Kanskje @BRYGGSELV AS har noen detaljer? Regner med de ikke er superinteressert i å poste den komplette oppskriften, men noen hint om OG, IBU, malt- og humlesammensetning kan de sikkert være behjelpelige med.
Skal lage denne i dag. Men dette var nytt for meg: skal vi starte med bare 18 liter vann og så skylle med 15 liter?
Er det riktig - og er det noe spesielt vi må gjøre under skyllingen i forhold til hva vi normalt gjør?
Det må nok speidelfolket svare på men antar du skal gjøre som du normalt gjør.
Tviler på at oppskriften er laget spesiellt for speidel.
Har ikke speidel så for egen del kunne jeg gjort det slik.
Start med 23 liter og skyll med 7-8 liter. Mål OG og juster med kokt vann. Men 6.5 kg malt i speidel 20, derav 2.5 kg hvetemalt, tror jeg dere vil slite med. Det kan gå å presse en speidel til 6.5 kg malt dersom man setter til siste kilo med malt etter at konverteringen har gått en stund (effektiviteten går dog ned), men med så mye hvetemalt tipper jeg dere blir plaget.
Når jeg mesker med mye malt, dvs. 6+ kg, pleier jeg å sette Speidelen på pause 2 til 3 ganger under meskingen og røre litt. Det har alltid gitt meg godt utbytte.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.