Noen tips for første brygging av lager

Hei,

Vi er noen kompiser som brygger sammen.
For ca en uke siden brygget vi vår første Lager, som nå står og gjærer.

Men når vi kommer til neste trinn er vi litt usikre på fremgangsmåten.

Om jeg har forstått det rett skal ølet tappes over på nye fat etter at gjæringen er ferdig.
Er det her tilstrekkelig med de plastbøttene med lokk som vi bruker også til gjæringen, eller trenger det noe som tåler trykk bedre??

Når lagring er ferdig skal det over på glassflaske.
Bør vi da tilsette mer gjær i tillegg til sukker for å få CO2 på flaskene?

Andre nyttige tips?

mvh
Øystein

Ingen vits å tappe over på ny dunk hvist dere ikke har tengt til å lagre den over lang tid før tapping +-1mnd på primerdunken er ikke noe problem så lenge dere bruker frisk gjær.
Hver gang man tapper om ølet utsetter man seg for ekstra risiko for okydering og infeksjon.

Hvist dere har tengt til å lagre det over lengre tid før tapping er det greit å få det av gjærkaken, men da bør dere også bruke en mer lufttett lagringsbeholder enn plastdunkene siden disse "puster". Da ville jeg gått for glassbalonger eller fat.

Selv om ølet ser klart ut ved tapping er det normalt nokk gjær igjen til å ettergjære på flasker, så dere skal ikke trenge å tilsette ny gjær.

Steinarja skrev:
Hvist dere har tengt til å lagre det over lengre tid før tapping er det greit å få det av gjærkaken, men da bør dere også bruke en mer lufttett lagringsbeholder enn plastdunkene siden disse "puster". Da ville jeg gått for glassbalonger eller fat.

Er det ikke like greit å lagre på flaskene når det alikevel skal  på flaske ?

Oddvar Demmo skrev:
Steinarja skrev:

Er det ikke like greit å lagre på flaskene når det alikevel skal  på flaske ?

Jo, det er like greit å gjøre lagringen på flasker/fat. Da slipper du å tenke på oksidering, og mankan smake på ferdig karbonert øl etterhvert som det modnes.

Er nybegynner selv, men har nå noen batcher med lager på flaske. Vi gjorde som de ovenfor nevner. Lot det gjære lenge på primærdunkene. 3-4 uker. kokte 2-3 dl vann og rørte inn 6 gram sukker pr liter øl. 150 gram for vårt brygg på 25 liter. hadde dette i en desinfisert gjæringsbøtte, tappet så ølet opp i dette. Plask så lite som mulig. Løftet opp dunken og tappet direkte på flasker med en gang. Korket disse og lot de stå i romtemp i ca 10 dager, før vi satte de kaldt. Og dette smaker fortreffelig ;D Husk renslighet/desinfisering av alt.

Tilbake
Topp