Noen som har deler eller hele filtreringsutstyr?

Bjarte H

Dommer
Hei!

Tenkte det kunne være kjekt med mulighet for å filtrer øl til diverse anledninger.

Lurer i den forbindelse på om det er noen som har utstyr liggende og støve ned, som de vil selge til meg?
Det koster ikke allverden med nytt, men 2. hånds er jo lurt mener jeg.

Jeg har hurtigkoblinger til fat, og slange er lett å få tak i, så det er vel primært filterhus og absolutte, gjenbrukbare filter ca. 0.5 micro jeg er ute etter.


Bjarte
 
Filterhusene er etter det jeg vet de samme som man får hos Biltema: 26-511

Jeg så disse ligge på Biltema på Alnabru i uken som var, men finner ingen på nettsiden. Der finner jeg bare en kullfilterpatron (26-512). Mener at filterholderen bare koster litt under 200 kr.
 
A, bra!

Vet at Clas Ohlson også har et ganske bra til rett under hundrelappen, men det er med 1" skrukoblinger, så da må det en del overganger til før jeg er på 3 /16..

Ellers kan jeg meddele at Olav på Petit Agentur har absolutte, gjenbrukbare filter, så det blir vel bestilt derfra i neste omgang tenker jeg.



Bjarte
 
Ja, jeg har lest emnet du linket til opp til flere ganger tidligere :skitbra:
Virker ikke som om han selger filter lenger, men så er ikke jeg så stødig i tysk, eller på tysk e-bay generelt.

Fant en interessant side som selger filter i norge her, Filtra

Kunne du, Eduard,  eller noen andre kyndige guidet meg litt her for å se om det er noe som kan brukes?
Prisene ser bra ut synes jeg, og de har fine nok, og sterile filter.

Takker for svar!


Bjarte
 
Eduard skrev:
Filterhusene er etter det jeg vet de samme som man får hos Biltema: 26-511

Jeg så disse ligge på Biltema på Alnabru i uken som var, men finner ingen på nettsiden. Der finner jeg bare en kullfilterpatron (26-512). Mener at filterholderen bare koster litt under 200 kr.

finner heller ikke noe på BT men CO har greie filterhus

Filterhus
Filterhus for 10" filterpatroner. Tilkbl.gjenge 1" innv. Maks 8 bar
jernvare > vann/avløp > slangetilbehør
198,00FILTERHUS 30-6630
 

Vedlegg

  • 306630_X_2006-06-29_085302_531.jpg
    306630_X_2006-06-29_085302_531.jpg
    1,4 KB · Sett: 317
Bjarte H skrev:
Ja, jeg har lest emnet du linket til opp til flere ganger tidligere :skitbra:
Virker ikke som om han selger filter lenger, men så er ikke jeg så stødig i tysk, eller på tysk e-bay generelt.

Fant en interessant side som selger filter i Norge her, Filtra

Kunne du, Eduard,  eller noen andre kyndige guidet meg litt her for å se om det er noe som kan brukes?
Prisene ser bra ut synes jeg, og de har fine nok, og sterile filter.

Takker for svar!


Bjarte

Filtrene vi kjøpte fra tysk e-bay var de samme som du ser nederst på denne siden her: http://www.mamut.net/filtra/subdet4.htm (altså sterilfilter). Ikke ta det tetteste filter, du får klart øl med 1,0 mikron. Gruppe to (ekskrudert polypropylen, støpt) tror jeg også man kan bruke. Ligg ihvertfall unna de spunnete filtre, de er ihvertfall ikke absolutte og her kan det hende du får trykt igjennom 'gønk' dersom du bare applierer nok trykk. Jeg tar her altså hensyn til at filtrene filtrerer ordentlig, og at man skal kunne bruke filtrene på nytt, etter å ha gitt dem en rensende og steriliserende behandling (tenker da på lutbad og utkoking etterpå). Filterhuset til Clas Ohlson ser forresten greit ut, det duger helt sikkert, bare man får ordnet med koblinger til og fra huset. :)
 
Jeg sendte en mail til Filtra med forespørsel om filtertype, når svaret kommer for dere høre, det hadde vert fint om dette fantes i norge. Om de norske leverandørene bestiller fra USA eller om vi gjør det går nesten ut på det samme.
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg sendte en mail til Filtra med forespørsel om filtertype, når svaret kommer for dere høre, det hadde vert fint om dette fantes i Norge. Om de norske leverandørene bestiller fra USA eller om vi gjør det går nesten ut på det samme.

Da fikk de to mail, for jeg sendte for noen dgr. siden jeg også.

Uansett, jeg kopierer inn svaret jeg fikk fra dem, til allmenn nytte.




Hei og takk for forespørsel.

Det vi kaller for sterilfilter er filter < 0,5 micron
Dvs. filter som filtrerer bort bakterier, og er produsert i sterile miljøer - derav sterilfilter.

Dette er relativt kostbare filter som også krever spesielle filterhus da filterelementene har o-ringer som tetting.
Vi må kjøpe filterelementene i kartonger på 24 stk. Filterelementene koster ca 5-600 pr stk.
Det er mulig å steame disse noen ganger for rengjøring, men det er ingen enkel prosess.

Er det dette du er på jakt etter?

