Noen spørsmål om Co2..

Hei,

1) Passer regulator fra eks. Bryggselv direkte på en regulator fra eks. Ernst Nilsen? Noen overganger / pakninger jeg på kjøpe i tillegg?

2) Er det noen grunn til ikke å kjøpe en regulator med fire utganger med én gang? Kan en ikke bare stenge av de andre tre utgangene?

3) Dersom en karbonerer et fat med eks. 4 bar i én uke, for deretter å senke trykket til et serveringstrykk på 1 bar, vil virkelig kullsyrenivået i øket synke? Forstår at en ny likevekt vil oppnås dersom trykket over ølet synker, men co2 har vel ingen vei å gå dersom en har en tilbakeslagsventil på slangen mellom co2-tank og fat?

4) Dersom jeg driter meg ut på 3), vil en i så fall kunne forsatt ha en serveringstrykk på 1 bar på et øl karbonert på 4 bar, men rett og slett bare ha gassen tilkoblet dersom en ønsker å drive ut øl?

5) Hva er forskjellen på de to regulatorene på bryggselv til hhv. 699,- og 899,-?

6) Er det kanskje like greit bare å kjøpe startsettet (bryggselv, blir jo tross alt 150,- billigere med norbryggrabatten...) først som sist? Følger det med ALT av overganger, pakninger etc. som trengs?

7) Hvorfor blir man så hektet på ølbrygging???

På forhånd takk for smarte svar på dumme spørsmål.
 
1 - vetikke..
2 - nei, kjøp deg en med flere. det vil komme flere fat...
3 - 4Bar i en uke.. dette blir en bombe av bobler. sjekk kalkulatoren her for å finne ut trykk vs tid og temperatur. Jeg setter på 3,5Bar etter at jeg har tatt øllet over på fat. Deretter tar jeg av tilkobling og stenger trykket på CO2 flasken. Lar det stå over natten (3-4 grader) og så justerer jeg etter smak og behag. Serveringstrykk er ca 0,7Bar hos meg. Det fungerer. 1 Bar gir meg for mye "sprut" i glasset.
Vet ikke om det vil øke karboneringen med 1bar trykk. Merker ikke noe på mine 0,7Bar. Jeg tror(tror...) at du må øke trykket noe for å få mer bobler i øllet. Men jeg skrur alltid av trykket når jeg ikke skal tappe noe. Slik at jeg setter på 0,7Bar. Tapper. skrur av trykket. Dette er for å unngå at jeg går tom i tanken dersom det skulle være lekkasje... Og jeg tapper ikke hver dag!
4 - hæ ? ja men nei men nei lissom . Tror jeg svarte på det i pkt 3
5 - (vet ikke)
6 om du ikke vil "samle selv" og få feile, rette, feile deler så er dette "raka vegen." Du betaler litt mer men får det du skal ha :) (og om det er feil så kan du bytte i motsetning til ebay, der er det litt verre å bytte)
7 hehehe :) og hvorfor har jeg så mange ting i kjelleren som er så kjekt å ha til brygging / gjæring.
8 - Jeg vil anbefale deg å ta kontroll på gjæringstemperaturen først som sist. Det jeg bruker er ett kjøleskap jeg fikk på finn.no. Det er ikke vakkert men det er isolert og med en UT200 får du en fin temperaturkontroll på bøtten med vørter.
http://www.bryggselv.no/products/ut200-temperatur-kontroll
UT200 er litt dyrere men igjen... du slipper å lage den selv.
Dersom du vil mekke så kan du bruke en STC-1000. Da kan du få kontroll på både kulde og varme. Det vil si du har en utgang til kjøleskapet (kulde...) og så kan du sette inn en liten varmekilde. Det er nok med 10-100Watt. Jeg kjøpte en frostvakt på biltema. Det fungerer også. Da kan du sette kjøleskapet på steder det er kalderer enn 18-20 grader.
9
10
11
...her er det mye så ta seg til ! Kjør på :) snart er du i gang med flysparging, RIMS, HERMS og pumper og leamikk. :) njoy!
ps.. søk på forumet. Da får du svar på mye av det du spør om her :)
Han her (Glenn) har samlet en del kalkulatorer på sin side.
http://www.bryggekalkulator.no/
Her finner du også en grei kalkulator til karbonering/temperatur/tid :)
 
Hei, hjertelig takk for mange svar!

Ang. annet utstyr så har jeg det jeg trenger i forbindelse med mesk, kok og gjæring (har to små kjøleskap med eksterne termometre), og er godt fornøyd med det. Er bare flaskebruken jeg ønsker å redusere.

2) Da tolker jeg det som at det ikke er noen problemer med å ha en eller flere utganger på regulatoren avstengt mer eller mindre permanent?

3) Det jeg tenker på er at jeg mener å ha lest flere steder her på forumet at serveringstrykk ikke bør være vesentlig lavere enn karboneringstrykk ettersom det da vil innstilles en ny likevekt mtp. oppløst CO2. Tallene var bare tatt ut av løse luften. Men så lenge man kan gjøre som du sier at man bare har tilkoblet Co2 til fatet under selve tappingen så burde det vel gå bra?
 
2- bare sjekk om det er tett... (såpevann)
3 - learning by doing. Men dette er så uvitenskapelig at noen av de som er inne på forumet her nok vil få utslett og anntydning til brennkopper av forferdelse... ;-) Jeg også har lest mye, blant annet er det noen som sverger til karbonering på 0,8bar siden det er det de serverer det på. Dette tar for meg altfor lang tid. (men for all del, det er ikke feil å gjøre det slik ) Derfor kjører jeg 3,5bar/ 4grader, over natten + + etter smak og behag. (må gjennta litt etter bruk) Men når jeg har fått det passelig så holder jeg trykket på 0,7-1Bar (tappetrykk)
 
Du må gjerne skru opp trykket for å nå ønska co2innhald så raskt som mogeleg. Det er ganske vanleg. Men har du ikkje samme tappetrykk som karboneringstrykk vil ølet miste eller få meir co2 alt etter som. Hensikten er jo at trykket i fatet skal vere konstant heilt til det er tomt, ellers vil ikkje co2innhaldet vere likt som når du starta.

Karbonerar du på 4,5bar (som er sinnsjukt høgt) og skrur ned til ein bar tappetrykk vil ikkje regulatoren sleppe meir gass inn på fatet før du har tappa ut nok øl til at trykket har kome ned til ein bar.
 
Tilbake
Topp