Noen som har brygget pilsner/lager i stavangerområdet?

Heisann rogalendinger.

jeg lurer på om det er noen som har brygget pilsner/lager i stavangerområdet?
Jeg har ennå ikke prøvd hjemmebrygget pilsner (Bortsett fra mine egne, som smakte pyton)
Dersom det er noen som kan avse en flaske med brygg de er fornøyd med tar jeg svært gjerne imot.

Det høres mulig rart ut å be om dette på forumet, men jeg har litt lyst å se om dette er noe å satse på. Eller om jeg skal holde meg til ales.
 
Sats i vei! Men med lagerøl er det svært viktig at man bruker nok frisk og god gjær, og at man gjærer kjølig med god temperaturkontroll underveis.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gleder meg til å prøve den Odland! :)
Skal nok satse på å lage en selv. Da blir det nok noe bokkøl til vinterbruk.

Men ble så skeptisk da jeg brygget pilsner sist. Da med kun to pakker tørrgjær, ikke starter. Og på 12-13 grader gjæringstemp.
For å si det slik, jeg ville GLADELIG hellt i meg litervis med copenhagen enn å drikke det revemiget som jeg hadde framskaffet.
Dette satte en liten bremser for pilsnerbrygging.

Men nå har jeg to kjøleskap og to ST-1000 til rådighet.

Årsaken til at jeg etterlyste en overflødig flaske hos andre er fordi jeg vil se hvor landet ligger på en måte. Hva jeg kan forvente meg.
 
Jeg sitter for øyeblikket og leser "Brewing Lager Beer" av Gregory Noonan. Hvis det var to 11g pakker skulle det være akkurat nok hvis brygget er på 23 liter, men hvis det var mindre enn det har du nok vært manko på gjær. 12-13 grader er også i det meste laget, noe som vil resultere i et brygg usmak(ref: revemig).. Skal brygge mitt første lagerbrygg på onsdag så mine uttalelser er kun basert på det jeg har lest. Jeg har derimot drukket anseelige mengder av hjemmebrygget pilsner og har vært meget fornøyd.  :skitbra: knuser alt av butikkpils med god margin! :)
 
Gleder meg til å prøve det ut.
Må bare finne meg en passende oppskrift først. Er så mange å velge imellom.

Dersom noen sitter på en god en så er det bare å dele. Kan evt. sende på mail til meg :)
 
Brygget en Bohemian Pilsner etter "Brewing Classic Styles?" boka i April. Fortsatt et par flasker igjen. Ble sånn tålelig fornøyd, men selvskeptikern er alltid på plass når det er snakk om egenprodusert.. 
Når en kamerat som egentlig ikke liker øl klarte å tylle i seg 2-3 flasker på en kveld bør det vel være duganes? :)
 
Har brygget to pilsbrygg selv og begge ble meget gode. Eneste er at de er litt søte selv om de gjæret ut til 1010.
Begge oppskriftene var stort sett egenkomponerte, den ene var en tjekkisk inspirert som ble rimelig lik Uruguell i smak og den andre var ren pils med 100% pilsnermalt. Brukte flytende gjær som var behandlet med magnetrører. Men var nøye med gjæringstemperatur, kjølte brygget ned til 8 grader før gjær ble tilsatt og plassert i gjæringsskap på 9,5 grader. Der sto det i 2 uker, deretter 1 uke på 12 grader og så den fjerde uken på 20 grader. Bare gi på og prøv, som Gahr sier, nok gjær og rett gjæringstemperatur gjør det meste.
 
Tilbake
Topp