Noen som har oppskrift på Affligem

Goran

Affligem blond og trippel er to av favorittene mine. Blond er en frisk mellomting mellom Leffe blond og en hveteøl.
Trippel klarer jeg ikke å beskrive.

Jeg blir veldig glad hvis noen har forslag til hvordan man kan brygge noe som ligner.

Affligem Blond
SG's 1059-1009
Kleur 11 EBC
26 IBU
Ca 25 liter
Efficientie 77%

malt
5.8 kg pilsmout 3 EBC 82%
1.3 kg Münchener 15 EBC 18%

meskeskjema
40 min 60 ºC
30 min 70 ºC
eller 90 min på 65 °C

humle
Saaz 2,7%% 27 g 105 min 7,6 IBU
Styrian 2,9% 43 g 105 min 10,3 IBU
Saaz 2,7%% 25 g 45 min 6,0 IBU
Saaz 2,7%% 20 g 10 min 1,9 IBU

Gjær? Du kan prøve å dyrke fra 1, 2 eller 3 ikke alt for gamle flasker Afflichem..

Ellers en WLP500 kan passe bra tror jeg.

@Huub
Takk, har du brygget den selv, hvordan ble det?

Er Münchener det samme som Munich malt?

golo skrev:
@Huub
Takk, har du brygget den selv, hvordan ble det?

Er Münchener det samme som Munich malt?

Munich ja.

2 uker siden har jeg brygget en lignende med OG1070, 75% pils og 25% munich, WLP550 (Achouffe)

Det er 'trygg' å starte på 18 °C og skrue opp gradvis slik at du er på 22-25 på dag 8.
Og starte på 22 og holde det der hele veien kan gi et godt resultat også. Bare 2 eksempler dette.

Huub skrev:
Det er 'trygg' å starte på 18 °C og skrue opp gradvis slik at du er på 22-25 på dag 8.
Og starte på 22 og holde det der hele veien kan gi et godt resultat også. Bare 2 eksempler dette.

Takk

Jeg har ikke gjærskap så jeg hadde gjærdunken nede i kjelleren (18 °C) 1 uke og flytter deretter ølet opp til leiligheten i går hvor det er 23-24 °C. Vil det gi et godt nok resultat?

Jeg har bestemt meg for å brygge en trippel neste gang med gjærslurry fra dette brygget. Er det noen som kan gi meg noen gode tips til oppskrift og gjæretemperatur.
Har tenkt å bruke:
85 % pils
10 % sukker
5 % hvete
Hellertauer 60 min 32 IBU
Saaz (ca 25g) 5 min

golo skrev:
Jeg har ikke gjærskap så jeg hadde gjærdunken nede i kjelleren (18 °C) 1 uke og flytter deretter ølet opp til leiligheten i går hvor det er 23-24 °C. Vil det gi et godt nok resultat?

Jeg skulle kanskje ha gjort det etter 3-4 dager men det går fint.

OG=1058
FG=1005

Ble ikke FG litt for lavt? Det er min andre All-grain, er det noe jeg gjør feil?

I oppskriften til huub var forslaget 1009.
Slik sett ble det litt lavt.

For å få høyere FG kan du for eksempel øke mesketemperaturen litt.

Relativ lav OG og 10% sukker blir veldig lav FG  ;D
Det var ikke nødvendig med sukkeret men blir et tørt og godt øl likevell :biersmile:

Peter T skrev:
I oppskriften til huub var forslaget 1009.
Slik sett ble det litt lavt.

For å få høyere FG kan du for eksempel øke mesketemperaturen litt.
Jeg mesket ved 65 °C i 60 min.

Huub skrev:
Relativ lav OG og 10% sukker blir veldig lav FG  ;D
Det var ikke nødvendig med sukkeret men blir et tørt og godt øl likevell :biersmile:

Belgisk blond hadde FG=1005 ved flasking i går, tripel med sukker skal jeg brygge denne uken, da foventer jeg å ligge på OG=1080

På blonden hadde du altså ca 91 prosent utgjæring på 65 grader mesk.
Denne var uten sukker ikke sant?
65 grader i din mesketank trenger ikke gi det samme resultatet som i Huubs mesketankt.
Det vil alltid være noen forskjeller på termometerene, og i formen på tanken og mengden vann per kg malt osv.
Det gjelder derfor å lære seg hvilke resultater ditt utstyr gir deg på forskjellige temperaturer, og med forskjellige malt- og gjær-typer.

Når du nå skal lage trippel med 10% sukker, må du huske på at sukker ikke øker FG noe særlig.
Med OG på 1080 og 10% sukker og utgjæring på 91 prosent vil du ende med en FG på ca 1007.
Det er lurt å huske på at brygg med såpass lite spesialmalt som disse gjærer lengre ut enn brygg med mye spesialmalt.
Det er dog vanlig å ikke få like god utgjæring i brygg med såpass høy OG,
men jeg ville fortsatt byttet ut litt av sukkeret med pilsmalt, eller økt mesketemp en smule.

Det kommer selvfølgelig også ann på hvor tørt du ønske ølet.
Lykke til i alle fall.

@Peter T:
Takk for svar. Etter planen skal jeg brygge trippel i morgen, da kommer jeg til å øke meske temperaturen 1-2 °C.

Nå sitter jeg og nyter en tripel selv om jeg burde latt den være en stund til. Jeg er kjempefornøyd med den. Den ble sikkelig tørr, FG havnet på 1008. Blonden er jeg foreløpig ikke så fornøyd med. Den har fruktig smak selv om FG havnet på 1005. Den minner meg mer om en weissbier enn en blond. Takk til Huub og Peter T. Kommer nok til å spørre dere neste gang det blir belgisk. Har inntrykk av at dere har mye kunnskap om belgisk øl. Jeg har forresten blitt kjent med en belgier som brygger øl :)

Huub skrev:
golo skrev:
Nå sitter jeg og nyter en tripper

stripper?
;)
Fint at ølet ble god :)
Burde ikke ha skrevet innlegget etter å ha helt i meg en flake på 9% :) Jeg hadde flere skrivefeil som nå er rettet på. Det er egentlig lite skrivefeil i dette forumet enn hva det burde ha vært.

Tilbake
Topp