Er Nøgne Ø sin Porter typeriktig?

Hadde en ide om at Porter var noe for meg, siden jeg er glad i Stout, i alle fall Guinness - selv om jeg ikke har smakt det etter at jeg begynte å brygge selv - mye ble annerledes etter det.. Uansett kjøpte jeg Nøgne Ø sin Porter på polet og satte i gang. Næsj...syntes ikke den var god i det hele tatt. Så, er dette en typeriktig Porter, eller bør jeg prøve en del andre før jeg legger Porteren  bak meg?
 
Fossdal skrev:
Hadde en idé om at Porter var noe for meg, siden jeg er glad i Stout, i alle fall Guinness - selv om jeg ikke har smakt det etter at jeg begynte å brygge selv - mye ble annerledes etter det.. Uansett kjøpte jeg Nøgne Ø sin Porter på polet og satte i gang. Næsj...syntes ikke den var god i det hele tatt. Så, er dette en typeriktig Porter, eller bør jeg prøve en del andre før jeg legger Porteren  bak meg?

Jeg er veldig glad i alt som heter stout  ;D og er det imperial stout så liker jeg det bedre :) :)
Men porter liker jeg ikke :(
 
Så rart! Av øl jeg finner på polet er NØ sin porter noe av det beste jeg kan smake! Jeg antar at den er ganske typeriktig, ja.

Esker alt av mørkt øl  ;D
 
Med sine 7% er den nok i overkant sterk til å kalles typeriktig, men resten av ølet passer godt inn i beskrivelsen.

Forøvrig klarer jeg ikke forestille meg at noen som liker Guinness kan si "Næsj" til Nøgne Ø Porter.... ::) ::)
 
Kenneth N skrev:
Så rart! Av øl jeg finner på polet er NØ sin porter noe av det beste jeg kan smake! Jeg antar at den er ganske typeriktig, ja.

Esker alt av mørkt øl  ;D

Har ikke prøvd nøgne sin porter. Har prøvd brewdog sin og London porter. Av de to var London porter best. Ikke noe stor opplevelse, men drikkanes :)

Rart i grunn, fordi jeg elsker stort sett alt som er mørkt øl :)
 
Jeg skal ikke uttale meg om typeriktigheten til NØ sin porter, men porter er en ganske bred kategori, så ikke gi opp alle portere basert på den ene.
Forøvrig er en manns porter en annens stout; klassene kan gå litt inn i hverandre.
 
Nøgne Ø sin Porter er i utgangspunktet et nydelig øl, og blir av BJCP nevnt som et typeriktig eksempel på Baltic Porter, mens den har fått sølvmedalje som Robust Porter i World Beer Cup.
 
Fossdal skrev:
Hadde en idé om at Porter var noe for meg, siden jeg er glad i Stout, i alle fall Guinness - selv om jeg ikke har smakt det etter at jeg begynte å brygge selv - mye ble annerledes etter det.. Uansett kjøpte jeg Nøgne Ø sin Porter på polet og satte i gang. Næsj...syntes ikke den var god i det hele tatt. Så, er dette en typeriktig Porter, eller bør jeg prøve en del andre før jeg legger Porteren  bak meg?
Elsker både porter og stout, men synes nok at porter er den mest spennande kategorien då den rommer eit vidare spekter. Personleg liker eg porter på den meir rista sida. Så Fossdal, gi ikkje opp.
 
Kenneth N skrev:
Typeriktig baltic porter? Jeg trodde disse skulle være undergjæra  :attevar:

Jeg har sett noe kritikk av å sette Nøgne Ø Porter som typeriktig for en baltisk porter. En av mistankene var at BJCP har sett på at Nøgne Ø ligger i en region som forbindes med baltisk porter og har sett litt forbi selve ølet, uten at jeg synes det høres sannsynlig ut.

I stildefinisjonene til Norbrygg er det Samuel Smiths Taddy Porter, Fullers London Porter, Anchor Porter og Haandbryggeriets London Porter som er eksempler på porter. Som Tom nevner, er Nøgne Ø Porter litt i sterkeste laget for å være med her.

Når det er nevnt, så mener jeg at typeriktighet er oppskrytt utenfor konkurranser. Mye at det beste ølet jeg drikker er utenfor typer, eller helt i grenseland for typedefinisjoner.
 
Veldig mange bra svar her, takk for alle innspill!  Det er vel bare til å innfinne seg med at smaken er som baken, også her...!
 
Selv synes jeg Nøgne Ø Porter er riktig god - men den er jo relativt sterk og kraftig sammenlignet med endel mildere portere i britisk stil (som jeg også liker). Kan jo på sett og vis forstå at NØ Porter ikke nødvendigvis er førstevalget for alle og enhver. Avskriv derfor ikke portere som "ølstil" før du har smakt f.eks. Fullers London Porter, HaandBryggeriet London Porter, The Porterhouse Plain Porter m.fl.
 
gustavf skrev:
Når det er nevnt, så mener jeg at typeriktighet er oppskrytt utenfor konkurranser. Mye at det beste ølet jeg drikker er utenfor typer, eller helt i grenseland for typedefinisjoner.

Kunne ikke sakt det bedre selv....

Når NØ har kalt dette ølet en porter, så er dette deres svar på porter....
Så langt jeg vet finnes det vel heller ikke en enkeltstående typedefinisjon som det råder universell enighet om.

Ellers støtter jeg det andre har sakt, ikke gi opp porter riktig enda.
Selv prøver jeg stort sett alt øl jeg kommer over og som jeg ikke har smakt tidligere.
 
Rutof skrev:
Jeg er veldig glad i alt som heter stout  ;D og er det imperial stout så liker jeg det bedre :) :)
Men porter liker jeg ikke :(

Porter = stout, så den må du lenger ut på landet med. En gang var forskjellen at stout var en sterkere porter, men men porteren døde ut omtrent samtidig som stouten ble veldig lett, og da den ble vekket til live igjen var den ikke noe lettere enn vanlig stout (Guinness, med andre ord). Kanskje du ikke liker black patent, som Nøgne Ø bruker en del av i sin porter, men det finnes mye porter som er brygget uten black patent, og mye stout som er brygget med. Det er rom for veldig mye variasjon innen porter/stout, så  ikke avskriv den ene bare fordi du ikke har funnet noen du liker ennå. Og ikke tro du liker alt av den andre heller.

Hva angår typeriktighet, er vel nettopp en revival-stil som porter noe som nødvendigvis må sprenge grensene, ettersom den har vært forskjellige ting til forskjellige tider.
 
nøgne ø sin porter er knallgod, men jeg mener å ha lest et sted at portere ikke skal være så alkohol sterke nom nøgne ø sin.
mulig jeg tar feil.
men uansett en nytelse å drikke, synd den er så dyr.
 
Er vel verd å ha i bakhodet at Nøgne Ø heller mot den amerikanske tilnærmingen

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp