Noe galt med oppskriften?

Så at BrewDog har lagt ut oppskriften på 215 av bryggene side (https://www.brewdog.com/diydog). Tenker å hive meg rundt med noen forskjellige Single Hop IPAs. Men jeg stusser litt på mengden humle som skal tilsettes. Det er alt for lite humle! På de fleste oppskriftene oppgis en IBU på rundt 70, men når jeg plotter inn oppskriften i BeerSmith2, får jeg myyyye lavere IBU.

Noen eksempler:

#55 Single Hop IPA Series 2011 - Citra
2,5 gram (?) i start av koking.
10 gram i midten av koketiden
37,5 gram i slutten.
Denne gir fattige 9,1 IBU ifølge Beersmith2, noe jeg kan godt tenke meg er korrekt med tanke på at det skal kun være 2,5 gram bitterhumle. Og ingen tørrhumle? Trodde det var nesten obligatorisk på en IPA? Oppskriften oppgir en IBU på 70.

#56 Single Hop IPA Series 2011 - Nelson Sauvin
37,5 gram i start av koking.
50 gram i slutten.
Mer humle i denne, men Beersmith2 sier at det kun er 44 IBU her, som er halvparten av de oppgitte 75 IBUene i oppskriften. Heller ikke tørrhumling her.

#57 Single Hop IPA Series 2011 - Sorachi Ace
14,5 gram i start av koking.
20 gram i slutten.
Denne oppgis å være 75 IBU, men Beersmith sier 17 IBU. Jeg stoler mest på Beersmith er... Igjen, ingen tørrhumle.

#76 Single Hop IPA Series - Simcoe
2,5 gram i start av koking.
25 gram i midte av koking.
37,5 gram i slutten.
250 gram for tørrhumling
Oppskriften sier 70 IBU, men Beersmith sier 21,8 IBU. Og så hele 250 g tørrhumle? Virker urimelig mye!

Noen som vet noe mer om disse oppskriftene? Er det feil i dokumentet? Useriøst ment? Det kommer jo fra bryggeriet selv, så man vil vel tro at det er riktig oppskrift?
 
Tilbake
Topp