Noen som har prøvd enzym etter gjæring?

gustavf

Administrator
Jeg har et juleøl som er et resultat av en ikke helt vellykket bryggedag. Ølet er for søtt og svakt, men ellers ganske godt.

Er det noen som har erfaringer med pilsnerenzym etter gjæring? Jeg lurer på å gjøre et forsøk med dette ølet, men er redd for at det blir litt for hard kost og fører til et øl som blir for tørt.
 
Har testet dette i småskala.

Du kan gjøre regning med lite restsødme og hvis juleølet hadde relativt høy OG kommer selvsakt smaken av alkohol til å bli fremtredende.

Tror ikke jeg ville gjordt dette med ett juleøl uten å pastaurisere når ønsket utgæringen var oppnådd.
Har da aldri testet pastaurisering i stor skala så vil ikke garantere for resultatet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg utført en småskalatest først.
 
Betyr mengden enzym noe? En pose pilsenzym er vel 3 gram, eller noe slikt. Kan det fungere med, for eksempel, en tidels pose?
 
En kan da evt. bruke gjærstopp ved ønsket FG, slik man gjør med mjød og noen med vin.

Spørsmålet om 1/10 pose vil være bedre, er et spørsmål som tar for seg om enzymene slutter å virke. Jeg tipper at lavere konsentrasjon kun vil gi saktere utgjæring, ikke at enzymene vil "dø ut." Dette er jo en fordel hvis en skal tilsette gjærstopp, da det blir enklere å treffe riktig FG.
 
Har testet det et par ganger, med varierende hell. Et par av gangene har det gått veldig fort (FG 1002), så anbefaler at du følger tett med. De siste gangene har jeg filtrert ølet i etterkant, og det har stort sett blitt et greit resultat, og gjæringen har stoppet helt. Har ingen formening om mengden og hvordan det påvirker prosessen.
 
Tilbake
Topp