Noe i veien med å avvente noen dager med å tilsette gjær i nybrygg?

kjellebass

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har akkurat brygget en batch med American Pale Ale og holder på med nedkjøling av godsakene. Jeg hadde i utgangspunktet en gjærstarter klar til dyst. Det ser imidlertid ut til at starteren min har blitt infisert. Er ikke 100% sikker, men tar ingen sjanser og har derfor nylig tømt den i vasken. Det eneste jeg har av gjær akkurat nå er safale us-05 tørrgjær. Denne passer fint til ølen jeg brygger. Ifølge gjærkalkulatoren (http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/) er én pose altfor lite og en gjærstarter på nærmere 2,5 liter må til (har ikke kjøpt meg stir-plate enda) for å høyt nok antall gjærceller. Å lage en starter tar fort 2-3 dager om jeg ikke tar helt feil...

Spørsmålet er altså:
Gjør det noe om brygget står uten gjær i 2-3 dager? Eller bør jeg investere i mer gjær i morgen? Evt. bør jeg tilsette gjæren jeg har i dag og kjøpe en pakke til i morgen?

Jeg ville rehydrert og pitchet. Stor risiko å la vørter stå slik uten gjær. Mye rart som kan ta bolig i vørter før ph går ned og alkoholen går opp.

Glemte å nevne tallene... :) Ca. 1.050 i OG og 23-25 liter øl. Brygget er fortsatt til kjøling i BB 30, så litt vanskelig å si mengden helt nøyaktig...

Jeg ville rehydrert og pitchet. Stor risiko å la vørter stå slik uten gjær. Mye rart som kan ta bolig i vørter før ph går ned og alkoholen går opp.

Tror jeg går for det ja. Er det imidlertid noe i veien med å tilsette en pose til i morgen? Og dermed riste dunken en gang til?

Mengden ble til slutt 23,5 liter. Gjæringsdunken står nå plassert i kjelleren i ca. 20 grader sammen med en ABA og en stout. Gjæren er dermed altså pitchet og jeg tenker det holder med én pose denne gangen.

Takk for raske svar i en (bitteliten) krise! :)

Tilbake
Topp