Nok ett spørsmål om infeksjon

Skulle sjekke vørteren i går og måle FG og la merke til at preget/smaken som var der tidligere, var borte.

Av mange på bedre ord så smakte det nå plutselig "kjedelig" og tamt.

Åpnet derfor opp lokket litt i nysgjerrighet og ser noen gjærrester på toppen, som er vanlig, og en slags "film" som ligger over. Fikk litt angst for jeg har fått infeksjoner tidligere, men jeg skjønner ikke hvordan denne kunne oppstå:

Det var ingen tegn til infeksjon og smaken var nydelig 3 dager før, på samme FG. Med andre ord har smaken forverret seg på 5% alkohol, og hvis det er en infeksjon som er årsaken, hvordan får den "hold" til å vokse i alkoholholdig veske?

Kan smaken gå fra god til kjedelig og tilbake til god i løpet av tiden i dunken? Skal tappes på mandag (14 dager).

"Filmen" er sikkert humleoljer og dermed ikke noe å bry seg om. Hva slags øl er det snakk om? Er det humlearoma som du tidligere kjente og som nå er borte? Hva med tørrhumling?

"Filmen" er sikkert humleoljer og dermed ikke noe å bry seg om. Hva slags øl er det snakk om? Er det humlearoma som du tidligere kjente og som nå er borte? Hva med tørrhumling?
Det er en amerikansk brown ale.

men den er humlet lett.

30 gram simcoe på 30 min
15 på 15
5 på 5 min.

Skulle være forsiktig humlet for å minne om en "juleøl"

Håper det er humlearoma-smak som har forsvunnet, men merkelig at maltsmaken også ble mindre spennende. Får se hva dette utvikler seg til, krysser fingran!

Tilbake
Topp