Selv om man bruker no sparge metoden, så trenger man ikke tilsette alt vannet før man mesker. Man kan meske som vanlig og bare tilsette resten av vannet når man har tatt ut malten. Da er det jo en fordel om dette vannet er varmet opp på forhånd.
Men da blir, som
@Miguel sier, effektiviteten enda dårligere.
Takk for svar. Jeg har lest at malten skal økes med 25 % for å kompensere for utbyttetapet. Da må jo vannmengden økes iht malten.
Så for å brygge 38 liter ferdig øl av eksemplet ditt (2 fat), hvor mye vann må jeg bruke? Tror ikke 60 l bryggemaskin har nok plass til alt vannet. Hva blir alternativene? Tilsette litt og litt eller i slutten av meskingen?
Jeg har ikke noe ferdig regnestykke på det, og du ville uansett ikke kunne bruke det, for du må basere det på dine egne erfaringer med ditt oppsett. Men løst anslått - basert på en 2 x 24 saison på 5,2% med 10 kg malt, der jeg brukte 72 liter - blir det ca 60 liter.
Du dobler ikke vannbehovet om du dobler malten. Fordampningstapet blir det samme, og svinn i form av det som blir igjen i meskekjelen og kokekjelen kan heller ikke fordobles tvert.
Når du ikke får plass i meskekjelen til alt vannet, kan du tappe av nok til å få plass til resten, og så helle resten forsiktig oppi, uten å forstyrre maltsenga. Jeg tror ikke det vil ha noe å si - jeg har i alle fall gjort det sjøl noen ganger uten at jeg har merket at noe har blitt dårligere.
Økningen av maltmengden i prosent kommer vel an på utgangspunktet, dvs. på om du bruker batch sparge eller kontinuerlig skylling. Det blir ikke 25% hvis du har batch sparge som utgangspunkt, som jeg har. På en bitter på 4,4% må jeg øke fra 5 kg pale malt til 5,7 kg, altså bare 14%. Hadde jeg brukt kontinuerlig skylling, derimot, med en effektivitet opp mot 90%, ville det stemt ganske bra med 25%.
En liten kommentar til slutt: Jeg skjønner hvorfor folk bruker no sparge - bedre kvalitet på vørteren, og kortere tid/enklere - men batch sparge er et rimelig godt alternativ, synes jeg. Så jeg bruker bare det nå, mens jeg i en periode drev mye med no sparge.