For øvrig har vi en polypropylenkvalitet på lager som er 0,5 mikron nominell. Dette tilsvarer ca 1 mikron absolutt.
Prisen for dette filteret er kr  73,- (FLC10MBPP-000.5)
Filter elementet passer i standard 10” filterhus. Pris for filterhus NOK 320,-  (FH10-01TPP-19)

Du finner disse varene i nettbutikken.

Alle priser inkl. mva.
Frakt tilkommer.

Mvh
Osvald Ringstad




- Bjarte
 
Da må det isåfall bli dette

[size=20pt]For øvrig har vi en polypropylenkvalitet på lager som er 0,5 mikron nominell. Dette tilsvarer ca 1 mikron absolutt.
Prisen for dette filteret er kr  73,- (FLC10MBPP-000.5)
Filter elementet passer i standard 10” filterhus. Pris for filterhus NOK 320,-  (FH10-01TPP-19)[/size]

og hus fra CO
 
Og så har jeg og fått svar.

Spørsmål:
Ølfilter blir bestilt fra USA i hovedsak,
det hadde vert gledelig om Dere har filter å anbefale til øl,
finhets graden som er ønskelig er 0,5 - 5 micron, i 10"
et 0,5-1 micron må være absolutt,
det er også ønskelig at de kan spyles rene for å kunne brukes flere ganger.
Noen tips ?

Mvh.
Oddvar Demmo

Svar:
Hei,

Vi har filter til dette formålet, men ikke 10" på lager.

Vi leverer mellom anna denne type filter til Hansa gruppen.

Det skal være mulig å rengjøre filterelementer < 1 mikron med steam - koke
de rene. Det er ikke mulig å rengjøre så fine filter med spyling. Jeg har
heller ingen erfaring med hvordan dette fungerer da dette ikke er aktuelt
til den type prosessindustri vi leverer filtrene til.

Prisen på denne type filter ligger på ca 4-500,- pr filter. De har o-ring
tettinger i ene enden og tette i den andre.

Antall filter pr. eske er 24 stk.10" (minste kvantum vi må kjøpe)

Vi har 5 og 10 mikron absolutt 20"filter element på lager. Da dette er
lagerført kan du få disse til samme pris som for 10" (Tilsvarer 2 x 10" i
forbruk) Disse filtrene er mulig å tilbakespyle/ rengjøre og blir brukt som
poleringsfilter i bryggeriene i dag.

Ett rustfritt AISI316 filterhus passende til disse filtrene koster NOK 7
800,-

Hvis du tar 12 stk filter fra oss kan du få det til 4 500,-

Alle priser netto inkl. mva. Frakt tilkommer.



Mvh
Osvald Ringstad
 
Er det noen som vet om platefilter er brukt innen ølbrygging?

Disse er jo evigvarende, justerbare i tillegg til at de er enkle å rengjøre med back flushing.
 
De tar godt betalt for disse sterilfiltre da, siden vi bare betalte €10 per stykk. Uansett, det ser ut til at filtrene som står oppført som gruppe 2 på nettsiden (Filterpatroner / Filterelement / Støpt - Ekstrudert Polypropylen) gjør jobben. En absolutt-verdi på 1 mikron er helt kurant, et litt grovere filter ville også gjort jobben. Kan man koke ut filteret så er det jo en fin måte å gjenbruke det på. Et rustfritthus ville jeg nok ikke brukt, det koster mye penger og enda viktigere: du ser ikke hva som skjer inni.
 
Spørsmålet da er vel om filtrene fra Filtra er bedre enn Petit Agentur sine. Det kommer et ekspedisjonsgebyr 60,- på Filtra sine ordre i tillegg til frakt. Så da kommer de over, eller på nivå med prisen hos Petit Agentur uansett.

Takk for innleggene uansett!


Nå går turen snart til Tess for å sjekke ut 1" slangekoblinger  :skitbra:



- Bjarte
 
Til info:
Jeg kjøpte er 0.5 mikron filter fra Petit (sammen med filterhus i sin tid). Filteret var faktisk et 0.35 mikron filter, partnummer 801-35 fra denne leverandøren...

http://www.harmsco.com/uploads/pdf/harmsco_801_cartridges.pdf

Jeg har kun brukt det en gang, rengjorde det og tørket det etterpå. Jeg tror det skal gå fint å bruke det mange ganger.
Det ble for mye ekstra arbeid til at dette er noe jeg gjør ofte. Men det er jo en god løsning hvis du f.eks. skal transportere fat.
 
Viktste skrev:
Til info:
Jeg kjøpte er 0.5 mikron filter fra Petit (sammen med filterhus i sin tid). Filteret var faktisk et 0.35 mikron filter, partnummer 801-35 fra denne leverandøren...

http://www.harmsco.com/uploads/pdf/harmsco_801_cartridges.pdf

Jeg har kun brukt det en gang, rengjorde det og tørket det etterpå. Jeg tror det skal gå fint å bruke det mange ganger.
Det ble for mye ekstra arbeid til at dette er noe jeg gjør ofte. Men det er jo en god løsning hvis du f.eks. skal transportere fat.


Det blir hos Petit for min del også, sammen med en del andre godsaker..

Hvordan var smaksforskjellen forresten??

0.35 Micron er lite da. Det skal visst holde med 1 Micron. Du fikk vel Krystallklart øl med stor K da?


Bjarte
 
Tilbake
Topp