Nøgne Ø Red Horizon - mine umiddelbare inntrykk

Herre, min hatt!

Fikk tak i en flaske eller to av nyhetene fra Nøgne Ø fra septemberslippet.  Idag bød anledningen seg til å prøve Red Horizon seg.  Sashimi (kamskjell, kongekrabbe og Salma) står på menyen og hva kunne vel passe bedre enn en øl brygget på sake-gjær?  Feil.

Wow - her var det smak, styrke og sødme til den store gullmedalje.  Du snakker...

Herlig sak, grisete literpris - og verd hvert øre.

Nå gjenstår bare å få unna Red Horizon'en og skylle ganen før sashimien står for tur.  Får vel finne en _litt_ mer nøytral øl og en flaske med sake.  Fest er og blir det, uansett!  ;D

MM

PS Sitter fremdeles og holder på hatten efter smaksopplevelsen med Red Horizon - og jeg har ikke hatt på hodet...

Tror _ikke_ jeg skal begi meg ut på en "faglig" beskrivelse av smaken...  Det er langt over mitt inkompetansenivå; men bortsett fra en underliggende styrke grunnet alkoholinnholdet, var det en harmonisk, rund smak, følelse av lav kullsyre og en flott, ren sødme.  Gleder meg til neste runde med den - og veldig spent på hvordan Sweet Horizon da vil smake.  Den må _vaffal_ være søtlig...

Sweet Horizon er dessverre det mest skuffende ølet jeg har smakt fra Nøgne Ø noen gang. Alt for søtladent og lite balansert etter min smak - faktisk enda værre enn Mikkellers "Black Hole". :(

Smaken er som baken... den er delt!
Mikkellers Black Hole smaker helt fortreffelig etter min mening, med hint av vanilje, honning og kaffe

Det er ingen vits å diskutere hva som er godt øl eller ikke godt øl, da smaken som sagt er delt.
Vi får heller diskutere hvordan forskjellige øl smaker, uten å "disse" noen av verdens fremste ølbryggere..  :skitbra:

Kyrre D K skrev:
Smaken er som baken... den er delt!
Mikkellers Black Hole smaker helt fortreffelig etter min mening, med hint av vanilje, honning og kaffe

Kan ikke forstå at Mikkel sitt svarte hull smaker slik (der hvor solen aldri skinner)  :baeh:

@Kyrre: Helt klart. Det var ikke meningen å fremstille det som en universell sannhet. Det er bare min mening at hverken Sweet Horizon eller Black Hole er noe særlig. :)

Smakte Red Horizon sammen med Steinarja på Øl- og Matfestivalen i Oslo forleden. Vi delte på en 25 cl flaske, og det var egentlig fortsatt mer enn nok. Synes det var godt, og sammenlignet med en del dessertviner så likte jeg dette ølet uten tvil en god del bedre. Men det må sies at dette er en dessertdrikk, som man bare behøver et lite glass av.

Martin: Jeg tok det ikke slik heller  :)
Jeg bare mener at smak er en individuell sak, men man må selvf få ytre sin mening. vi lever jo tross alt i et fritt land  :)

og så er det jo også som Eduard sier, en del øl blir jo laget til å skulle passe best til mat, desserter osv..  ;)

Hvis det skulle lages en egen klasse til dette slags øl, så ville det nok hete noe sånt som 'Barley Dessert Wine' :p

Hokus pokus sim salabim, la det bli liv i emnet! Beklager svartekunstene her, men er det noen som har en kloneoppskrift for Red Horizon nå som den ikke er å finne lenger?

Jeg må nå bare få lov til å si at jeg siden min oppstart av brygging ikke har kjøpt en eneste kjøpeøl, allt jeg har drukket har jeg brygget selv og min smak er det jeg liker best... Hvorfor starte med hjemmebrygging for å bruke pengene på dyrt kjøpeøl fra polet, er vel bedre å heller kjøpe seg et Corneliusfat ekstra slik at en kan brygge mere?

Rune Alm skrev:
Jeg må nå bare få lov til å si at jeg siden min oppstart av brygging ikke har kjøpt en eneste kjøpeøl, alt jeg har drukket har jeg brygget selv og min smak er det jeg liker best... Hvorfor starte med hjemmebrygging for å bruke pengene på dyrt kjøpeøl fra polet, er vel bedre å heller kjøpe seg et Corneliusfat ekstra slik at en kan brygge mere?

Hvorfor nekte seg selv fantastiske smaksopplevelser bare fordi man brygger selv?;)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jepp, samt hvor skal inspirasjonen komme fra :)

Red Horizon er jo et kjempespennende og et kjempegodt brygg :)

Odland skrev:
Jepp, samt hvor skal inspirasjonen komme fra :)

Red Horizon er jo et kjempespennende og et kjempegodt brygg :)

Og så kan det være greit å legge en "benchmark", for å se hvor godt man egentlig treffer med sitt eget brygg :)

Tilbake
Topp