Nøgne Ø 'Dark Horizon 2'

Eduard

Norbrygg-medlem
Og hva syntes du om NØ DHII Gahr? Har ikke kjøpt den ennå men har hørt av noen som smakte den i Kbh at den ikke var fullt så god som fjorårets. Kan hende ølet har utviklet seg siden eller at 'n tok feil? :)

Smakte igjen på Håndbryggeriets London Porter (butikkstyrke). Synes det er en veldig god porter og jeg er glad vi har oppskriften liggende ute på forumet. Får se om jeg kan brygge noe sånt på maltekstrakt og spesialmalt, for det hadde vært kjekt å ha et helt fat av det der. Smaker forresten fortreffelig sammen med ferskbakt browniekake som jeg ble vartet opp med ved hjemkomst. :p
 
NØ DH2 er kraftigere enn DH1. Den har et tydeligere kaffepreg og mer karakter av mandler. Den er fortsatt svært rå, men da jeg smakte DH1 med sånn ca. tilsvarende lagringstid som DH2 har nå, synes jeg å huske at den var mindre moden i forhold. Tror sukkeret som bele brukt er et annet, og jeg antar at det er brukt WLP007 og ikke Danstar Nottingham som "basisgjær", som var tilfellet med DH1. Jeg synes DH2 har en fin portvin/sherrykarakter, men den har langt igjen til den nærmer seg toppen.
 
To helt forskjellige øl, ikke bare to batcher av samme ølet. Kjetil er jo her på forumet og kan sikkert skrive mer om forskjellene. Personlig synes jeg DH1 er et av de 3 beste ølene jeg har smakt, mens DH2 (fremdeles) har for mye kaffepreg for min smak. Utviklingen siden i januar har dog vært formidabel.
 
Tjah, hva kan jeg si, Yngwie.
Når vi brygger DH, så bare leker vi oss.  Slipper oss helt løs.
Det var spennende med DH1.  Morsomt med DH2.  DH3 derimot har vist seg å bli utrolig utfordrende.
Hva de smaker overlater jeg til individet som smaker dem i øyeblikket.
Vi har ikke tenkt at dette skal bli noen slags konkuranse om hvor sterkt et øl kan være.  Når et øl bikker 18-19% synes jeg at det ofte blir for mye av det gode.
Hva vi gjør neste gang vet jeg ikke.  Bright Horizon kanskje?  Veien blir nok til etter hvert som man går........

Kjetil
 
Selv synes jeg du tar feil med at det blir for mye av det gode. Jeg har hatt gleden av å drikke en Utopias fra Boston Brewing på 27% ABV. Denne er utrolig kompleks, men samtidig så rund og balansert at den slår enhver cognac. Utopias er en "blend" av ulike fatmodnede sterke brygg, med fatsmaker og innslag av chardonay, cognac, portvin og annet som har vært på disse fatene før.
Jeg har også hatt gleden av å drikke DH1, og vil åpne neste flaske sammen med en DH2 for å sammenligne snart. Da jeg drakk den første var den nok litt fersk og rå, gleder meg til å smake den når den nå har stått noen år. DH2 har jeg fått meg et lite lager av, så den skal jeg kose meg med i årene fremover.
 
Sånn, litt mot vanene har jeg vært innom Vinmonopolet på Storo, og der så jeg at de hadde DH2 stående. Så den havnet i handlekurven. Noen som har noen formening om hvordan ølet har evoluert seg hittil, altså om den ville ha godt av å stå litt til eller om den fint kan drikkes nå? Samtidig havnet en Dark Force fra Haandbryggeriet i kurven, den gleder jeg meg også til!  :namnam:
 
Eduard skrev:
Sånn, litt mot vanene har jeg vært innom Vinmonopolet på Storo, og der så jeg at de hadde DH2 stående. Så den havnet i handlekurven. Noen som har noen formening om hvordan ølet har evoluert seg hittil, altså om den ville ha godt av å stå litt til eller om den fint kan drikkes nå? Samtidig havnet en Dark Force fra Haandbryggeriet i kurven, den gleder jeg meg også til!  :namnam:

Det er overhodet ingen skam å drikke dh2 nå. Den vil nok forsette å utvikle seg (rundes av i kantene) fremover, men den er allerede blitt utrolig "lettdrikkelig", hvis man kan bruke et slikt ord om et så sterkt og fyldig øl. Har vært så heldig å få smakt den jevnlig i over et år, og er stadig imponert over hvor mye som har skjedd med den siden den ble flasket.

Så Eduard, hvis du ikke skal kjøpe flere flasker (det er tomt på bryggeriet), så vil jeg kanskje anbefale å vente med den du har til høsten og mørket er over oss igjen. Små glass, og del med en god venn eller to. Hvis ikke du er så vant med sterke øl, så kanskje det er fornuftig med et øl på 7-8 prosent først, for å tilvenne ganen litt. I så fall anbefales det ikke å planlegge noe de nærmeste timene:)
 
Yngwie, har du (eller noen på bryggeriet) noen formening om når ølet kanskje når toppen? Sist jeg smakte det (i oktober/november, mener jeg å huske) syntes jeg det fortsatt var relativt rått, men med et enormt potensial. Jeg har en del flasker i kjelleren, men har egentlig lyst til å vente med å smake til det begynner å nå store høyder. Det er.som du sier, ingen skam å drikke det nå, men siden det er snakk om et årgangsøl som man bare får en gang, er det verd å nyte det i rett øyeblikk.
 
Gahr skrev:
Yngwie, har du (eller noen på bryggeriet) noen formening om når ølet kanskje når toppen? Sist jeg smakte det (i oktober/november, mener jeg å huske) syntes jeg det fortsatt var relativt rått, men med et enormt potensial. Jeg har en del flasker i kjelleren, men har egentlig lyst til å vente med å smake til det begynner å nå store høyder. Det er.som du sier, ingen skam å drikke det nå, men siden det er snakk om et årgangsøl som man bare får en gang, er det verd å nyte det i rett øyeblikk.

Jeg har dessverre ingen erfaring med langtidslagring av så kraftige øl, og det vil jo selvfølgelig være avhengig av lagringsforhold, og smak og behag i tillegg. Har liggende en del DH1 og DH2, og regner med jeg kommer til å åpne en flaske i året til det er tomt. Evt til jeg måtte føle det er på hell.

Kjetil har kanskje noen erfaringer med f.eks WWS fra Dogfish Head?
 
Tilbake
Topp