Nok en tråd om humle

Hei.
Jeg skal brygge flere single hop IPA. Tenker å starte første runde med tre mindre batcher. Valget står mellom å kjøre tre forskjellige humletyper eller bare to forskjellige
a. En humletype i hver minibatch eller...
b. En humletype i batch 1, en humletype i batch 2 og en blanding av de to humletypene i batch 3.

Det er jo sånn at f.eks. krydder smaker forskjellig hver for seg, men blander man de får man en annen opplevelse. Hva er anbefalingene fra folket?

En annen ting jeg lurer på er smaksintensiteten til humlene. Hvordan avgjør jeg det? Sier bitterheten noe om dette?

Av det du skisserer ville jeg gått for alternativ B.

Mtp smaksintensiteten til humlene så er det ikke bitterheten du bør se på (alfasyrer) men heller hvor mange % av andre oljer de har. Hvis du google humlenavn + beer legends finner du sånn ca for mange humletyper.

Er det et eksperiment for å finne humletyper du liker?
Et eksperiment for å smake ulike humletyper ja. Tror jeg går for alt. b, da kan jeg smake hvorvidt to humletyper smaker blandet i forhold til hver for seg. Samtidig vil jeg ha noen goode ipa's

Brygg en stor batch og kok i 50 min før du deler den i 2 eller 4 eller mer...
Kjør på med store mengder av din 'single hop' for å nå IBU siden du her ikke har 60 min humle. Ønsker du ikke bruke så mye humle, øker du koketid med humle fra 10 min til 15-20-25 eller hva som måtte passe. For å få mye humlesmak, kan du kjøle ned til 60 grader - tilsette humle (i humlepose) i gjæringskaret/kanna - og la vørteren ha naturlig kjøling ned til gjæringstemperatur. Det er fare for gressmak dersom den ligger i gjennom hele gjæringen.
Ta en humle om gangen, og la resten vente på tur - så bli det mindre stress.
Ølet vil ikke nødvendigvis bli perfekt balansert, men det ligger mye smakslæring i dette.
[Edit] endret et par ganger...

Sist redigert:
Tilbake
Topp