Noen nybegynnerspørsmål

Sebak

Hei,

Jeg er i den fasen nå som nybegynner at det er mye feiling før jeg får det til å sitte.
Det første ølet mitt ble veldig godt, og jeg er fornøyd.
Men jeg har noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt hjelp til.

1: Når jeg flasket ølet mitt sist så brukte jeg hevert og tok det over i nytt kar, det kom selvfølgelig med en del rester. Når jeg da tappet det i ølet så kom en del av restene med.
Det er veldig enkelt å bare lage et filter for å unngå at dette kommer i flaskene, men er det nødvendig ? Det synker jo til bunns i flaskene ved lagring.
Så spørsmålet mitt er da: er det bedre å få disse restene med ? Eller er det best å unngå det ?

2: Jeg har ikke økonomi til å ta steget til BIAB, så jeg har nå 2 brygg fra tørrmaltekstrakt. Nå ser det ut til at jeg skal prøve sånn ølsett fra Europris e.l.
Etter å ha lest litt rundt, blant annet http://www.bryggselv.no/pages/hvordan-brygge-med-olsett , så er jeg usikker.
Skal disse settene koke ? Eller bare blandes direkte i gjæringstankene ?
I tillegg lurer jeg på: når skal spraymalt blandes inn? Og hvis jeg kjøper på Europris, hvordan vet jeg hvilken gjær jeg trenger ? Og bør jeg ta mer gjær enn anbefalt ?

Beklager hvis det ble litt rotete over  :)

1. Minst mulig grums er fint. Kommer det alikevell med så gjør ikke det så mye!

2. Boksene med ekstraktsett fra bryggselv trenger du ikke koke. Litt tørrhumle hjelper på aromaen.  Gjær velger du ut fra hvilken øltype du skal brygge og hvilke karateristikker du ønsker fra gjæren. Her er det bare å lese seg opp på gjær. Det ligger gjærguider rundt omkring på nettet som beskriver hva gjærtypene passer til. Whitelabs har iaffall en på sin nettside.

Er en forsiktig og ikke blir for grådig med hensyn på å få med alt ølet fra gjæringskaret, så får en ikke med så mye grums. Filtrering er vanskelig å få til uten å blande inn luft i det ferdige ølet. Det er ikke bra.

Flytende ekstrakt er hermetisk og behøver ikke kokes. Så det kommer an på om du skal koke inn humle eller ikke. Settene fra europris er stort sett ferdig humlet. De skal ikke kokes fordi du da øker bitterheten. (Ett kort oppkok går bra om du ønsker det)

Men, inngangsbilletten til biab er ikke så kostbar. Gardiner fra ikea og ferdig knust malt. Samt humle og gjær er alt du trenger.

Jeg har kun en panne på 12 L, bør jeg ikke investere i større?
Takk for tilbakemeldinger

Om 12L blir for lite kommer bare an på hvor mye og hvor sterkt øl du ønsker å brygge.

Om du skal lage 8-10L batcher så holder det. Om du skal lage 20-25L i slengen så kan du delmeske i steden. Da mesker du med mindre basemalt slik at du får plass i gryta, og så tilsetter du ekstrakt til du har riktig sukkermengde.

Tilbake
Topp