Pottøl - oppskrifter på gammel øltype

Håkon Okkenhaug

Norbrygg-medlem
Planlegger å gjenskape pottøl som ble brygget på 1850-1880-tallet på et nedlagt bryggeri her i Levanger. Men leter og leter etter oppskrifter på noe som ligner uten å finne noe. Det nærmeste jeg finner er "siste del av skyllingen på en bokkøl". Ølet blir beskrevet som å ha lite alkohol og ha lite smak, så å bruke siste del av skyllevannet kan nok stemme. Noen som kan hjelpe med en oppskrift?
 
1704667162156.png

Søkte litt etter pottøl på nasjonalbibliotekets nettsider.
Utifra det jeg leser, kan det se ut som at man mesket og tappet av den sterke vørteren, som ble kokt og brukt til bokkøl.
Jeg regner med man etterpå skyllet mesken og tappet av vørter igjen. Denne vørter nr. 2 ble deretter gjæret med overgjær (alegjær altså). Usikkert om det ble kokt eller tilsatt humle.
Dette kalles party-gyle brygging, og det ryktes at mange engelske bryggerier bruker denne metoden for å ende opp med 2 forskjellige øl.

For å svare på spørsmålet ditt, tror jeg det vil være vanskelig å etterlikne noe såpass gammelt uansett, men med de metodene vi har i dag vil du komme i nærheten om du lager en oppskrift på et sterkt bokkøl på 6-7% og mesker deretter. Ta ut silkaret, la det renne av seg, men skyllinga av mesken gjør du over i et annet kar.
Vørteren i bryggeren koker du og lager bokkøl av som vanlig, mens vørteren du får fra skyllinga koker du i et annet kar. Siden dette "pottølet" sannsynligvis var ganske billig, vil jeg tro de brukte minimalt eller ingen humle. Jeg ville kun tilsatt bitterhumle, kanskje til 10-15 IBU og gjæret vørteren med en ale-gjær. Siden det ble solgt i potter, spann osv. Er det nok også rimelig dødt og ikke særlig kaldt. Jeg ville derfor ikke karbonert det, men du kan sikkert flaske det uten karboneringssukker om du vil ha det på flasker.
OG på pottølet vil jeg regne med er på rundt 1.030 kanskje? Du bør derfor justere skyllevannmengden / koketiden for å ha den gravityen som mål. Det står skrevet historier om folk som er mindre effektive på jobb fordi de drakk for mye pottøl i pausen, så det må være noe sterkere enn lettøl, tenker jeg.

Her er en oppskrift det går an å ta utgangspunkt i:
 
Sist redigert:
... Det står skrevet historier om folk som er mindre effektive på jobb fordi de drakk for mye pottøl i pausen, så det må være noe sterkere enn lettøl, tenker jeg. ...
Interessant historie:).

Kanskje effektiviteten gikk ned fordi alt ølet framkalte behov for hyppige toalettbesøk:)?
 
Tilbake
Topp