Noen som kan hjelpe med Løkka IPA oppskrift?

Jeg ønsker å prøve meg på en Løkka IPA, men kan ikke finne oppskriften.
Prøvde å sende en mail til Brygghus å spørre om den, men fikk ikke noe svar.

Ingrediensene står på nettsiden deres, men ikke noe om blandingsforhold, temperaturer eller tid.

  • Ingredienser: Pale malt, Pilsner malt og Carahell
  • Humle: Nugget, Cascade, Mosaic, Simcoe og Citra
  • Gjær: WLP005 British Ale Yeast

Noen som har brygget denne, eller vil prøve seg på en oppskrift? :)
 
45% pils, 45% pale, 10% carahell. Gjæres med WLP005.

Nugget som bitterhumle. Cascade, Mosaic, Simcoe og Citra som smak-,aroma- og tørrhumle. Aner ikke IBU.

Men poenget her er WLP005. Det er den som signerer ølet.
 
Til 50 liter:

Malt
Pilsnermalt (3 – 5 EBC) 5,0 kilo
Pale ale malt (7 EBC) 6,25 kilo
Cara Hell (25 EBC) 1,25 kilo
12.5 kg

Mesking
52 grader 5 min
65 grader 60 (90) min
73 grader 10 min

Meskeeffektivitet: 70 %

Humle
Nugget (14,8 %) 60 min 45 gram
Cascade (6,7 %) 10 min 35 gram
Mosaic (12%) 0 min 50 gram
Simcoe (11,4 %) 0 min 50 gram
Cascade (6,7 %) tørrhumle 50 gram
Citra (13,5%) tørrhumle 50 gram

Gjær
WLP-005
 
Uten helt å se hva slags FG denne havner på, men om man ser for seg 1012-1015 så bør man vel ha en OG på rundt 1065 ca. Litt avhengig av msketemp og utgjæring på den gjæra.

Lenge siden jeg har drukket den nå, men husker den ikke som veldig bitter. Hadde primært humlet alt på siste 30min.

5g humle ved kokestart

Og så humle på 30, 15, 10, 5 og flameout/ Whirlpool



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Litt off-topic, men hva er målet med 30-humla? Er liksom hverken fugl (bitter) eller fisk (smak/aroma)?
 
Litt off-topic, men hva er målet med 30-humla? Er liksom hverken fugl (bitter) eller fisk (smak/aroma)?
.. godt spørsmål.
For min del er det kun fordi oppskrifter sier humle på 30 min at jeg humler slikt. Kan ikke si jeg har tenkt så nøye på det.

Kan det være for å oppnå en noe høyere IBU uten å måtte bruke større mengder på kortere tilsetninger?

Kan være alt det er hare, da.. hverken fugl eller fisk, men noe midt i mellom ;)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Jeg har sett på denne, siden en kamerat gjerne ville brygge den. Og humlemengdene må vel være til en oppskrift på 25 liter, ikke 50? Dette ølet skal ha 72 IBU, i følge det som ligger ute om det, og da stemmer det akkurat om jeg legger inn mengdene ovenfor i en batch på 25 liter.

Tilsetningen på 0 gjør jeg om til 10 minutter på 92-93 grader. Det gir en god del bitterhet, så jeg kutter bitterhumla med 1/3, til 30 gram.

Jeg ville også kutte mesketrinnet på 65 grader til 45 minutter, og senke trinnet på 73 et par grader og forlenge det til 30 minutter.
 
Tilbake
Topp