Noen som har prøvd dette?

Lurer på om det er flere som har gjort dette og kanskje vet om det funker.
Jeg har uansett laget de, nå gjenstår det bare å fylle de :)

Det er altså varmtvannsberedere hvor jeg har satt i lokk til cornelius fat og gass inn ventil.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    709,4 KB · Sett: 1.117
  • image.jpg
    image.jpg
    462,3 KB · Sett: 1.041
Hehe, ja de er på 200 liter stykke, og planen er å ha 6-7 stykker i starten, så får vi se.
Jeg har et stort prosjekt på gang. Bygger om en gammel løe til bryggeri og bar... :)
 
Mr.Baggins skrev:
Hehe, ja de er på 200 liter stykke, og planen er å ha 6-7 stykker i starten, så får vi se.
Jeg har et stort prosjekt på gang. Bygger om en gammel løe til bryggeri og bar... :)

Får vell ta en tur til samnanger snart :)
 
Det er lagrings/serveringstanker jeg har tenkt å bruke de til ja:)
Hadde jeg  vert litt mer "handy" med sveiseapparatet hadde det kanskje blitt gjæringstanker også, og laget mer kon bunn, men det får være til en annen gang :)
 
Har tenkt den tanken sjølv. Tenkte å ha to-tre 80-100l tankar som lagring/karbonering/bright beer-tank. Mottrykksfylling rett på cornelius eller servering direkte.

-Lykke til.
 
Hmm... Par spm:

Hvor er utventilen? De skal vel tømmes også? :biersmile:

Hvor mye trykk tåler noe sånt?

Ser rått ut, kanskje jeg må stjele ideen :)
 
Jeg har patent på ideen så det blir ikke billig... :) neida,,det er bare gøy å kunne komme med ideer som andre kan ha glede av.
Når det gjelder trykk, så tåler de mye (20-30 bar). Det blir jo litt trykk på berederene når de er i bruk i hjemmet, så til vårt formål er de utmerket.
Jeg har nå 12 slike tanker som jeg har fått gratis av rørleggere som har byttet hos folk, og de pleier som regel å kaste disse.
Ut ventilen sitter på forskjellige steder originalt, men disse kan tettes og du kan bore hull selv der du vil ha det og sette i en gjennomføring med kuleventil på utsiden.

Eneste jeg ikke har fått gjort enda med disse er åmvaske de innvendig, det må jo sterk syre til, men jeg klarer ikke å finne rett sort :)
 
Det er variabelt hva de tåler av trykk men det er nok for oss bryggere. En annen sak er det at med 7 bar trykk og bare vann så blir det ett splæsj mens det med CO₂ vil tilsvare 1,4 kg. sprengstoff i gassmengde.

Tenkte en gang å koble sammen to tanker, gjæring i den første, så utlufting av CO₂ fra toppen til bunnen i den andre og overtrykksventil på toppen.
Den første, gjæringstanken har tappingg over bunnen, koblet sammen med bunnen i den andre slik at du heiser den opp etter gjæringen og dermed overfører ølet til lagringstanken som har CO₂ tilkobling og kobling til tappelinjen i øltårnet.
Et billigere alternativ enn konetanker, og ikke minst et enklere alternativ for DIY, men litt for mye for meg.

EDIT
Det må seff kuleventiler til for å koble fra/til i bunn og toop +++
Overtrykksventilen sørger for ferdikarbonert øl etter gjæringen.
 
Mr.Baggins skrev:
Eneste jeg ikke har fått gjort enda med disse er åmvaske de innvendig, det må jo sterk syre til, men jeg klarer ikke å finne rett sort :)

Både fosforsyre (sterkrens) og saltsyre fikser belegget som er innvendig, saltsyra bør du etterpå få fjernet fra byen du bor i etterpå, saltsyre i åpen beholder ødelegger det meste som er i nerheten.
 
Dersom jeg kjøper en flaske sterkrens fra f.eks petit, skal jeg blande ut dette før jeg prøver å rengjøring tankene på innsiden, eller bør jeg bruke det ublandet? Dette med tanke på å fjerne belegget som sikkert sitter godt på innsiden.
 
Det eneste jeg husker er at saltsyra blandet jeg IKKE ut, festet en svamp på en trestikke og hadde på litt saltsyre. Er sikker på at utblandet FFS tar det etter en stund, men vet ikke hvordan du vil fordele syra rundt i VVBen., men så har du en bit du kan teste på fra mannhullet.
 
Tilbake
Topp