlighet synes jeg, jo mindre strev/jobb, jo hyggeligere.

Uenig i det siste der:p. Jeg trives veldig med å gå og pusle med mesken, og kunne ikke tenke meg et automatisert system:).
Det jeg stresser litt med underveis, er pH'en. Jeg har en viss tro på at det har noe for seg, sammen med enkel vannjustering. (Men jeg gidder ikke regne ppm, jeg tar runde mål med måleskjeer.) Så skal man legge penger i noe til bruk i mesken, vil jeg si at man bør prioritere et godt pH-meter.
 
Uenig i det siste der:p. Jeg trives veldig med å gå og pusle med mesken, og kunne ikke tenke meg et automatisert system:).
Det jeg stresser litt med underveis, er pH'en. Jeg har en viss tro på at det har noe for seg, sammen med enkel vannjustering. (Men jeg gidder ikke regne ppm, jeg tar runde mål med måleskjeer.) Så skal man legge penger i noe til bruk i mesken, vil jeg si at man bør prioritere et godt pH-meter.

Men du er jo en av de som har lagt mer penger i mesk enn i gjæring. Gjæringskontrollen din er ambient, og du bærer rundt på bøtter, men har bruk penger på å måle pH? Og du vet fortsatt ikke hva du driver med mtp PPM'ene du tilsetter.

Du målte vel pH da jeg fikk oksiderte øl av deg?

Men du lager gode øl uansett, men du bærer rundt på ting, det ville jeg selv sluppet :)
 
Men du er jo en av de som har lagt mer penger i mesk enn i gjæring. Gjæringskontrollen din er ambient, og du bærer rundt på bøtter, men har bruk penger på å måle pH? Og du vet fortsatt ikke hva du driver med mtp PPM'ene du tilsetter.

Du målte vel pH da jeg fikk oksiderte øl av deg?

Men du lager gode øl uansett, men du bærer rundt på ting, det ville jeg selv sluppet :)

hehe - huset har jeg lagt litt penger i, og det er temp-kontrollen min, sammen med termostrips på bøttene. Bøtteflytting er gratis mosjon, og det fungerer faktisk fint.

Mener forøvrig jeg har mindre problemer med oksidering nå. Eller kanskje jeg bare drikker opp ølet fort nok;).

Det pH-meteret er jeg rimelig avhengig av - sjøl om jeg har sånn noenlunde snøring på hva som skal til for å havne i sonen etter hvert. Skjønner ikke helt hvordan jeg klarte meg uten. Og det gjorde jeg kanskje ikke heller.

Jeg har jo sett på ppm-beregninger, og veit jeg ligger greit i forhold til anbefalte grenseverdier. Men å drive og finregne på det, er bare tull, all den stund malten bidrar med minst like mye som det vi tilsetter, stort sett, og det varierer hvor mye den bidrar. Så akkurat som med IBU så er mulighetene våre til å treffe riktig nokså dårlige.
 
hehe - huset har jeg lagt litt penger i, og det er temp-kontrollen min, sammen med termostrips på bøttene. Bøtteflytting er gratis mosjon, og det fungerer faktisk fint.

Mener forøvrig jeg har mindre problemer med oksidering nå. Eller kanskje jeg bare drikker opp ølet fort nok;).

Det pH-meteret er jeg rimelig avhengig av - sjøl om jeg har sånn noenlunde snøring på hva som skal til for å havne i sonen etter hvert. Skjønner ikke helt hvordan jeg klarte meg uten. Og det gjorde jeg kanskje ikke heller.

Jeg har jo sett på ppm-beregninger, og veit jeg ligger greit i forhold til anbefalte grenseverdier. Men å drive og finregne på det, er bare tull, all den stund malten bidrar med minst like mye som det vi tilsetter, stort sett, og det varierer hvor mye den bidrar. Så akkurat som med IBU så er mulighetene våre til å treffe riktig nokså dårlige.

Hehe! Du nøyde deg ikke med et lite kjøleskap, du gikk for et hus :)
 
Tilbake
Topp