No sparge

Hei

Ved no sparge, hvordan beregnes ekstra malt som tilsettes ved mesking og hvordan beregnes totalt vann?

Du må egentlig basere malttillegget på erfaring. Jeg får normalt 82% effektivitet med batch sparge, og den faller til 72% ved no sparge. (Jeg bruker denne kalkulatoren.)

Det samme gjelder når du beregner totalt vannbehov. Om du starter med hva du vil ende opp med av ferdig øl, så må du så legge til det svinnet du får i de ulike leddene bakover i bryggeprosessen. For meg kan det typisk se slik ut:

Jeg vil ha 25 liter ferdig øl. 1 liter blir borte i bunnfall i gjæringskaret, og to liter blir borte i bunnfall i kokekjelen. Så fordamper 5 liter under kokingen (70 minutter). 5 kg malt absorberer 5 liter vann, og så regner jeg et ekstra svinn på 2 liter. Legger jeg sammen alt dette, blir det 40 liter. (Dette er til et øl med butikkstyrke, omtrent.)

Men du må vite hvilke mengder du får på ditt system.
 
Takk for svar. Jeg har lest at malten skal økes med 25 % for å kompensere for utbyttetapet. Da må jo vannmengden økes iht malten.

Så for å brygge 38 liter ferdig øl av eksemplet ditt (2 fat), hvor mye vann må jeg bruke? Tror ikke 60 l bryggemaskin har nok plass til alt vannet. Hva blir alternativene? Tilsette litt og litt eller i slutten av meskingen?
 
Takk for svar. Jeg har lest at malten skal økes med 25 % for å kompensere for utbyttetapet. Da må jo vannmengden økes iht malten.

Så for å brygge 38 liter ferdig øl av eksemplet ditt (2 fat), hvor mye vann må jeg bruke? Tror ikke 60 l bryggemaskin har nok plass til alt vannet. Hva blir alternativene? Tilsette litt og litt eller i slutten av meskingen?

Du kan toppe opp med vann etter kok f.eks, eller før kok. Men da får du enda lavere effektivitet igjen, men det er egentlig ikke så mye å si, så lenge du får plass til det du trenger.
 
Om du taper 10% til trub og gjær så har du behov for ca 42 liter etter kok. med eksempelvis 14 kg malt (typisk 6% brygg kompensert med 25%) så rommer den vel ca 14 liter og du er på 56l. legg til 8% i avdamping for volum før kok og det blir 60,5 liter. Du bør vel ikke koke med mer enn 55l og om du finregner på dette så kan det jo hende at det går. Eventuelt at du må sette target et par liter lavere.
Jeg tror at du vil få 38l pale ale styrke, men du vil slite med brygg over 5,5%. Da blir alternativer en mindre batch eller bruk av spraymalt.
 
Takk for svar. Det vil vel ikke være stor forskjell om jeg bruker spraymalt i stedenfor de 25% basismalt? Med unntak av prisen.
Hvordan beregner jeg hvor mye spraymalt jeg skal bruke? Feks 1 kg malt?
 
Selv om man bruker no sparge metoden, så trenger man ikke tilsette alt vannet før man mesker. Man kan meske som vanlig og bare tilsette resten av vannet når man har tatt ut malten. Da er det jo en fordel om dette vannet er varmet opp på forhånd.
 
Selv om man bruker no sparge metoden, så trenger man ikke tilsette alt vannet før man mesker. Man kan meske som vanlig og bare tilsette resten av vannet når man har tatt ut malten. Da er det jo en fordel om dette vannet er varmet opp på forhånd.

Men da blir, som @Miguel sier, effektiviteten enda dårligere.
Takk for svar. Jeg har lest at malten skal økes med 25 % for å kompensere for utbyttetapet. Da må jo vannmengden økes iht malten.

Så for å brygge 38 liter ferdig øl av eksemplet ditt (2 fat), hvor mye vann må jeg bruke? Tror ikke 60 l bryggemaskin har nok plass til alt vannet. Hva blir alternativene? Tilsette litt og litt eller i slutten av meskingen?

Jeg har ikke noe ferdig regnestykke på det, og du ville uansett ikke kunne bruke det, for du må basere det på dine egne erfaringer med ditt oppsett. Men løst anslått - basert på en 2 x 24 saison på 5,2% med 10 kg malt, der jeg brukte 72 liter - blir det ca 60 liter.

Du dobler ikke vannbehovet om du dobler malten. Fordampningstapet blir det samme, og svinn i form av det som blir igjen i meskekjelen og kokekjelen kan heller ikke fordobles tvert.

Når du ikke får plass i meskekjelen til alt vannet, kan du tappe av nok til å få plass til resten, og så helle resten forsiktig oppi, uten å forstyrre maltsenga. Jeg tror ikke det vil ha noe å si - jeg har i alle fall gjort det sjøl noen ganger uten at jeg har merket at noe har blitt dårligere.

Økningen av maltmengden i prosent kommer vel an på utgangspunktet, dvs. på om du bruker batch sparge eller kontinuerlig skylling. Det blir ikke 25% hvis du har batch sparge som utgangspunkt, som jeg har. På en bitter på 4,4% må jeg øke fra 5 kg pale malt til 5,7 kg, altså bare 14%. Hadde jeg brukt kontinuerlig skylling, derimot, med en effektivitet opp mot 90%, ville det stemt ganske bra med 25%.

En liten kommentar til slutt: Jeg skjønner hvorfor folk bruker no sparge - bedre kvalitet på vørteren, og kortere tid/enklere - men batch sparge er et rimelig godt alternativ, synes jeg. Så jeg bruker bare det nå, mens jeg i en periode drev mye med no sparge.
 
Sist redigert:
Effektivitet blir den samme selv om en tilsetter vann. Produktet er det samme, bare tynnere men mer volum.

Det er vel noe teori på raskere dentaurering av beta-amylase i en tynn mesk - men jeg tror ikke det betyr noe i praksis. Da skal du i alle fall kombinere det med høye temperaturer.

Min erfaring er faktisk den motsatte. Jeg kombinerte stegmesking og lange steg innenfor sakkarifikasjons- og dektrinasjonsområdet. Da fikk jeg også en veldig tynn mesk. Resultatet ble både god effektivitet og en alt for god utgjæring. Det siste var en sann plage.

Jeg tror effektiviteten blir god fordi du får bedre tilgang til stivelsen i en tynn mesk. Det sier i alle fall teorien. Men de lange mesketidene var nok viktigere.
 
Hmm hva svarte jeg på? Forøvrig lik erfaring med deg Finn. Tynnere mesk gir bedre uttelling innenfor forsvarlige grenser. Funderer selv på et mye større meskesystem
 
Tilbake
Topp